Nitrogen / beergas til Stout

@loebrygg

Jeg har bare gjort dette en gang, før regulatoren gikk fløyten. Håper derfor at @Oberstbräu kan være behjelpelig med å spore opp hvilke manometer jeg trenger for å fikse det...

Når det er sagt; jeg karbonerte til ønsket nivå med CO2 (i dette tilfellet lavt). Så kjøret jeg på med nitrogen med høyt trykk. Dette kan man vel i teorien fint la stå da nitrogen ikke tas opp i ølet. Slik sett vil man også holde på selve karboneringen.

Du trenger og en stout kran med restriktordisk for å få full effekt her, slik som man får når man får servert en Guiness o.l. på pub.

Jeg tror man kan klare å få til å servere stout på denne måten også uten bruk av nitrogen. Dersom man karbonerer lavt med CO2 (eller naturlig) og benytter høyt trykk av CO2 som drivgass. Det som er viktig da er at man ikke lar dette stå tilkoblet mer enn akkurat når man tapper, ellers vil ølet ta opp en høyere karbonering, og da er jo litt av poenget her borte. Også må man ha nevnte stout kran med restriktor.

Den saken fra bryggselv bør kunne funke, gitt at de lystgasspatronene passer på den..
Jeg har ikke funnet lystgasspatroner med gjenger.
 
Litt på siden, men selger dere fortsatt det adapteret for nitrogen? Mitt har et manometer som er defekt. Går sikkert an å få tak i ett på amazon etc, men usikker på hvilke manometer dette er..
For adapter, se her: https://forum.norbrygg.no/threads/nitroadapter.43186/
Det funker vel på alle miniregulatorer som tar gjengede CO2-patroner.
For bytting av manometer på en miniregulator gjelder det vel bare å finne riktig range og gjenger. Tror 1/8" BSP(P) er vanligst.
Beklager sent svar, får ikke vært her så ofte uten tilgang fra Tapatalk.
 
men hvordan får jeg regulert trykket, er det nok til å opprettholde trykket over tid eller kun for servering?

men hvilket trykk leverer disse patronene (både co2 og N2)
Er det nok til å opprettholde karboneringstrykk over tid eller vil det fort falle etter et par tappinger?
 
men hvilket trykk leverer disse patronene (både co2 og N2)
Er det nok til å opprettholde karboneringstrykk over tid eller vil det fort falle etter et par tappinger?
Det er så mye trykk at du må ha en regulator for å få riktig trykk. Lenge siden jeg har brygga stout, tror det gikk med 2 stk 8-gramspatroner N2O for å tappe et 19-litersfat. Eller kanskje 3,
 
Tilbake
Topp