Når skal ølet ut av kjøleskapet? (for å få riktig temperatur)

Det er julebord på jobben i ettermiddag, og jeg har klart å få handlet inn en del god øl i tillegg til pilsen. Alt står nå i kjøleskapet, av mangel på bedre alternativ.

Har kjøpt inn noe IPA og saison til middagen, som begynner klokka 18.00.

Har også kjøpt inn noe juleøl/stout/porter som tanken er skal konsumeres til desserten eller senere, som jeg vil anta blir cirka 19.00 og utover.

Spørsmålet er når jeg bør ta ut de forskjellige øltypene fra kjøleskapet for at de skal få riktig temperatur til servering? Antar kjøleskapet holder omtrent vanlig temperatur, 4-5 grader.

Raske svar mottas med takk! :)
 
Dette er vel litt smak og behag for enkelt, om ølen skal være iskald eller sånn passe.

Men utifra det jeg kan/leser på nett:
IPA og Saison skal serveres på 7-10 grader, så kan vel tas ut kun minutter før man skal drikke den?
Så kanskje holde juleølen på en 10-12(+) grader?
Disse kan vel da tas ut 15 min før ville jeg tro, er vel bedre at de er en smule kalde så den varmes opp når man drikker og/eller holder rundt glasset?
 
For å komme opp fra kjøleskap til 10-12 grader bør du nok ha mer enn 15 minutter. Jeg ville sagt en times tid, det spørs selvsagt hvor varmt det er I rommet.

Det var en her på forumet som for en del år siden testet dette ut, og la ut en oversikt over hvordan temperaturen steg i løpet av, tror jeg, et par timer, men klarer ikke finne dette innlegget igjen.
 
Jeg ville anbefale å ta en kjapp test i steden for å gjette.
Fyll ei ølflaske med vann, sett i kjøleskapet, ta den ut når den er kald, sjekk temperatur hver 15 min og noter denne fortløpende. Antar at romtemperaturen er den samme under test og på julaften.
 
Takk for svar! :)

Romtemperaturen ligger vel rundt 22-23 grader, kanskje stigende etterhvert som lufta blir tett. Julebordet holdes på jobb, og jeg har ikke tilgang til temperaturmåler (så nøye er det uansett ikke på en dag som denne), så det blir litt finger'n i lufta-metoden. Bare jeg treffer omtrentlig på anbefalingen, er jeg fornøyd. Det viktigste er å unngå å servere iskald juleøl...

Ser for meg å forsøke anbefalingen om rundt en time på IPA/saison, og halvannen-to timer på de mørkere.
 
Jeg synes en time høres lenge ut for IPA og saison. Ta de heller når de er litt for kalde (kanskje etter 20-30 min?), og så vil de fort nok komme opp i passe temperatur etterhvert som måltidet forløper. Siden du faktisk spør om råd antar jeg at målet heller ikke er å helle i seg ølet så fort som mulig i det lille tidsvinduet temperaturen er perfekt, men å nyte det sammen med maten?
 
Jeg synes en time høres lenge ut for IPA og saison. Ta de heller når de er litt for kalde (kanskje etter 20-30 min?), og så vil de fort nok komme opp i passe temperatur etterhvert som måltidet forløper. Siden du faktisk spør om råd antar jeg at målet heller ikke er å helle i seg ølet så fort som mulig i det lille tidsvinduet temperaturen er perfekt, men å nyte det sammen med maten?

Ja det er helt riktig. Skal nytes. Men det er ikke så mye øl per person av denne typen, så det meste går nok unna i løpet av en halvtimes tid vil jeg tro.
 
Ikke alle liker "varm" øl. Det er lett å temperere øl litt i glasset om man ønsker det. Jeg ville ikke varmet dem i det hele tatt, men gitt folk valget.
 
Typisk meg å bli litt ivrig mht temperatur. Måtte derfor logge tre flasketyper + romtemperatur.
0,5L glass
0,33L glass
0,33L alu
Romtemperatur
d02909e764551cbfdea1481ec427f6e8.jpg

0313632444b25ada26c5592183f52623.jpg

Romtemperaturen sank når tre kalde flasker ble satt frem :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp