Naturfag.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Til de av dere som husker noe fra naturfagstimene på ungdomsskolen:

Jeg lot malingsblanderen ligge i en bøtte noen døgn, der det også lå en skvett uttynnet Starsan. Et belegg har forsvunnet. Hva har skjedd? Vil det gi usmak? Bør jeg kjøpe ny? (etc)
IMG_20150217_203437.jpg
 
Ser ut som eloksering (eller muligens lakk) er løst opp og har eksponert metallet. Trolig ikke noe mer farlig enn før. Neppe en matvaregodkjent malingsblander uansett.
 
Har samme blanderen (Clas Ohlson?) og samme utsende, har for min egen del kommet frem til at å kjøpe nye bare utsetter en for den samme lakken på nytt.
Oppdater tråden dersom du skulle komme frem til at den er skadelig å bruke!
 
Den er vel ikke laget av aluminium, så eloksering er det sikkert ikke. Gulkromatering som er løst opp.
 
Om den er kromatert ville jeg ikke brukt den i vørter. Mest sannsynlig produsert i østen med kreftfremkallende hexivalent krom i overflatebehandlingen. Sett Erin Brockovich filmen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromate_conversion_coating

Løselig i sterk syre/base. Om vørter er sur nok til å løse dette opp vet jeg ikke. Kontakttiden er også svært kort, men finnes det ikke noen alternativer i rustfritt eller plast? Ballongvisp for storkjøkken eller noe slikt.
 
Tilbake
Topp