Mulig jeg banner i kirken nå, men..

Bjarte H

Dommer
hva synes dere om Hansa null %. Jeg har ikke vært noe særlig begeistret for alkoholfritt øl, og har heller holdt meg til vann. Men, skal jeg ut å dykke, kjøre bil e.l på en sommerdag synes jeg Hansa null % var rimelig god. Mye og god humlearoma, frisk, men kanskje noe søt. Noen andre som har smakt den?  :biersmile:
 
synes vel egentlig at det er rimelig utpreget maltpreg på mye av det alkoholfrie ja,
men det er mye godt der også.
MYE BEDRE ENN VANN IHVERTFALL.
Vann er vel til mesking og skylling det  :attevar:
 
Nå har ikke jeg smakt den, men jeg har nok drikki nærmere 30 liter av Munkholm sin Sommerøl. Den syns jeg er skikkelig god!
Og som du sier så er det dager hvor det er greit å holde seg unna alkohol :)  Jeg skal hente meg en smaksprøve av Hansa sin neste butikk tur!
 
Personlig synes jeg Aass Uten er overraskende god. I motsetning til de andre alkoholfrie jeg kjenner (Clausthaler og Munkholm) har Aass gitt sin alkoholfrie variant en solid (men balansert) dose med humle, hovedsaklig Saaz. Jeg foretrekke faktisk en Aass Uten framfor de fleste kjedelige industripilsnere av typen Ringnes og det meste annet som lages her til lands.
 
Tore B. skrev:
Personlig synes jeg Aass Uten er overraskende god. I motsetning til de andre alkoholfrie jeg kjenner (Clausthaler og Munkholm) har Aass gitt sin alkoholfrie variant en solid (men balansert) dose med humle, hovedsaklig Saaz. Jeg foretrekke faktisk en Aass Uten framfor de fleste kjedelige industripilsnere av typen Ringnes og det meste annet som lages her til lands.
Det er den samme opplevelsen jeg fikk av Hansa Pils null %

Nå skal det sies at jeg kjører lite, og småbarn har jeg ikke, så mye alkoholfritt har jeg ikke smakt.
 
Det gikk i en del Munkholm Münchener/Bayer på lesesalen da jeg skrev masteroppgaven. Den smaker egentlig ganske godt, og for min del overgår den ihvertfall ting som brus og lignende. Hansa null har jeg smakt, men husker ikke mye av opplevelsen.
 
Hvordan foregår egentlig prosessen med å brygge alkoholfritt? Jeg har hørt at gjæringen avsluttes med en gang den starter, før alkoholen blir dannet. Men jeg får det ikke helt til å rime. Da ville jo det ferdige brygget smakt veldig søtt og vært mer som vørterøl? En annen mulighet jeg ser for meg er at man kan gi det ferdig utgjørede brygget et raskt oppkok (eller oppvaming) slika t alkoholen fordamper. Men det blir kanskje ikke så godt? Noen som vet?
 
Munkholm gjør det visst på den måten at de avbryter gjæringen etter formeringen, for å få med seg esetere. Antageligvis er da vørteren ikke særlig søt...

Den mer vanlige metoden er å varme opp ølet og lager undertrykk over ølet, slik at alkoholen fordamper ut av ølet.

Etter det jeg har blitt fortalt da.
 
Jeg har kjøpt Hansa Pilsner Null% én gang, og kommer aldri til å kjøpe den igjen. Det forteller kanskje hva jeg synes om den?
Faktisk er der bare ETT eneste alkoholfritt øl jeg har kunnet drikke for fornøyelsens (eller snarere forfriskningens) skyld: Atna Riksøl, som gikk ut av historien da Atna Bryggeri gikk konkurs. Det gjenoppståtte bryggeriet Atna Øl har så langt ikke begynt med brygging av noe alkoholfritt øl, så vidt jeg vet.
 
Tore B. skrev:
Hvordan foregår egentlig prosessen med å brygge alkoholfritt? Jeg har hørt at gjæringen avsluttes med en gang den starter, før alkoholen blir dannet. Men jeg får det ikke helt til å rime. Da ville jo det ferdige brygget smakt veldig søtt og vært mer som vørterøl? En annen mulighet jeg ser for meg er at man kan gi det ferdig utgjørede brygget et raskt oppkok (eller oppvaming) slika t alkoholen fordamper. Men det blir kanskje ikke så godt? Noen som vet?
Div filtreringsmetoder er brukt, samt omvendt osmose, ulempen er at uansett hvordan det gjøres så kødder du med smaken.
 
Tilbake
Topp