Mulige flaskebomber.. Trenger råd

Hei, jeg brygget min ca. 8ende batch nå. Skulle bli et lettvint juleøl som jeg har brygget før med ca. samme ingredienser. Det eneste nye for meg var muscovadosukker.. Aldri hatt problemer før.
Stormgjæringen kom fort igang og alt virket fint. Etter en uke var det ikke særlig liv i gjærlåsen - men pga en travel tid lot jeg det stå i 3 uker før jeg tilsatte sukker og tappet på flasker..
Så kom jeg på at jeg hadde glemt å måle sg (riktig terminologi?) før flaskingen. Målte fra en liten rest i karet og ble svett når det leste 1.040.. OG var 1.056.
Måtte reise bort kort tid etter og var passe bekymra når jeg kom hjem etter 4 dager. Åpnet en av de siste flaskene og det smalt - som jeg fryktet - og fosset over.
Tok ingen sjanser og bar alt (22l) ut på terassen hvor det har stått kaldt (0-5grader) i noen dager - i påvente av dumping.
Åpnet noen flasker idag - forsiktig - og ble overrasket over hvor lite trykk det var på dem.. Målte nå til 1.012..
Kan det ha vært en solid feilmåling? Og at jeg kun var uheldig med den siste flaska? Har lyst til å flytte inn ølet igjen - det smaker nydelig..
Hva gjør jeg?
 
Hva målte du med, refraktometer eller hydrometer?
Blandet du sukkerlake i ølet før tapping på flaske eller sukker direkte i hver flaske?
Feilkilder:
for måling med refraktometer er at målingen må justeres for alkohol, finnes kalkulatorer for dette på nett.
Blande sukkerlake i øl kan gi ujevn blandingsforhold om det ikke blandes godt, noen flasker får mer sukker enn andre. Flaskene får ujevnt karbonering.
 
Jeg målte med hydrometer. Jeg blandet sukkerlake i ølet før flasking. var kanskje litt for forsiktig med å røre rundt, så det er godt mulig det la seg litt nederst i karet.. Håper det er det som har skjedd - men syntes 1.040 var veeeldig høyt.
Nå som det viser 1.012 så kan jeg kanskje stole på dette?
 
Sist redigert:
Har opplevd av flasker skummer over etter en uke. Så har dei blitt bra. Så min konklusjon er at alle partikler må bunnfelle først.
 
Ok, ville dere turt å satse på at det kun var mye sukkerlake i bunnen og at det var derfor siste flaska smalt ved åpning? Og.. vil ettergjæringen fortsette hvis jeg tar inn flaskene nå, eller har jeg ødelagt ved å sette dem ut i kulda?
Beklager litt dumme spørsmål
 
Jeg tipper det er utslag av dårlig utblanding av sukkerlake. Opplevde dette i noen av mine første øl, som var veldig ujevnt karbonert, noe skummet over, mens andre hadde lite kullsyre.
Det kan tenkes at siste skvetten i karet inneholdt mye sukkerlake og ga derfor et høyt resultat.
Jeg hadde problem med en trippel, som var høyt karbonert jevnt over, som førte til skumproblen og at bunnfallet ble virvlet opp ved åpning av flasken. Jeg kjølte flaskene godt ned før åpning og kunne helle i glass uten problem når ølet var kald, men ølet hadde bruspreg.
 
Lukk opp noen flasker og mål SG. Er det 1.040 på flaskene så går ikke dette bra.
 
Takker for svar! Tok inn flaskene. Testet en nå - sg på 1010. Antar det var en sukkerlakeslump jeg målte på.. Var nok litt overnervøs når jeg bar dem ut.. og har vel stoppet karboneringen nå?
 
Tilbake
Topp