Nedkjølingstabbe + potensiell flasketabbe

Hei! Me heiv oss rundt på ølbrygging i hurten og sturten i håp om å få til noko som minna om juleøl i tide. Med minimalt med utstyr og erfaring gjorde me to tabbar eg ser no etter å ha lest meg opp på ting eg burde ha lest i forkant:
1. Hadde fått med meg at nedkjølinga skulle gå så fort som mogleg, men strengt tatt ikkje kvifor. Med kjelen i ein oppvaskkum, isbitar og eit høgst primitivt system for gjennomstrøyming av kaldt vatn i kummen, gjekk det for så vidt fort, men det var nok også fordi me i prosessen fekk den glitrande ideen å røra rundt i kjelen for å driva ut varmen. Når eg no les at poenget med kjapp nedkjøling var at avfallsstoff skulle synka til botns, gjekk jo vinninga mildt sagt opp i spinninga. Så blir spørsmålet; må me beklaga oss på å drøvtygga humle, eller kan dette gå likevel? Vil f.eks avfallsstoffa kunne falla til botns under gjæringa og/eller flaskemodninga? Eller finst det nokre livreddande metodar, f.eks filtrera brygget i kaffifilter etter gjæring og før tapping?

2. Me har kjøpt fine flasker. Glasflasker. Men så les eg no ein plass at ein skal bruka plastflasker for å få kolsyre under flaskemodninga. Er det tilfelle?

Vh. Ole ølnovise

1. vet ikke
2. nei, det er ikke riktig. man får kullsyre på glassflasker også. jeg brukte plast før men kun glass nå. ingen forskjeller.

Hei. Dette kommer til å gå helt flott. Hurtig nedkjøling er ikke nødvendigvis for å bunnfalle, men for at proteiner i ølet skal klumpe seg slik at de senere faller til bunns og ikke gir uklart øl. Selv sørger jeg for bevegelse i vørteren under nedkjøling for at det skal gå fort, men lar den stå stille en stund når den er kjølt ned slik at jeg ikke får med meg så alt for mye grums.

Glassflasker er god skuring. Jeg har aldri brukt noe annet. Hvis du er av den nysgjerrige typen kan et tips være å bruke 1 halvliter plastflaske slik at du kan trykke på den og se hvor mye kullsyre som har kommet. Selv venter jeg bare 14 dager og tar meg en øl da.

Hei,

Det er bare å ta livet med ro, det vil bunnfelle i gjæringskaret, mange bruker motstrømskjøler og der får man mesteparten av trub med i gjæringskaret uten at det skaper problemer. Glassflasker er også gode greier, mye brukt - jeg bruker 6gram sukker per liter øl ved flasking og får passe mengde med kullsyre med den metoden (setter flaskene i romtemperatur i ca 2 uker for karbonering).

Du kan også søke litt her på forumet og finne info om whirlpool - en metode der man rører ved kjøling for å få trub til å legge seg i midten av kokekaret noe som gir klarere vørter til gjæringskaret.

Det er også andre grunner til at man vil kjøle ned fort.
- For å få mindre grumsete øl
- For å minimere tiden før gjær tilsettes (mindre sannsynlighet for infeksjon)
- Minimere videre produksjon av DMS

Og som andre også sier her...ingenting å bekymre seg for dette. Rører du samme vei hele tiden i kjela også, så kan du til og med skape en whirlpool-effekt som mange bryggere bruker for å få trub til å samle seg nede i midten av kjelen.

Tilbake
Topp