Har laget Ameikan IPA fra bryggselv noen ganger. Av en batch på 25 liter blir det over tre liter grums igjen i kjelen med humle og div. Er dette normalt, eller kunne jeg ha brukt en sil eller lignende for å få ut mer ?
Det er så langt jeg har skjønt vedtatt at hot break kan gi usmaker mens cold turb ikke gjør det (og det diskuteres vel om det faktisk er en fordel for gjæringen at deler av cold turb er med).
Hva som (eventuelt) er problemet med hot break aner jeg ikke. Jeg har gjort det til en vane å fjerne mesteparten. Mest for å unngå at det koker over.
Edit: Her er hva John Palmer sier om hot vs cold break:
There will be a considerable amount of hot break, cold break and hops in the bottom of the boiling pot after cooling. It is a good idea to remove the hot break (or the break in general) from the wort before fermenting. The hot break consists of various proteins and fatty acids which can cause off-flavors, although a moderate amount of hot break can go unnoticed in most beers. The cold break is not considered to be much of a problem, in fact a small amount of cold break in the fermenter is good because it can provide the yeast with needed nutrients. The hops do not matter at all except that they take up room.
In general however, removal of most of the break, either by careful pouring from the pot or by racking to another fermenter, is necessary to achieve the cleanest tasting beer. If you are trying to make a very pale beer such as Pilsener style lager, the removal of most of the hot and cold break can make a significant difference.
Er det så lurt å få med alle humlerestene også? Vil ikke det påvirke smaken? Jeg hr brukt å skumme av det som legger seg på toppen. Egentlig en vane fra når man koker kraft på kjøtt. For å få klar kjøttkraft må man skumme av.
Er det så lurt å få med alle humlerestene også? Vil ikke det påvirke smaken? Jeg hr brukt å skumme av det som legger seg på toppen. Egentlig en vane fra når man koker kraft på kjøtt. For å få klar kjøttkraft må man skumme av.
Det er flere tråder om dette og det er gjort eksperimenter som viser at trub ikke gir usmaker. Selv pleier jeg å ta med 2-4 liter trub i karet. Med tiden blir det kompakt og gir deg derfor mer øl til slutt. Man får altså litt mer øl, slipper å styre med å unngå trub og slipper å forbanne seg over svinn.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.