Neste steg i bryggingen min (begynne med mesking)

Hei

Nå tenkte jeg å ta steget videre å begynne med mesking. Har til nå laget 6 batcher ( 3 kit og 3 ekstrakt med stepping av spesialmalt), og tenkt at jeg ville ha enda mer kontroll over bryggingen med mesking.

Det jeg lurte på er hva som er den enkleste innfallsmetoden til mesking? I dag har jeg bare en kjele på 19(20) liter. Vil det fungere å bruke denne (biab)? evt investere i en større kjele og biab? hva med BB30?

Er det noen som har tips eller meninger om dette? Har brukt noen timer på nettet ut å bli helt enig med meg selv.
 
Det er jo et greit poeng å ta med. Jeg tenkt et sted rundt 15-25 liter. Det er der jeg har ligget med ekstrakt og syns det er greit.
 
Har selv brukt 20 litersgryte med biab for å lage 15-25 liter øl (avhengig av OG), og synes det fungerte fint! :skitbra: (nylig har jeg byttet til en 50-liter for å forenkle prosessen og kunne ha mer malt i mesken). I 20-literen er 4,5-5 kg malt er det meste jeg har fått til, så det går fint an å lage 25 liter øl med lav OG.

Hvis du har en passe stor gryte (10 liter?) i tillegg kan du varme skyllevann i den samtidig som du mesker i bryggekjelen. Da kan du skylle i en gjæringsbøtte, og så koke skyllevannet i den lille gryten samtidig som du koker "first runnings" i 20-literen. Underveis i kokingen topper du opp bryggekjelen med skyllevann fra den minste gryten, slik at du ender opp med en så full bryggekjele du ønsker når kokingen er over. Da ender du opp med en sterk vørter som evt. må tynnes ut i gjæringskaret. Forumet biabrewer.info har et nyttig regneark til bruk med denne teknikken (maxi-biab). Dette arket tar seg av alle omregninger av humlemengder, vanntilsetninger osv, slik at du ender opp med en vørter som er mer eller mindre identisk til den du ville fått med et "full-volum"-system.

Fordelen med maxi-biab er altså at du kan lage en full batch uten annet utstyr enn en 20-litersgryte. Ulempen er noe mer regning underveis (dette tar regnearket seg av), økt humleforbruk som følge av sterkere vørter, samt at det er begrenset hvor mye malt du kan bruke på en batch.
 
Hei

Takk for et utfyllende svar.
Jeg tror at det går i den rettnigen, med Maxi-biab.

Jeg lurer på hvordan du klarte å holde en jevn meske temperatur på kjelen?
Er det en ide å prøve partial-mash, og spe på med DME underveis for å få et bedre utgjæret resultat? hvertfall på bacther med høy ABV?
 
Slystr skrev:
Jeg lurer på hvordan du klarte å holde en jevn meske temperatur på kjelen?
Er det en idé å prøve partial-mash, og spe på med DME underveis for å få et bedre utgjæret resultat? hvertfall på bacther med høy ABV?

Jeg brukte det velkjente trikset med liggeunderlag rundt kjelen, kappet slik at det passer godt. I tillegg brukte jeg et stort ullteppe. Dersom jeg ikke rørte gryten i løpet av de 90 minuttene jeg mesket hadde ikke temperaturen sunket mer enn 1-2 grader. Noen ganger har jeg brukt en rustfri grillrist som passer nedi gryten for å holde meskeposen unna bunnen. Da har jeg typisk rørt i gryten 3-4 ganger i løpet av mesketiden, og samtidig fyrt opp komfyren for å unngå varmetap.

Dersom du vil ha et sterkere brygg, eller større volum til gjæring er det ingenting i veien for å tilsette DME. Jeg har ikke prøvd selv, men god idé!  :idea:

Dersom du ikke alt har en meskepose, men har tilgjengelig symaskin vil jeg anbefale stoffet Sarita fra Ikea. Det er rimelig og passer utmerket til oppgaven. Jeg bruker et stort flak av dette stoffet festet med papirklyper til kanten av gryten, og det fungerer, men vil absolutt anbefale at du lager/kjøper en pose like godt først som sist.
 
Noen som har gode alternativ til Sarita for oss som bor 5-6 timer unna IKEA? Sunnmøring, og liker tanken på å lage meskepose selv, i stedet for å kjøpe ferdig meskepose. :D
 
Bjornendre skrev:
Noen som har gode alternativ til Sarita for oss som bor 5-6 timer unna IKEA? Sunnmøring, og liker tanken på å lage meskepose selv, i stedet for å kjøpe ferdig meskepose. :D
Jeg kjøpte litt restestoff i en gardinbutikk. 100% polyester, tøykvalitet "voile".
 
Tilbake
Topp