Mugg i gjærkar

Hei. Oppdaget idag at jeg har vert litt slapp med siste rengjøring av gjæringskar . Var litt mugg i det. Ikke mye men såg litt. Vasket det selvfølgelig med en gang. Og står nå med starsan. Tengte og bruke dyppkokeren og koke vann i gjæringskar for og være sikker på å få desinfisert det skikkelig.

Noen som synes det høres greit ut eller er det for seint. Det er 50l speiel gjærkar og kostet noen kr.

Hei. Oppdaget idag at jeg har vert litt slapp med siste rengjøring av gjæringskar . Var litt mugg i det. Ikke mye men såg litt. Vasket det selvfølgelig med en gang. Og står nå med starsan. Tengte og bruke dyppkokeren og koke vann i gjæringskar for og være sikker på å få desinfisert det skikkelig.

Noen som synes det høres greit ut eller er det for seint. Det er 50l speiel gjærkar og kostet noen kr.
Det går sikkert fint, men jeg ville vurdert en klorblanding for å virkelig være sikker.

Mugg kan være utrolig seiglivet. Hvis det handler om rimelige bøtter i relativt myk plast, så ville jeg vurdert å skaffe nytt hvis det er antydning til lukt av mugg etter grundig rengjøring. Jeg har selv vasket og kloret plast fra Tupperware uten å få bort lukta av mugg, og da er det ikke borte.

Det går sikkert fint, men jeg ville vurdert en klorblanding for å virkelig være sikker.

Enig. Jeg er skeptisk til om Starsan tar mugg.

Her tror jeg Charles Talleys oppskrift er kjekk å bruke. 1. Fyll karet med kaldt vann. 2. Tilsett 2,5 dl klorin (5 ml per liter x 50= 250 ml). 3. Tilsett 2,5 dl 7% edikk.

NB! Å blande klorin og syre er skumle greier, så det er uhyre viktig at du er nøye med å følge oppskriften. Er du usikker på om det er 7% edikk du har, skal du droppe prosjektet.

Sjøl når du gjør det riktig, bør du ikke puste inn for mye av den gassen som utvikles; den irriterer slimhinnene. Du trenger ikke bli helt hysterisk, men begrens inntaket mest mulig.

Konatkttida som trengs er veldig kort; det rekker med 30 sekunder, men når du nå engang har blandet gifta, kan du la det stå en stund. Et aternativ til å blande 50 liter er det selvfølgelig å blande litt over halvparten - halvér klorin og edikk!! - og så bare snu karet på hodet for å få behandlet hele den indre overflaten.

Men hva med å koke vann i gjæringskaret. Fylle det fult å koke vann i 15-30min. Da må det meste av muggsopp ha død. Eller tar jeg feil?

Men hva med å koke vann i gjæringskaret. Fylle det fult å koke vann i 15-30min. Da må det meste av muggsopp ha død. Eller tar jeg feil?

Vet ikke helt hvordan karet vil tåle det. Og vil det kokende vannet nå alle flatene? (Lokk, øverste kant) Absolutt alt må nås av det middelet du bruker.

Mugg har vel sporer, også. De er tøffere å sette ut av spill enn muggcellene, tror jeg.

Klor tar all mugg. Hadde en gjær som nekta å bli inne i gjæringskaret. Kjølesapet hadde pels fra topp til tå.. gikk på med pbw og vaska reint, så billigste klor fra europris blanda en til en i en spray flaske, spraya ned hele skapet, lukket døren og lot det stå til neste dag. Tørket ut alt av fukt, har ikke sett spor av mugg der etterpå

Tilbake
Topp