Munchener

Kjenner ikke til munchner II malt, men har brygget en dunkel med:
97% Munich malt
3% Carafa II Carafa II special

Denne ble knall god.
Driver faktisk å setter en starter nå for å brygge en ny runde med den :biersmile:
 
Steinarja skrev:
Kjenner ikke til munchner II malt, men har brygget en dunkel med:
97% Munich malt
3% Carafa II

Denne ble knall god.
Driver faktisk å setter en starter nå for å brygge en ny runde med den :biersmile:
Hvis du øker til 6% Carafa II og går over til Carafa II spesial får du en utrolig god Schwarzbier:)
 
Hmm...
Trodde til nå att carafa og carafa special var det samme.
Har lagret det som Carafa II i beersmith, men ved en nermere sjekk er det Carafa II special jeg har brukt.
 
Hvordan er humleprofilen på dunkel? Hvilken type egner seg?
er i planleggingsfasen til en dunkel selv..
Finnes det ikke en malt som kalles "dunkelmalt" også?
 
Dunkelmalt, eller "dunkles Malz", er vel en tysk betegnelse på det som normalt kalles münchenermalt.

Typiske humletyper er de kontinentale, med Hallertauer Mittelfrüh som den klassiske. Jeg ville lagt meg på 20-25 IBU, med en ganske liten mengde som smaks- og aromahumle, bare nok til å balansere maltpreget og gi et svakt krydret anslag. Malten skal dominere.
 
Jeg leser på noen utenladske forum at det skal være en viss forskjell på Carafa og Carafa special. "It's less harsh and bitter than carafa."
Er det noen som har erfaring med dette? jeg har tenkt å bruke en liten mengde Carafa special II i en dunkelweizen...
 
Carafa Special har fått skallene fjernet. Det gjør den mindre bitter/syrlig enn vanlig carafa.
 
Tilbake
Topp