Mye grums/proteiner i vørteren

Brygget en Kølsch forrige uke og opplevde noe jeg ikke har opplevd med ølbrygging før. Knuste 4,4 pilsnermalt av typen Heidelberg og 400g hvetemalt på 1,15mm i MM2. Mesket i 60min på 64°c og mesket ut på 77°c i 5 min. Men i løpet av meskinga ble det veldig grumsete vørter. Det var noe som så ut som store hvite partikler.

Da jeg begynte å koke så klumpet det seg mer sammen, og en del av det la seg som skum på toppen. Jeg fisket bort skummet, men det var fortsatt store mengder igjen i vørteren. Det klogget også igjen bazookafilteret i bunnen av kjelen i løpet av meskinga, så uttaket til pumpa gikk tett. Fikk følelsen av at dette var proteiner utifra måten det oppførte seg på og så ut. Det merkelige er at jeg ikke har hatt noe lignende før. Er det noe som kommer fra Heidelberg malten? Første gang jeg bruker så store mengder av den...... evt er det noe annet jeg har gjort galt?

Noen som har løsninger på problemet om det skulle oppstå ved senere anledninger?

Har brukt Heidelberg (pils malt fra best malz) en del og jeg kan skrive under på at den gir masse protein-chunks. Har en kollega som brygget med denne for fleste gang for en tid siden på hyttevann (mineralrikt vann) og han opplevde det samme.

Jeg aner ikke om det er noe problem. min erfaring er at den gir flere og større klumper en annen malt jeg har brukt.

Jepp. Stusset over det samme i går. Dumpet alt i gjæringskaret. Gjæren blir sikkert kjempeglad for å få litt annet å spise på. Greit med litt proteiner for å takle stress.

Tilbake
Topp