New Zealand IPA

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
images.jpg
Denne stilen har ingen egen tråd, tror jeg? Kanskje ikke en egen stil andre steder enn i Oceania, men det skulle ikke forundre meg om den blir mer populær også her etterhvert. Jeg leser at den regnes som litt lettere enn de amerikanske, og ville kanskje blitt regnet som en mellomting mellom APA og Vestkyst IPA. NZ-humler er en selvfølge. Ser at det er en nykommer som heter Nectaron som ser veldig spennende ut. Ellers er vel Nelson Sav mye brukt? Har aldri brukt den pga. hvitvinreferansene, men er åpen for alt. Tenkte å teste en batch snart … noen som har innspill eller erfaringer?
 
Sist redigert:
Vis vedlegget 49993
Denne stilen har ingen egen tråd, tror jeg? Kanskje ikke en egen stil andre steder enn i Oceania, men det skulle ikke forundre meg om den blir mer populær også her etterhvert. Jeg leser at den regnes som en litt lettere enn de amerikanske, og ville kanskje blitt regnet som en mellomting mellom APA og Vestkyst IPA. NZ-humler er en selvfølge. Ser at det er en nykommer som heter Nectaron som ser veldig spennende ut. Ellers er vel Nelson Sav mye brukt? Har aldri brukt den pga. hvitvinreferansene, men er åpen for alt. Tenkte å teste en batch snart … noen som har innspill eller erfaringer?
Det virker ikke som om dette er øl som ikke passer greit inn i det eksisterende systemet. All NZ-IPA er IPA, men ikke all IPA er NZ-IPA?
 
Har smakt noen NZ APA/IPA kommersielle fra polet. Godt alt sammen. Friskt. Ikkje så mye sitrus og furu. Litt anderledes, men ikkje veldig.
Frisk pust :) Frister å prøve selv. Var div humlekomboer, så eg kan ikkje hjelpe der.
Skeptisk til Nelson Sav? Den er jo nydelig!
 
Har smakt noen NZ APA/IPA kommersielle fra polet. Godt alt sammen. Friskt. Ikkje så mye sitrus og furu. Litt anderledes, men ikkje veldig.
Frisk pust :) Frister å prøve selv. Var div humlekomboer, så eg kan ikkje hjelpe der.
Skeptisk til Nelson Sav? Den er jo nydelig!
Hehe, sikkert riktig det. Er ikke så glad i hvitvin bare. Har sett at Nelson og Citra skal være en meget god kombo. Sitter å fikler med en versjon der Galaxy og Nelson får hovedrollen. Kan poste et utkast etterhvert.
 
Hehe, sikkert riktig det. Er ikke så glad i hvitvin bare. Har sett at Nelson og Citra skal være en meget god kombo. Sitter å fikler med en versjon der Galaxy og Nelson får hovedrollen. Kan poste et utkast etterhvert.
Eg kan delvis være med på hvitvins referansen, men bevare meg vel, det er ikkje over the top. Parer du den med Galaxy eller Citra kan eg umulig se for meg at det blir så feil. Eg synes NS er veldig "frisk". Laget en single hop av den, helt nydelig.
Men, så klart, hva den ene liker...og så videre.
 
Jeg laget en gang en single hop "amerikansk blonde" som hadde kun Green Bullet-humle. Dette er en interessant dual-purpose humle som neppe er det første man tenker på for en IPA, siden aromaen er angitt som "raisin and fruit". Men jeg tenker at om man parer dette med noen friskere, sene humletilsetninger av f.eks. Motueka, Pacific Jade eller Wai-iti (for å nevne et tilfeldig utvalg etter søk på nett, ikke basert på erfaring), så kan man få en ganske spennende IPA med både sting i aromaen og fylde i bunnen. Jeg tenker at dersom man uansett ønsker å teste ut "New Zealand IPA" som stil, så er det vel primært humler fra New Zealand som bør utgjøre smakspaletten.

Digresjon: Mulig også "New Zealandsk Blonde" kunne vært en stil, men det er det vel ikke, så... (Det er en grunn til at jeg ikke synes typeriktighet ift stiler er særlig spennende, men skjønner behovet for å avgrense i konkurranser. Det er så mange spennende øl som kan lages ved at man tenker i grenselandet og overlappingen mellom stiler). "Bullet Blonde" ble ihvertfall god, den.
 
New Zealand og Australsk humle er nydelig. Vic Secret er også verdt å nevne
Nå skal jeg først brygge en Nelson Saison, og så blir det en NZ Pale Ale med restene
 
Elsker god Nelson humle :)
Men har vært veldig varierende kvalitet på akkurat denne humlen for min del, flere med samme erfaring?
 
Test ut Nelson i en smash. Den humla klarer å bære en smash. Brillefin humle. Du kan lage smasher av både nelson og Galaxy. De er greit komplekse men rene i stilen.

Og for å være morsom så kan du prøve Motueka, i to øl.. Det er en saaz krysset med noe NZ-lokalt. Hvis du koker den får du humulene-saaz-kokt-smak, men på speed samt litt zing. Hvis du tørrhumler så får du lime, hvis jeg husker korrekt. Skjønte ikke bæret da jeg først brukte den i kok, og på et annet øl som bare tørrhumle.
 
Sist redigert:
Test ut Nelson i en smash. Den humla klarer å bære en smash. Brillefin humle. Du kan lage smasher av både nelson og Galaxy. De er greit komplekse men rene i stilen.

Og for å være morsom så kan du prøve Motueka, i to øl.. Det er en saaz krysset med noe NZ-lokalt. Hvis du koker den får du humulene-saaz-kokt-smak, men på speed samt litt zing. Hvis du tørrhumler så får du lime, hvis jeg husker korrekt. Skjønte ikke bæret da jeg først brukte den i kok, og på et annet øl som bare tørrhumle.

Jeg har laget SMASH Nelson, og det er en helt knall humle, så støttes. Motueka er og en artig sak. Jeg fikk, som du sa, veldig mye lime preg. Ble ganske overrasket når jeg smakte den første gangen, men det ble et godt øl.
 
Test ut Nelson i en smash. Den humla klarer å bære en smash. Brillefin humle. Du kan lage smasher av både nelson og Galaxy. De er greit komplekse men rene i stilen.

Og for å være morsom så kan du prøve Motueka, i to øl.. Det er en saaz krysset med noe NZ-lokalt. Hvis du koker den får du humulene-saaz-kokt-smak, men på speed samt litt zing. Hvis du tørrhumler så får du lime, hvis jeg husker korrekt. Skjønte ikke bæret da jeg først brukte den i kok, og på et annet øl som bare tørrhumle.
Prøvde en Smash Galaxy IPA med 250g Galaxy i en enkel IPA maltbase. Jeg var faktisk ikke så imponert - ble et ok øl
 
Flasket min NZ IPA i går. Virket veldig lovende. Har brukt 300g Waimea, Rakau og Nectaron på en 25L batch. IBU ca 35.

Fullstendig oppskrift for de som måtte være interessert
 
Tilbake
Topp