Muscovadosukker

Gahr skrev:
Gir et fint rom-aktig preg.
Hei. Holder på å brygge yuletide fra bryggselv gahr edition. Ikke fornøyd med at dere ikke oppgir forventet OG og mengder av de ulike malttypene. Redd for piratversjoner Gahr? Nok om det :). Vi skal også ha muscoovadosukker oppi og lurer om dette sukkeret er gjærbart?

Hilsen Erik
 
erik skrev:
Hei. Holder på å brygge yuletide fra bryggselv gahr edition. Ikke fornøyd med at dere ikke oppgir forventet OG og mengder av de ulike malttypene. Redd for piratversjoner Gahr? Nok om det :). Vi skal også ha muscoovadosukker oppi og lurer om dette sukkeret er gjærbart?

Hilsen Erik

De oppgir forventet OG, trykk på bildet som ligger på produktsiden på bryggselv.no, mener det var 1067-1070 på yuletid (vi havna på 1065)
 
espenri skrev:
erik skrev:
Hei. Holder på å brygge yuletide fra bryggselv gahr edition. Ikke fornøyd med at dere ikke oppgir forventet OG og mengder av de ulike malttypene. Redd for piratversjoner Gahr? Nok om det :). Vi skal også ha muscoovadosukker oppi og lurer om dette sukkeret er gjærbart?

Hilsen Erik

De oppgir forventet OG, trykk på bildet som ligger på produktsiden på bryggselv.no, mener det var 1067-1070 på yuletid (vi havna på 1065)

Dette stemmer. Jeg havna på 1066. Tok en avlesning igår den ligger nå på 1020 etter vel en uke. Blir snadder den. Noen som har forsøkt med alternative krydder som er nevnt?
Mengde malttyper er vel ikke nødvendig, kjøp ny når du vil brygge den neste gang :)
 
erik skrev:
Gahr skrev:
Gir et fint rom-aktig preg.
Hei. Holder på å brygge yuletide fra bryggselv gahr edition. Ikke fornøyd med at dere ikke oppgir forventet OG og mengder av de ulike malttypene. Redd for piratversjoner Gahr? Nok om det :). Vi skal også ha muscoovadosukker oppi og lurer om dette sukkeret er gjærbart?

Hilsen Erik

Nå skal vel kanskje ikke kritikk av nettsidene til bryggselv.no rettes mot Gahr. Er det noen her som er rundhåndet med både oppskrifter og erfaringer, er det vel ham. Oppskriften finner du forøvrig i medlemsseksjonen (i hvert fall noe som er meget likt), under "Brygging av Old ale".
Ølet er forøvrig meget godt.
 
Jeg fikk en OG på 1064 og etter vel to uker ble det flasket med FG 1013. Håper ikke det høres så unormalt ut.
Er ikke så glad i krydder så prøver uten. Gleder meg til å smake  ;D
 
Gammel tråd ja, men starter den heller enn å lage ny.
Av årsaker som blir uvesentlige egentlig sitter jeg igjen med en 20L dunk som skulle bli Red Ale. Men her havna det Safeale T-58 i dunken (feil1) Dessuten ble OG 1042 (feil2).
Den 20 litern er egentlig 20 liter til overs, siden jeg skulle brygge 75 liter men fikk 100... (feil3) :)
Jeg har nå, etter stormgjeringa tilsatt en halv kilo sukker, og 40g Cascade, altså et ekspriment for å styre mot en "slags IPA"
Men jeg har også en 1/2kg Muscovado liggende, og da begynner fantasien å tenke på en "HerculePoirot IPA" Det er ikke værst vel? Belgisk IPA med sitt karakteristiske rompreg, men Koriander bør jeg kanskje droppe?
Noen som har tanker,? basert på erfaring rundt dette
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp