Når er lageren ferdig?

EndreS

Norbrygg-medlem
Hei.
Mine første 5 brygg har jeg bare latt stå i mellom 2 og 3 uker før jeg har tappet på fat eller flaske. Nå som jeg prøver meg på min første lager er jeg litt usikker på om samme strategi fungerer. I dag har den stått 14 dager på 10 grader. Jeg trodde oppsrkfiten jeg fulgte sa at den skulle stå 21 dager på 10 grader og så 3 dager på 17 grader. Nå ser jeg at det var 12 dager på 10 grader.
Hva er regelen med lager? For Ale er jo en uke ekstra ikke så farlig. Gjelder dette lager også?
Kan den stå en uke til, eller bør jeg se om den er fredig og øke temperaturen nå?

Endre

Det er mange varianter av lagergjæring som sirkulerer. Som en tommelfingerregel kan man si at ale gjæring tar 14 dager og lagergjæring tar 30 dager.
Dette vil variere endel alt eller hva slags utstyr du bruker, helsen på gjæren, mengde, temp, oksygenering osv..
Siden dette er ditt første lagerbrygg, ville jeg ha gjært det en uke til på 10 grader, så hevet tempen til 13-14 dager i 4 dager, før jeg hadde kjølt ølet ned til 2-4 grader over 2-3 dager før tapping på flaske/fat.

Jeg har 13 grader i kjelleren nå. Hvordan vil det påvirke lageren sin gjæring ? Bør/må jeg få tempen ned til 10grader ? eller kan den fint overleve og bli god på 13??

Takk for svar.
Da lar jeg den stå frem til helgen, så begynner jeg å øke temperaturen.

@Johnemann:
Nå er jeg ingen ekspert, men forskjellige temperaturer kan gi forskjellige smaker og forskjellige gjær typer har forskjellige temperaturer områder de jobber best i. Sjekk hjemmesidene til produsenten av din gjær, så finner du ut om 13 grader er for høyt, tror det er litt høyt men bør å bra. For si som mange her inne har sagt før: det blir nok øl.

EndreS skrev:
Takk for svar.
Da lar jeg den stå frem til helgen, så begynner jeg å øke temperaturen.

@Johnemann:
Nå er jeg ingen ekspert, men forskjellige temperaturer kan gi forskjellige smaker og forskjellige gjær typer har forskjellige temperaturer områder de jobber best i. Sjekk hjemmesidene til produsenten av din gjær, så finner du ut om 13 grader er for høyt, tror det er litt høyt men bør å bra. For si som mange her inne har sagt før: det blir nok øl.
Har fått ett tips om å kjøre en 2dg diasetylrest for å fjerne usmaker... prøver det !

Tilbake
Topp