når trenger man pitche mer gjær ved karbonering?

1. Ved ca hvilken alkohol-% må man pitche mer gjær ved karbonering?  Vet det er avhengig av hvor mye alkohol gjæren man har brukt tåler, men hvor langt unna gjærens maks abv tørr man bevege seg før det er lurt å repitch?

2. Ved gjær som er veldig flokkulerende, er det da så lite gjær igjen i ølet at man bør tilsette mer ved karbonering?

3. Hvis man har cold-crashet sekundær, har man da nok gjær igjen til karbonering?

Skal flaske en Saison på 8,4% med Wyeast 3724 til helgen - det står at den tåler 12% ABV...
 
Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, dessverre, men kun fortelle fra egen erfaring: Jeg flasket en Saison som gjæra 92% ut (OG: 64, FG: 05), og det ga en ABV på 8 %. Ingen problemer med karbonering i det hele tatt. Jeg brukte WLP565. Jeg flasket en Brown Ale på 8,4 % for et par dager siden, og tenkte egentlig ikke tanken på å tilsette gjær engang. Jeg tror du er innafor.  :ilike:
 
Du er nok godt innenfor, så flask med den gjæren som er i karet, er du i tvil om helsen til gjæren kan du gi en liten " shake" på fatet før du flytter vørteren over, da er sikker på å få med noe gjær.
Ellers så er cold crashing ikke en sikker metode for å fjerne gjær, det kommer somregel alltid med nok gjær alikevell.
 
Lagde en #500 klone på over 10%, og da sleit jeg med karboneringa. Dette var wlp007 gjær som er meget flokkulerende. Visste fra før at NØ tilsatte  Nottingham for flasking og gjorde også dette, men likevel gikk det månedvis før det blei noen bobler :)

Ganske sikker på at dette var det alkoholmengden som var skyld i. Har et sommerøl som er gjæret på samme gjær, og denne er på ca 6%. Karbonerte finfint uten å tilsette mer gjær.
 
Jeg har hatt problemer med karboneringen to ganger, begge ved ca 8,5%. Ene gangen en godt flokkulerende gjær, andre gangen en belgier som brukte ti dager på utgjæringen. Jeg vil si at gjæren helsetilstand også betyr mye.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
Jeg flasket en 120 min IPA/ barleywine med OG 1124 FG 1013. gjæren var Wlp001.
Den flasket jeg uten å tilsette ekstra gjær, funket helt fint.
Så helsen til gjæren har nesten alt å si. og infoen som produsentene går ut med bør ses på som veiledende.
 
Gammel tråd, men låner den. Har en imp. stout (20 ltr) hvor primærgjæringen med US-05 tok den fra 1.113 til 1.020. Derpå dumpet jeg gjær/trub, og tilsatte litt frisk vørter, demerara og CBC-1 gjær. Denne er nå ferdig gjæret. Ca. ABV 15%. Totalt har ølet stått i tre uker og CC pågår. Bør jeg tilsette mer gjær ved naturlig karbonering? Har kun US-05, Nottingham og CBC-1 tilgjengelig. Erfaringer?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp