NM2011

Takk for alle gratulasjoner!
Hadde ikke tort å håpe på at en mørk lager skulle bli Årets Hjemmebrygg:) Det har vel stort sett vært sterke spesialøl.
Gleder meg til å brygge Holy Smoke hos Nøgne Ø. Det vanskeligste blir vel å finne en røykmalt som ligner på min hjemmerøkte.
Kanskje Gotlandsk røykmalt kan passe?

Erlann
 
Gotlandsk Røymalt er torvrøkt og ganske mye vassere enn din bjørkerøkt malt, men en blanding mellom Weyermann sin og Gotland et kanskje noe?  Bare å finne et greit blandingsforhold, kanskje ikke så lett.

For de som ikke vet det, Erlann lærte meg å brygge i 1991. Så smaker ølet mitt dårlig, så får dere skylde på han  ;D
 
Jeg mener at gotlandsk røykmalt er røkt over trevirke, nærmere bestemt or - men jeg kan ikke finne referansen her og nå. Jeg har brygget på både 100% gotlandsk og blanding mellom 30% gotlandsk og 66% tysk, med gode resultater i begge tilfeller (når vi tar høyde for at røykøl fremdeles er en acquired taste og kan få de uinnvidde til å mumle om jernbanesviller og skorsteiner). Den gotlandske har en mye tyngre og mer 'uren' røyksmak enn den tyske. Dog vet jeg ikke hvor jevn den gotlandske malten er. Jeg forstod det som at det er en håndverksprodukt derifra. Jeg syntes den minnet meg endel om røykmalten fra Stjørdal.
 
Ølbæks bryggeri takker for årets NM ! Vannvittig GØY å være med på PF for første gang ! Satser på enda bedre brygg neste år ! Vi ses   :hadet:
 
Anders Christensen skrev:
Jeg mener at gotlandsk røykmalt er røkt over trevirke, nærmere bestemt or - men jeg kan ikke finne referansen her og nå. Jeg har brygget på både 100% gotlandsk og blanding mellom 30% gotlandsk og 66% tysk, med gode resultater i begge tilfeller (når vi tar høyde for at røykøl fremdeles er en acquired taste og kan få de uinnvidde til å mumle om jernbanesviller og skorsteiner). Den gotlandske har en mye tyngre og mer 'uren' røyksmak enn den tyske. Dog vet jeg ikke hvor jevn den gotlandske malten er. Jeg forstod det som at det er en håndverksprodukt derifra. Jeg syntes den minnet meg endel om røykmalten fra Stjørdal.

Skulle vært mulig å fått kjøpt røykmalten som Schlenkerla benytter, de bruker Bøk som har vært lagret rundt 18 måneder, når den brant, så ulmet det bare og ga kraftig røyk.
Nå var iallefall Schlenkerla det kraftigste røykølet jeg har vært borti i Bamberg, men ren og fin røk.. Weyermanns malt er vel "lett" røyket.

Hva Røyker man Stjørdalsmalt med?
 
Richard skrev:
Gotlandsk Røymalt er torvrøkt og ganske mye vassere enn din bjørkerøkt malt, men en blanding mellom Weyermann sin og Gotland et kanskje noe?  Bare å finne et greit blandingsforhold, kanskje ikke så lett.

For de som ikke vet det, Erlann lærte meg å brygge i 1991. Så smaker ølet mitt dårlig, så får dere skylde på han  ;D

Kjenner ikke mannen men han fikk meg og til å brygge via Nordlandsposten,
men jeg skylder ikke på han alikevel. :)
 
Var Quantuums Pyro eneste røkte øl i publikumskonkurransen..?
-> resulterte i absolutt ingen premie! Men moro var det. Mange ulike grimaser - fra sjokk og vantro til stor begeistring ;D
 
Anders Christensen skrev:
Jeg mener at gotlandsk røykmalt er røkt over trevirke, nærmere bestemt or - men jeg kan ikke finne referansen her og nå. Jeg har brygget på både 100% gotlandsk og blanding mellom 30% gotlandsk og 66% tysk, med gode resultater i begge tilfeller (når vi tar høyde for at røykøl fremdeles er en acquired taste og kan få de uinnvidde til å mumle om jernbanesviller og skorsteiner). Den gotlandske har en mye tyngre og mer 'uren' røyksmak enn den tyske. Dog vet jeg ikke hvor jevn den gotlandske malten er. Jeg forstod det som at det er en håndverksprodukt derifra. Jeg syntes den minnet meg endel om røykmalten fra Stjørdal.

Ups, der tok jeg sannerlig feil  :hmm: Var helt sikker på at Gotlandsk røkmalt var torvrøkt siden den har så intens røyksmak og -aroma. Nå er det lenge siden jeg har smakt Erlann sine røykøl, men mener de ligger et sted mellom Brauerei Spezial Rauchbier og Schenkerla Rauchbier. Før i tiden brukte han 20% av sin egne røykmalt for å få nok røykaroma og -smak. Vil tro som det er nevnt lenger oppe at Gotlandsk Røkmalt varierer mye i hvor røkt den er siden det er et håndverksprodukt. Kanskje de kan røke malten på bestilling slik at malten blir likest mulig Erlann sin?
 
Jeg er overbevist om at gotlandsmalt varierer godt mellom de ulike hjemmemalterne, men dersom det er en lokal helt med eget røykeri som produserer for salg, kan det godt tenkes at det langt mindre variasjon på hans produksjon. Det er jo mulig å spørre ham. Humlegården (humle.se) har sikkert kontaktinformasjon.

Jeg tror de bruker badstuer til røykingen på Gotland, men jeg har ærlig talt aldri vært der, og har kun fått min beskrivelse (såvidt jeg husker) fra Tore Barlindhaug - som er medbryggeren på ølet som kom på tredjeplass i sterk spesialøl. Han er selv stjørdalsølbrygger med tilgang til soinnhus/røyk-malteri som sikkert tar batcher på et tresifret antall kilo med malt i slengen. Godsnakkes det med ham, er det kanskje mulig man kan få produsert noe. Det er arbeidsintensivt og egentlig ikke økonomisk regningsbærende så ikke regn med nettbutikkpriser. Men det er fullt mulig å produsere, så kanskje en av nettbutikkene kunne tatt det inn som en dyr spesialmalt? Stiller man selv opp til med folk til nattevaktene, er det kanskje enda enklere å få et ja. Hovedbryggeren for nevnte øl er vel Børge_B her på forumet og kan sikkert formidle kontaktinfo til Tore for de som vil ha mer info om stjørdalsmalt eller hvor nær den er til gotlandsmalt.
 
De fleste såinnhusene jeg vet av er det mulig å tørke mellom 100 og 180 kg på. At det er mye arbeid er det ingen tvil om. Mest arbeid er det faktisk med å legge i bløtt og gro, selve tørkingen tar gjerne oppimot 20 timer. Jeg er såvidt i gang med å planlegge eget såinnhus. Det blir i 6`handlaft og på omlag 20 m2 og vil ta lang tid å få ferdig. Over påske en gang skal vi melte igjen, og tørke i såinnhuset til en kamerat. Vi et tre stk som har fått i oppdrag å brygge til et bryllup i Helsingborg. Regner med at stjørdalsøl blir en relativ ny opplevelse for den svenske delagasjonen der  :)
 
Hm, det hadde nok vært bedre om noen åpnet en ny tråd for røykøl/røykmalt under brygging, da det har sklidd et bra stykke ut fra NM-tråden, selv om det selvsagt er stor spenning forbundet med vinnerølet i stor skala.
Samtidig slenger jeg på at det er jo mange forskjellige grader av røykpreg i maltølet, og det maltet jeg har hatt mest befatning med, gjør det gottlandske røykmaltet (tørket over oreved, ja) til en fis på bålet. :)
 
Han starter vel ikke nytt men splitter opp evnet i to ?

Jeg spør igjen siden det nå handler lite om NM,
Resultat fra PF, finnes det ?
 
Ja, sitter på dem (hjemme) og prøver å få dem ut på nett så snart jeg har anledning. De vil komme, altså  ;)
 
Tilbake
Topp