Når bør man flaske ølet, haster det og hvor lenge bør det stå?

Hei,

Har hatt litt variable resultater ved å karbonisere ølet på flaske med sukkker.
Noen har blitt fine med korrekt mengde kullsyre, mens andre igjen har vært litt flate. 

Pleier å koke øla mi med protafloc og da blir den vanligvis veldig klar. Litt bekymret for at det er lite gjær igjen i øla til karbonisering på flaske og at dette muligens kan være årsak?

Normalt sett pleier øla være ferdig gjæret etter ca 2 uker og har da korrekt FG. Når korrekt FG er oppnådd, hvor mye haster det med å få det på flaske? Hørt noen sier det kan være lurt å la det stå litt etter ferdig gjæring så gjæren kan "rydde" opp etter seg. Kan gjæren dø og evt sette uønsket smak?
Leste det i en tråd nemlig, og tenkte kanskje det også kunne være en faktor når ølet ikke har fått nok kullsyre.

Hvor lenge er det vanlig å la ølet stå til karbonisering? Hørt alt fra 2 uker til 4 uker i ca 22 grader. Har forsøkt dette, samt å vende flaskene underveis uten at det har hjulpet så mye.

Har kunstig karbonisert en del øl i det siste og tappet over med beergun, men blir så mye søl så har lyst å prøve litt igjen med sukker :)

Mvh
Jan Erik

janerik80 skrev:
Hei,

Har hatt litt variable resultater ved å karbonisere ølet på flaske med sukkker.
Noen har blitt fine med korrekt mengde kullsyre, mens andre igjen har vært litt flate.  

Pleier å koke øla mi med protafloc og da blir den vanligvis veldig klar. Litt bekymret for at det er lite gjær igjen i øla til karbonisering på flaske og at dette muligens kan være årsak?

Normalt sett pleier øla være ferdig gjæret etter ca 2 uker og har da korrekt FG. Når korrekt FG er oppnådd, hvor mye haster det med å få det på flaske? Hørt noen sier det kan være lurt å la det stå litt etter ferdig gjæring så gjæren kan "rydde" opp etter seg. Kan gjæren dø og evt sette uønsket smak?
Leste det i en tråd nemlig, og tenkte kanskje det også kunne være en faktor når ølet ikke har fått nok kullsyre.

Hvor lenge er det vanlig å la ølet stå til karbonisering? Hørt alt fra 2 uker til 4 uker i ca 22 grader. Har forsøkt dette, samt å vende flaskene underveis uten at det har hjulpet så mye.

Har kunstig karbonisert en del øl i det siste og tappet over med beergun, men blir så mye søl så har lyst å prøve litt igjen med sukker :)

Mvh
Jan Erik

Jeg karbonerer bare på flaske med sukker og samtlige av mine er like i kullsyrenivå. Jeg bruker sukkerlake som jeg blander i ølet ved omstikking til ny dunk for flasking. Bruker 2-3 dl vann som jeg koker opp med sukker til sukkerlake. Heller denne blandingen i omstikkingskaret før jeg deretter tapper ølet over. Lar slangen fra heverten ligge langs veggen i karet slik at jeg får litt sirkulasjon i karet. Underveis rører jeg med desinfisert bryggesleiv (rører, ikke pisker)

Alt etter hva gjær jeg har brukt pleier det å være karbonert etter ca en uke. Står vanligvis 2 uker i romtemperatur før jeg setter ølene ned i kjelleren som holder ca 12-13 grader.
protafloc hjelper vel bare for å felle ut proteiner og har hindrer ikke gjærmengde mtp karbonering med sukker

Når det kommer til hvor lenge ølet kan stå i primærkaret så er jeg ikke redd for å si at det fint kan stå 3-4 uker.

Jeg er meget fornøyd med sukkerlake, mine to siste er satt i kjøleskap i dag for å testes, en weissbier og en apa.

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?16641183#tag
Brukte denne for å rekne ut sukker på de to.
De første tok jeg bare 5gram per liter på.
Men jeg turte ikke bruke så mye sukker som den sa jeg skulle på weissbieren, blir resultatet bra, får jeg ha i mer neste gang :p
En havrestout jeg mixet selv litt før disse to gikk også gjennom nettsiden, har fått mye skryt for smaken, men litt daff, valgte jo co2 mengde utifra øltype, men kanskje jeg legger den ørlite høyere neste gang for å tilfredsstille flere enn meg :p
Må forhøre meg litt mer med broderen, var jo for hans del jeg laga den siden han elsker stout :D

Jeg rører sukkerlaken godt med sleiv uten å piske opp, er fornøyd med resultatet så langt med forbehold om at batch 6 og 7 får første smak seinere :D
Fat får jeg vel levert innen mnd er omme :)

Takk for svar :)

Jeg har pleid å ha i sukkerlaken etter ølet er overført til ny dunk. Kanskje smartere å ha i den først, deretter ølet. Bruker forøvrig omtrent samme fremgangsmåten. Burde jo fått co i en del av flaskene uansett  ;)

Får prøve litt igjen :) 

Kan teste ut den kalkulatoren. Er greit med ulik co på de forskjellige øla.

janerik80 skrev:
Takk for svar :)

Jeg har pleid å ha i sukkerlaken etter ølet er overført til ny dunk. Kanskje smartere å ha i den først, deretter ølet. Bruker forøvrig omtrent samme fremgangsmåten. Burde jo fått co i en del av flaskene uansett  ;)

Får prøve litt igjen :) 

Kan teste ut den kalkulatoren. Er greit med ulik co på de forskjellige øla.

Jeg bruker fra 5-7 gram sukker avhengig av øl. 6 gram på de aller fleste mens på f.eks en imperial stout bruker jeg 5 gram og f.eks en wit 7 gram.

Min måte å gjøre dette på er å bruke 5-7 gram sukker pr liter på dunk også legge på litt, på tredve liter ca 20 gram ekstra som kokes i litt vann til sukkerlake. Hiver det i om kvelden og om morningen er det klart til tapping.

Jeg syns denne metoden har flere fordeler:
-etter omstikking er det alltid endel bunnfall som følger med, dunken kan hvile slik at dette faller ned..
-plupp i gjærlåsen. du vet da at det er liv i gjæren...Carboneringen går fortere...
-sukkerlaken blander seg uten at mann må røre.

Får perfekt kullsyre i ølet hver gang

Du bør røre litt i sukkerlake karet mens du flasker.

Flasket her om dagen og glemte å gjøre det og smakte på siste flaska og den smakte dritt, for å si det sånn. Lurer på hvor mye sukker de andre flaskene fikk..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:

Flasket her om dagen og glemte å gjøre det og smakte på siste flaska og den smakte dritt, for å si det sånn.

Hvis det smakte dritt er det vel neppe for mye sukkerlake som er årsaken..

Bjarte H skrev:
Miguel skrev:

Flasket her om dagen og glemte å gjøre det og smakte på siste flaska og den smakte dritt, for å si det sånn.

Ølet smakte fint en time før.

Miguel skrev:

Flasket her om dagen og glemte å gjøre det og smakte på siste flaska og den smakte dritt, for å si det sånn. Lurer på hvor mye sukker de andre flaskene fikk..

Derfor er det greit å hive sukkerlaken i kvelden før da blander den seg av seg selv og gjæren våkner til live og brenner opp ekstra sukker som er i(les tidligere post) og det er klart til flasking morgenen etter...

har perfekt resultat hver gang. og alle flaskene er lik kullsyre på

Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:

Synes du ikke at det høres såpass rart ut (at øl med sukkerlake smaker dritt mens det smaker fint uten), at du ikke bør bruke det som grunnlag for å anbefale andre nybegynnere om hva de bør gjøre?

Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:

Synes du ikke at det høres såpass rart ut (at øl med sukkerlake smaker dritt mens det smaker fint uten), at du ikke bør bruke det som grunnlag for å anbefale andre nybegynnere om hva de bør gjøre?

Vel. Den siste flaska smakte som om den hadde fått i seg altfor mye sukkerlake. Jeg helte den ut, for hadde jeg fått servert noe slikt hadde jeg nok sagt at det smakte dritt. Derfor anbefaler jeg folk å røre i dunken mens de tapper, for å få jevn fordeling, er det så ille da?

yngve skrev:
Miguel skrev:

Derfor er det greit å hive sukkerlaken i kvelden før da blander den seg av seg selv og gjæren våkner til live og brenner opp ekstra sukker som er i(les tidligere post) og det er klart til flasking morgenen etter...

Dette har jeg ikke tenkt på. Takk for tips!

yngve skrev:
Miguel skrev:

Ang "perfekt resultat hver gang", hvordan har du kontroll på at det kun er bare det ekstra sukkeret som gjæra rekker å brenne opp før du flasker, og resten av sukkeret konverteres? Dette høres mildt sagt unøyaktig ut.

HansK

hanskr skrev:
yngve skrev:
Miguel skrev:

Ang "perfekt resultat hver gang", hvordan har du kontroll på at det kun er bare det ekstra sukkeret som gjæra rekker å brenne opp før du flasker, og resten av sukkeret konverteres? Dette høres mildt sagt unøyaktig ut.

HansK

vel...
det fungerer veldig bra for meg, ølet har passe kullsyre. Aldri hatt problemer med denne metoden.  
Jeg skal ikke si at en metode er bedre enn noen andre sin, jeg bruker denne og den fungerer meget bra.
Har testet andre metoder og likte denne best. Enkel og grei...
Om kontroll, så har jeg prøvd å feilet litt slik at jeg har funnet en combo sum funker på ca 30 liter lys lager (som det går mest av) og det er ca 20 gram ekstra.... og ca 12-13 timer...
Andre øl kan være forskjellige selvsagt, Har laget mørkt øl og brukt metoden, første gang ble det litt mye kullsyre, da ble den juster ned noen gram og ble veldig bra den og.

Jeg sier ikke at noen som helst metode er best, bruk den du liker og syns passer for deg!
Jeg får bra resultat med denne og den minsker infeksjons faren ved at du slipper å røre i ølet og at lokket er minst mulig åpent og at minst mulig oxygen kommer til.

Det tenker jeg i hvertfall...

Dette handler vel kun om hvor fort diffusjonen av sukkeret finner sted, er vel en del faktorer som kan spille inn, røring, forskjell i temperaturer på vørter og sukkerlake, har man i laken først eller sist osv? Kan være jeg tar feil, men i mitt hodet virker dette "logisk"?

Tilbake
Topp