NM 15, Bahrainer Weisse - Petter Fornes

Bahrain surdeigskulturen er en blanding av lactobacillus og en ikke-angitt gjærstamme. I vedlegget som fulgte bestillingen anbefaler de å starte aktiveringen av kulturen ved ca 30 grader C for å la lactobacillene senke pH slik at ikke villgjær/bakterier i melet får overtaket. Deretter anbefaler de å "mate" kulturen med mel og vann og la den stå ved ca 22 grader for å gi gjærstammen gode vekstvilkår. Man bør i vekstfasen mate regelmessig (ca hver 12-24t) og regelmessig kaste (eller gi bort) ca halvparten slik at man får plass til mer mel og vann. Dersom man ikke forkaster deler av blandingen hevder de at pH etterhvert blir for lav slik at det vil lactobacillene får overtaket på bekosting av gjærstammen. Dette gjelder vel primært dersom kulturen skal brukes til bakst, men jeg antar at prinsippene er nogenlunde det samme for litt edlere bruk....
 
Brygget min første Bahrainer Weisse i går, og det var en riktig så hyggelig opplevelse. Fikk surdeigskulturen i posten for litt over en uke siden og har matet daglig siden. Pitchet som anbefalt mengde surdeig rett før det var på tide å mate deigen igjen. Etter noen nervepirrende timer begynte det nå å ploppe livlig i gjæringslåsen. Flott lag med kräusen og >1 plopp i sekundet. Virker sannsynlig at det fermenterer her. Har strevd litt med å vatre BeerBug i gjæringskaret så har ikke sett noe pålitelig fall i SG enda, men det kommer nok. Takk for oppskriften!

mvh

Vegard
 
Har noen prøvd å brygge denne eller lignende med annen surdeig? Vil vel anta at det kommer til å funke fint, men bahrainer er spesielt sur slik jeg forstår det?
 
Brygget min første Bahrainer Weisse i går, og det var en riktig så hyggelig opplevelse. Fikk surdeigskulturen i posten for litt over en uke siden og har matet daglig siden. Pitchet som anbefalt mengde surdeig rett før det var på tide å mate deigen igjen. Etter noen nervepirrende timer begynte det nå å ploppe livlig i gjæringslåsen. Flott lag med kräusen og >1 plopp i sekundet. Virker sannsynlig at det fermenterer her. Har strevd litt med å vatre BeerBug i gjæringskaret så har ikke sett noe pålitelig fall i SG enda, men det kommer nok. Takk for oppskriften!

mvh

Vegard
Er denne ferdig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brygga min med rugsurdeig på mandag. Gjæringskaret mitt er ikke tett i lokket, men godt lag med CO2 over ølen, så futt er det. I går hadde jeg tidenes kreusen, så ut som om jeg hadde dyrka opp brødgjær i sukkerlake. Den har falt igjen i dag, og nå har det allerede begynt å lukte syrlig. Artig å prøve ut denne ølen. La forøvrig til 200g rå rugflak til oppskrifta, siden jeg har surdeig av rug. Målet er et litt krydret preg :)
 
Er denne ferdig?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Flasket denne forleden dag. Fin farge og syrlig lukt. FG 1.010. Har ikke dristet meg til å smake på den enda. Tenkte å la den lagres en god stund først for å ikke bli skuffet da jeg har skyhøye forventinger til dette ølet :)

god sommer!

Hilsen Vegard
 
Ja, jeg bruker melkesyre for å justere meg ned til ca. 5.5. Jeg gjorde en kalibrering for en stund siden, hvor mye jeg trenger for å få passe pH på 10 L skyllevann, og har brukt bare det siden.

@Petter F for oss late, kan du dele med oss hvor mye du bruker på 10L skyllevann?
 
Bruker ca. et halvt kryddermål, dvs ca. 1/10 teskje. Anbefaler å prøve å måle selv da, kan ikke garantere for at dette blir bra for alle. Man har kanskje lactosyre av ulik konsentrasjon, annen bufferkapasitet i vannet osv...
 
Takk Petter. Skal stikke PH-meter i skyllvannet før og etter. Denne justeringen med skyllevannet er for at vørteren ikke skal pga. lys maltbase bli for høy eller har den i denne ølstilen og en annen funksjon?
 
Grunnen til justeringen er først og fremst for å redusere mengden tanniner osv som trekkes ut fra masken. Men i denne ølstilen gjør det jo heller ikke noe om vørteren har pH på den lave siden. For smakens skyld, men også mtp å gi de riktige bakteriene gode betingelser.
 
Brygget en liten batch i ettermiddag. Brukte en surdeig som vi har høstet fra skallet fra Sogn/Hardanger epler for litt over et år side. Får se om vi får er surt nok resultat. Hadde en PH på 5.19 da jeg pitchet. Får måle den etter et 2-3 uker og se hvor langt PH har falt.
 
Sjekke min batch på +7 dager. Allrede 1.011 og flott syrlighet. @Petter F ser du indikerer ca 3 uker. Brukte din de siste to ukene til å nå 1.008 som du hadde eller ventet du på at den skulle bli så syrlig som du ønsket? Målte ikke PH i farten men ikke så syrlig som den andre jeg har stående som er nede i 3.2.
 
Mine har gjæret ut og hatt stabil SG relativt fort. Syrligheten tar litt lenger tid, men etter ca. en måned har jeg følt at den har vært passe, og ikke endret seg så mye mer.
 
Flasket på bare +16 dager. PH var da nede på 3.29. FG gikk ikke lavere enn 1.011. Skal dog følge med de flaskene. Viser de tegn til overkarbonering over tid så er det bare å få de kaldt og invitere til fest.
 
Definitivt en av de beste Berliner Weissene jeg noen gang har smakt!

Er det noen i Oslo-området som har lyst til å selge litt av kulturen sin?
 
Så bra. Du kan godt få en liten avlegger av min kultur, altså. Akkurat nå har jeg Bahrain-kulturen liggende i Trondheim dog, jeg pendler litt opp og ned dit. I Oslo har jeg nå en kultur som en venn av meg dyrket fram da han var på 3 måneders flåtetur i Amazonas...
 
Hadde satt stor pris på en avlegger! Er Bahrain-kulturen på besøk i Oslo fra tid til annen? Hvis ikke, så høres jo den andre unektelig unik ut :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp