Nelson Sauvin

GeirJ

 
Hei.
Hadde tenkt å brygge en APA med Nelson Sauvin som aromahumle. Er det noen som har prøvd ut denne humlen? Er det andre amerikanske humler den går sammen med?

Geir
 
Jeg har bryget en "Full Nelson" for ikke så lenge siden:

Amount        Item                                      Type        % or IBU     
5.00 kg      Pilsner (2 Row) Bel (3.9 EBC)            Grain        87.72 %     
0.30 kg      Biscuit Malt (50.0 EBC)                  Grain        5.26 %       
0.30 kg      Carapils- 20EBC (20.0 EBC)                Grain        5.26 %       
0.10 kg      Cara  Amber 35L 70 EBC (70.0 EBC)        Grain        1.75 %       
25.00 gm      Nelson Sauvin [11.50 %]  (60 min)        Hops        27.8 IBU     
10.00 gm      Nelson Sauvin [11.50 %]  (30 min)        Hops        8.6 IBU     
10.00 gm      Nelson Sauvin [11.50 %]  (15 min)        Hops        5.5 IBU     
10.00 gm      Nelson Sauvin [11.50 %]  (5 min)          Hops        2.2 IBU     
1 Pkgs        Northwest Ale (Wyeast Labs #1332)        Yeast-Ale 



Den står til lagring fortsatt, men jeg har jo prøvesmakt litt - det virker lovende.  Jeg har brukt et nokså beskjedent humleskjema, men det merkes godt alikevel. Den har en spesiell/kraftig aroma så jeg tror det nok kan være greit å være noe forsiktig med aroma mengdene. Men en kan nok ta i mer enn det jeg gjorde ;). Litt usikker på hvilke humler den passer med.

Hvis du søker på Nelson Sauvin på http://www.aussiehomebrewer.com/forum finner du en del info...
 
Jeg lurte på om jeg skulle bruke NS både som bitter og aromahumle, eller kombinere med andre typer.  Oppskriften din ser jo veldig bra ut.
Kanskje jeg skulle kopiere den og se hvordan det blir. :brygging: Ca. 45 i IBU kan være greit å begynne med.

Geir
 
Nydelig humle, er den ihvertfall.

Jeg har brukt den sammen med cascade og amarillo. Sammen med cascade synes jeg den fungerte veldig bra, men med amarillo ble det litt mye blomster og frukt. Jeg tror også simcoe burde fungere bra.
 
Har nå endelig fått brygget, og brukte Vikste sin oppskrift. Nå har ølet stått i 10dgr. i romtemp., og 14dgr. i kjøleskap. Tror tempen ligger på 3-4 gr. Jeg  synes dette er noe av det bedre jeg har brygget, en utrolig fin smak av grapefrukt og noe stikkelsbær. Veldig fin smak, kunne nesten hatt mer aromahumle.
Kommer definitivt til å brygge denne flere ganger.
 
;D

Min "full nelson" eksisterer desverre ikke lenger... (har drukket opp siste rest for ikke så lenge siden). Dette ble sommerølet mitt i år, og jeg var godt fornøyd med det. Som du sier kan en nok godt bruke litt mere til aroma.
 
Tilbake
Topp