Mygg i Mjød

Så!

Startet en batch mjød den 27 mars, i dag den 2 april skulle eg stikke om da eg hadde overfylt en 10l bøtte. når eg åpnet lokket var det, ca en spiseskje med mygg flytende til siden, mygget var grønt og hvitt. formet i sirkler.

eg er sikker på eg gjorde renhald godt nokk, med både PBW og Starsan.

i brygget hadde eg 4kg honning, og 4 liter vann eg kokte opp, og så tilsatte eg en homplepose med mjødurt i så det kunne trekke, etter det tilsatte eg vann til eg kom til 10L. også tilsatte eg 1.2g campden.

efter 24 timer ++ tilsatte eg 1gram Wyeast gjærnæring for win, cider og etc. og en smack pack med Wyeast sweet mead yeast. efter 3 timer hadde denne ikkje "blåst seg opp" men eg opna og tilsatte alikavell.

så nå når eg opna bøtten fjerna eg alt mygget eg såg. flyttet alt over til ny ren 25l bøtte.
hva har skjedd ? er brygget tapt ?
det har ikkje vert noe liv i gjærlåsen, men var tydlig liv i bøtta ( små bobler ) men kansje proppen eller gjærlåsen stakk ned i brygget og derfår ingen liv der.

tanker? =)

Jeg ville gitt dette til dodraugen.
Du har en påvist infeksjon av muggsopp i ølet og det er svært lite sannsynlig at du fikk fjernet infeksjonen ved å fjerne det du så på overflaten.

DoDraugen er nokk hvor det havner.

eg tok selvsagt ikkje bilder.... Mjøden luktet ikkje dårlig i det hele tatt når eg byttet bøtte..

Noe Trives i vertfall godt i ny bøtte, mye skum dannesle på topp av mjød ( kan sees gjennom bøtte) bøtten buler av trykk og det plopper som aldrig før.

kom til å tenke på at der var litt "tørked mjødurt" på kanten av den lille bøtten. disse var små. kan det være disse som har dratt med seg baselusker?
urten ble senket i kokende vann, mente dette skulle ta knekken på det meste?

om eg lar dette gjære ut. og ikkje ser noe mer tegn til mugg. hva kan være kosekvensene av å konsumere denne drikken?
vil det bare smake grusomt? vokse mer mugg? eller rett og slett bli meget syk?

Mugg i væske består av mye mer enn det du kan se på overflaten! Hele væsken er infisert, så det er ikke noen vits i å fjerne den synlige delen av soppen. Muggsopp kan danne toksiner og den kan være kreftfremkallende, så denne bør du kaste.

Tilbake
Topp