Muntons Gold - Mer sukker, mer alkohol?

I et Muntons Gold ekstrakt sett er jo alt ferdig beregnet, men kan man tukle litt med slike sett? Tilsette mer sukker for og få det opp til 6-7% styrke, og hvordan gjør man det?

Søkte litt på forumet, men og ha sukker og ekstrakt i søket gav litt for mange resultat he he

Ja, du kan tilsette sukker for å øke alkoholstyrken. Det er imidlertid ikke noen spesielt god ide. Sukker vil gi mer alkohol, men lite andre smaker og du kan (veldig forenklet) sammenligne det med å tilsette sprit for å øke alkoholinnholdet.

Ønsker du å lage et sterkere øl at et Muntons Gold ølsett, er det bedre å tilsette maltekstrakt, som også gir mer av andre smaker og sødme. Det har den ulempen at ølet kan virke for lite bittert og du bør i så fall koke dette ekstraktet med litt humle.

Du kan helt klart tukle med slike sett, både med tanke på maltekstrakt/sukker, humle og gjær eller eventuelle krydder.
For å få høyere alkoholprosent kan du tilsette sukker, men da vil du bare heve alkoholmengden.
Om du derimot tilsetter mer maltekstrakt vil du i tillegg kunne få et fyldigere øl med mer smak.
Sukkeret blir helt spist opp av gjæren, mens ekstrakten blir bare delvis spist opp, altså sitter du igjen med litt restsødme og smaksstoffer.
Uansett hva du ender opp med lønner det seg å koke det ihvertfall i 10 min for å hindre infeksjon.

Gustav var raskere:)

ok. Da får jeg bare kjøre det vanlige. Har jo snart alt utstyr som skal på plass til og gjøre alt fra bunnen. Da begynner moroa, eller kaoset :)

Takker for svar  :)

Du kan jo bruke beercalc eller lignende verktøy for å se hvordan endringer i oppskriften påvirker sluttresultatet.

Legg inn maltmengde etc også ser du hva du må endre for å den alkoholprosenten du jakter på. Vurder også ekstra humle.

Siden jeg har gjort dette selv noen ganger støtter jeg maltekstrakt istedet for sukker. Men det er ikke nevnt noe om gjær. Gjæren som følger med settet ville jeg byttet ut med Saflagers S-23 eller Wyeast 2042 Danish Lager. I tilegg ville jeg  tilsatt 20-30 gram humle, Saaz eller Hersbrucker Mittelfruh i koket. 10-15 min.

Jon S skrev:
Siden jeg har gjort dette selv noen ganger støtter jeg maltekstrakt istedet for sukker. Men det er ikke nevnt noe om gjær. Gjæren som følger med settet ville jeg byttet ut med Saflagers S-23 eller Wyeast 2042 Danish Lager. I tilegg ville jeg  tilsatt 20-30 gram humle, Saaz eller Hersbrucker Mittelfruh i koket. 10-15 min.

Muntons Gold brukes også om andre sett pilsener, som disse tipsene passer for. Å bytte gjæren er uansett en god ide, men dersom man ikke skal brygge lager burde Safale S-04 eller Nottingham være et greit valg til de fleste Muntons-settene.

Frodejo skrev:
Men hvor mye maltekstrakt skal en bruke til dette? Får jeg ikke også kjøpt dette på Meny?

Du får kjøpt maltekstrakt på Meny, men det er ikke egnet til ølbrygging. Det greieste er å handle på nett (www.petit-agentur.no www.vinogbar.no eller www.bryggselv.no). Der får du også kjøpt annen gjær.

Et alternativ kan også være å bruke 3 bokser Muntons ølsett.

Tenkte på og bruke et ekstra sett eller mindre vann, men det leste jeg at andre har prøvd, men med et dårlig smaksresultat.

Hvorfor vil du egentlig ha ølet sterkere? De fleste øltypene jeg har sett i Muntons Gold-serien er øl som passer best rundt 4-5%.

Bare for og få tiden til og gå + at det ligger lære i det.

Det er så mange bryggere der ute og alle sier litt forskjellig, har sin måte og gjøre det på. Prøver man seg litt frem så blir det vel enklere og skille etterhvert (håper jeg)  :)

Frodejo skrev:
Bare for og få tiden til og gå + at det ligger lære i det.

Jeg syns det høres lurt ut.
Bare prøv, enten som Gustav sier med en boks ekstra fra muntonssettet, eller med maltekstrakt.
Som du sier så er det spennende å lære om disse forskjellene.
Selv om de muligens er best i kategorien 4-5 % (det vet jeg ingenting om for jeg har ikke smakt dem),
så blir de helt sikker gode som sterkere varianter også.

La oss gå over til det lange svaret...

Vørteren består, litt forenket, av:
  • Gjærbart sukker (glukose, fruktose og sukrose)
  • Delvis gjærbart sukker (maltose, maltotiose)
  • Ikke gjærbart sukker (laktose, dekstriner)
  • Bitterstoffer
  • Andre smaks- og aromastoffer

Dersom gjæringa ikke stopper av andre grunner, vil gjæren «spise» opp alt det gjærbare sukkeret, en del av det delvis gjærbare sukkeret og ikke noe av det ikke gjærbare sukkeret. Resultatet er alkohol og restsødme, som balanseres av bitterhet. Fordelinga mellom de ulike sukkerartene styres, til en viss grad, i meskinga og bestemmer, sammen med hvor flink gjærtypen du velger er til å nyttiggjøre seg de delvis gjærbare sukkerartene, hvor søtt og fyldig ølet ditt er.

Et normalt ølsett inneholder 1,5 kg maltekstrakt med lite gjærbart sukker og du fyller på med sukrose (vanlig hvitt sukker) for å gi en vørter som gjærer passelig ut. Problemet med dette er det blir lite andre smaksstoffer, i tillegg til at alt for mye sukrose kan påvirke hvilke andre smaksstoffer gjæren skiller ut i tillegg til alkohol. Et ølsett på 3 kg, som ikke skal tilsettes sukker, har samme fordeling av sukker og smaksstoffer som vørter i et bryggeri.

Tilsetter du litt sukker i et 3 kg ølsett, gir det mer gjærbart sukker i vørteren, noe som gir mer alkohol uten mindre restsødme eller fylde. Tilsetter du maltekstrakt fra et 1,5 kg sett, vil du få mye ugjærbart sukker og forholdsvis lite ekstra alkohol, men et fyldigere øl. Tilsetter du maltekstrakt fra et 3 kg sett eller spraymalt, vil du få mer alkohol, men også mer fylde og smaksstoffer.

Noe som kompliserer dette litt, er hvordan vi oppfatter smak. Når et øl blir sterkere, må det også være fyldigere og bitrere for å virke balansert, men ikke nødvendigvis ikke like mye økning i bitterhet og fylde som i alkoholstyrke. Her er det litt prøving og feiling som må til.

Så... Tilbake til spørsmålet ditt...

Jeg tror det vil fungere rimelig greit å tilsette en boks til av samme ølsett eller redusere vannmengden en del. Det er ihverfall et greit utgangspunkt og er enkelt og greit, ettersom du da også får mer humle og økt bitterhet fra ølsettet. Alternativet er å tilsette lyst maltekstrakt, som gjærer litt bedre ut enn vørter fra ølsett, og mer humle for å øke bitterhet.

Når du øker styrken på vørteren blir det også viktig å bruke god gjær. Kjøp en god tørrgjær fra en av bryggebutikkene.

Tilbake
Topp