Muntons IPA

Tenkte å bruke et Muntons IPA som utgangspunkt for mitt neste brygg.
Har lyst til å ta det et lite steg opp og tenker å koke 1 kg lys spraymalt 1 time.
Humle: Amarillo og Cascade på henholdsvis -60, -40 og-5 min. Amarillo som bitter og Cascade som smaks og aroma.

Litt usikker på mengde humle og hvor høy OG jeg kan forvente av dette.
Har tenkt til å bruke Safale US-5 som jeg rehydrerer.

For ordens skyld: ølsettet er på 3kg som da kommer i tillegg til 1 kg DME.

Innspill?

Hei! Jeg har aldri prøvd Muntons IPA, men har gjort lignende ting med andre ekstraktsett. Jeg har i den forbindelse brukt en del tid på å finne frem til en fornuftig metode med kontroll over de fleste parametre, så her er noen innspill:

Jeg har brukt BeerSmith og lagt inn ølsettet som hopped liquid extract, og googlet meg frem til hvilken OG og IBU man kan forvente hvis man lager normal mengde av ølsettet (23 liter?!).
Deretter justerer jeg tallene på hopped liquid extract i Beersmith slik at de matcher ølsettet. Så er det bare å legge inn boil volume (hvor mye vann du skal koke), og så legge til DME og humle.
Med denne metoden har jeg ihvertfall fått bra resultater, og det blir enkelt å sitte og justere humle- og spraymaltmengde til du blir fornøyd :) Beersmith regner ut alt av OG og IBU for deg ut i fra de tallene du har lagt inn. Hvis du ikke er vant til å bruke Beersmith kan det være lurt å bruke litt tid på å bli kjent med programmet. (Man får lastet ned en gratis prøveversjon som varer i 21 dager eller noe sånt.)

Hvis du ikke vil knote med Beersmith, så kan det være greit å tenke på følgende:

Mengden bitterhet du får ut av bitterhumla har en sammenheng med vannmengde og gravity i vannet. Dette er vel fordi "bitter-molekylene" skal løses opp i vannet, så hvis du bare koker f.eks. en halvliter vann og har i 30 gram humle, så blir det rett og slett ikke plass på molekylnivået til disse "bitter-molekylene" - hvis jeg har forstått det riktig. Gravity (mengden sukkerstoff i vannet) har også noe å si for hvor effektivt alfasyra i humla utnyttes. Akkurat hvorfor vet jeg ikke, men effektiviteten er visstnok på topp ved SG rundt 1.030. Så det kan også være lurt å ta med i betraktningen hvis du vil slippe å bruke mer humle enn nødvendig. (Beersmith tar med dette i beregningen av IBU.)
Så, med 1 kg spraymalt bør du koke ca 11 liter vann for å ha en SG på ca 1.030.
Evt. kan du koke 5-6 liter med 500 gram spraymalt, og tilsette de resterende 500 gram når det er 10-15 minutter igjen av koketida. Spraymalt trenger ikke koke så lenge, 10-15 minutter er nok til å ta livet av eventuelle mikroorganismer som vel kan finnes i spraymalt også. Hvis du koker all spraymalten i 60 minutter er det visstnok en liten fare for at fargen på ølet blir mørkere og i verste fall kan kanskje noe sukkerstoff karameliseres og gi et søtere øl en planlagt. Så selv pleier jeg å tilsette ca halvparten av spraymalten når vannet koker, og resten ca 15 min før kokeslutt.

Uansett:
Jeg googlet kjapt og gjorde et raskt overslag i Beersmith, og fant ut følgende:
IPA-settet (OG 1.041) + 1 kg spraymalt (1.013) i 23 liter vørter vil gi en OG på ca 1.054, og hvis gjæra gjør en bra jobb bør det ende opp med ca 5,3 % alk.

Når det gjelder humlemengde, så kommer jo det an på hvor bitter du vil ha ølen og hvor mye humlesmak du vil ha.
Ifølge et forum har Muntons Gold IPA en IBU på 20-tallet (som for øvrig er veldig lavt for en IPA, så det kan være feil?), så hvis du koker 30 gram Amarillo (8,6 % AA) får du IBU på ca 55. (i 11 liter vann med 1 kg spraymalt). Så min halv-kvalifiserte gjetning er 20-30 gram bitterhumle, eller mer eller mindre, alt etter hvor bitter du ønsker ølen.

Smaks- og aromahumle: Jeg ville tilsatt smakshumle ved 10-15 minutter før kokeslutt, ikke ved 40 min. Tilsetter du 40 min før kokeslutt vil du få mest bitterhet ut av humla, mens smaksstoffene vil koke bort.
Mengden her er litt vanskelig å si da jeg ikke vet hvor mye humlesmak det er i selve settet, men jeg ville gamblet på ca 15 gram for hver tilsetning. Er du veldig glad i humle så er det sikkert bare å kjøre på med enda mer ;D

Dette ble en litt lang post, håper den var mer hjelpsom enn forvirrende! :biersmile:

Dette var lang fra forvirrende og mer svar enn jeg kunne håpet på :ilike:
Jeg får bruke litt tid på å lære meg Beersmith fremover slik at jeg kan regne ut dette selv.

Jeg tror jeg blir å koke 0,5kg DME i ca 5 liter vann 1 time og resterende 0,5kg de siste 15min. Jeg har ingen vørterkjøler og er avhengig av minst mulig varmt vann i bøtta før jeg tilsetter resten av vannet.
Prøver meg med 20g bitterhumle og 20+20g smaks og aroma på tidene du skisserte. Etter litt lesing frem og tilbake så går jeg for kun Amarillo da denne kan kræsje litt med Cascade.
Har lyst til å tørhumle litt i tillegg. Kan dette bli for mye? Jeg er glad i humlesmak.

Thomassvendsen skrev:
Prøver meg med 20g bitterhumle og 20+20g smaks og aroma på tidene du skisserte. Etter litt lesing frem og tilbake så går jeg for kun Amarillo da denne kan kræsje litt med Cascade.

Det er muleg enkelte synes at Amarillo kræsjer med Cascade, men dei trur eg det fins få av. Min absolutte favorittkombinasjon av humle i APA / IPA så langt er desse to, og eg er ikkje åleine, for eg har inntrykk av at svært mange av erfarne bryggarar anbefalar denne i APA / IPA. Men litt eksperimentering gjer jo at du finn dine eigne favorittkombinasjonar.

Tilbake
Topp