Nedkjøling av vørter

Har en Speidel 50l ikke tatt i bruk enda... :attevar: Etter det jeg har forstått så er det veldig viktig at nedkjølingen av vørter går raskt pga bakterier. Er det da en stor fordel å ha to kjølespiraler for å redusere denne tiden? Jeg henter vann fra ca 70 meters dyp, kan tenke meg at vannet har en temperatur på ca. 4 grader i snitt. (har ikke målt) men det er kaldt og fantastisk godt. For bare håpe at brygget nyter godt av dette :namnam: Hva mener ekspertene?
Håper det er noen der ute som har en Speidel som jeg eventuelt kan henvende meg til når mitt første brygg skal lages. Regner med at det blir noen ?? og kanskje noen stygge ord, men men. Det flasker seg vel til slutt, håper jeg.
 
Har ikke Speidel selv, men har ikke hørt at det er en stor fordel å ha to kjølespiraler, blir vel bare kluss skulle jeg tro? Vil tro det er mye lurere å kjøpe en større som passer greit i speidelen, enn 2 mindre.

Nok av svært kunnskapsrike folk her på forumet som har god peiling, anbefaler et søk på ordet "speidel" og saumfare det meste av det som står i disse trådene ;)
Ellers har du en god innstruksjonsvideo på norsk her: http://www.youtube.com/watch?v=gVKU-QUPbnk
 
KnutT skrev:
Har en Speidel 50l ikke tatt i bruk enda... :attevar: Etter det jeg har forstått så er det veldig viktig at nedkjølingen av vørter går raskt pga bakterier. Er det da en stor fordel å ha to kjølespiraler for å redusere denne tiden? Jeg henter vann fra ca 70 meters dyp, kan tenke meg at vannet har en temperatur på ca. 4 grader i snitt. (har ikke målt) men det er kaldt og fantastisk godt. For bare håpe at brygget nyter godt av dette :namnam: Hva mener ekspertene?
Håper det er noen der ute som har en Speidel som jeg eventuelt kan henvende meg til når mitt første brygg skal lages. Regner med at det blir noen ?? og kanskje noen stygge ord, men men. Det flasker seg vel til slutt, håper jeg.

Hvis vannet ditt holder 4 grader i snitt blir det ihverfall ingen problemer med nedkjøling. Her hos meg holder vannet 9 grader akkurat nå. Ingen problem å kjøle ned med original kjøler. Med det kalde vannet ditt har du heller ingen problemer med å kjøle ned pils vørter.
 
Tilbake
Topp