"Must have" malt, humle og gjær

Er nybegynner og har kjøpt inn noen ølsett, det er vel og bra for en rookie. Men tenker at jeg etterhvert vil/må gå over til å kjøpe inn større mengder med bl.a malt. Blir vel ikke ordentlig hjemmebrygger før det er gjort :)
Så til frågan: Hvilke ingredisenser lurest å kjøpe inn først, altså, hva er mest generisk? Palemalt og Pilsnermalt tror jeg er kandidater. Hva med spesialmalt, humle og gjær?
Er klar på at jeg nok må bestille enkelte ingredienser etter øltype, men vil helst begrense kjøre/fraktkostnader mest mulig.
Noen innspill? Gjerne også på forhandlere.
 
Hvilke typer øl liker du er vel første spørsmålet?
Basismalt som Pilsner og Pale Ale er et must. Jeg har i tillegg hvetemalt og krystall malt. Av humle finnes det jo et utall av sorter. Jeg har kjøpt inn East Kent Goldings og Saaz til hveteølene mine og så har jeg Cascade, Chinook og Northern Brewer Som etter min mening kan brukes til en god del typer øl.
Hallertauer og Citra er øverst på listen over neste humle jeg kommer til å kjøpe inn.

Har til nå kjøpt Den store US-05, WLP400 og Lagergjær 34/70
Skal vente med å brygge lager til jeg får kjøleskap og STC1000 på plass.

Har ikke det enorme utvalget av råvarer, men det begynner å ta seg opp nå.
Handlingen er nesten like gøy som bryggingen :D
 
Det lureste er nok å planlegge noen batcher fremover og bestille ingredienser til de samlet.

Holdbarhet er begrenset på alle ingredienser, men verst på fersk gjær og humle.
 
Vi kjøper inn til øl vi vil brygge, så blir kanskje neste batch designet ut i fra hva vi har, og så blir det ett sop ihop-brygg en gang iblant. Batchene er på 70-80 liter da, så det går jo en del ingredienser i ett brygg.
 
Men når det er sagt, pale malt, pils, og noe cara/crystal. Så bruker vi å kjøpe inn noen kilos poser med humle. Setter 3 forskjellige batcher samtidig, da er som regel det alltid 1 IPA, og da har vi som regel 1 hovedhumle i den IPAen, funker fint og du lærer deg litt hvilke humler som passer sammen
 
Vi har egentlig brukt ganske mye munich. Både som basemalt og fra 10-30% sammen med pale.
 
Jeg var i samme båten som deg i fjor. Jeg brygget (og brygger) på budsjett så for meg var det greit å bestemme seg for ett basemalt og kjøpe dette inn i 25 kg sekker. For min del valgte jeg Maris Otter. Det er klart at ikke alle oppskrifter blir typeriktige, men min APA er en slager i vennegjengen til tross for kun britisk malt.

Når det kommer til spesialmalt har jeg kjøpt en hel del forskjellig, men prøver å tenke 2-3 brygg fremover.

Humle kjøper jeg også inn for 2-3 brygg fremover, og lagrer det som er til overs godt pakket ned i fryseren. En vakumpakker fører til god levetid (visstnok, jeg har ikke tatt meg råd til en enda).

Av gjær har jeg valgt meg ut noen typer som jeg ser går igjen i de øltypene jeg liker å brygge (APA, porter, stout, bitter m.fl.) og har påbegynt å holde kulturer av WLP001, WLP002, WLP007 og WLP051 stående. Jeg lager da en ekstra stor starter og tar vare på litt av denne til neste gang. Da slipper du å tenke på om gjæren er utslitt, forhumlet eller lignende.

Mvh
Deluze
 
Tilbake
Topp