No holds barred IPA - Åpen for innspill.

Er frustrert over mangel på skikkelig utstyr, og har lyst å bevise for meg selv, og andre, at det går ann å lage ett beist av en IPA, uten å ha utstyr i 5 siffret klassen.

Hva tror folket? Vil dette bli drekkandes?

Er egentlig mest ute etter objektive meninger på sammensetningen, av typen "dette vil ikke fungere fordi...". Eller, og aller helst; Dette ser ut som en formidabelt bra oppskrift og jeg vil gjerne kjøpe en Speidel til deg hvis jeg får lov å bruke den  :skitbra: >:D :skitbra:. 

[tt]Original Gravity (OG): 1.089  (°P): 21.3
Final Gravity (FG):    1.022  (°P): 5.6
Alcohol (ABV):        8.74 %
Colour (SRM):          15.7  (EBC): 31.0
Bitterness (IBU):      111.0  (Tinseth)

45.54% Dry Malt Extract - Light
35.64% Liquid Malt Extract - Amber
9.9% Munich I
5.94% Crystal 30
2.97% Dark Crystal

0.8 g/L Summit (14% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.8 g/L Warrior (17% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.6 g/L Summit (14% Alpha) @ 45 Minutes (Boil)
0.6 g/L Warrior (17% Alpha) @ 45 Minutes (Boil)
0.6 g/L Summit (14% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
0.6 g/L Warrior (17% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
0.6 g/L Summit (14% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
0.6 g/L Warrior (17% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
0.8 g/L Summit (14% Alpha) @ 4 Days (Dry Hop)
0.6 g/L Summit (14% Alpha) @ 7 Days (Dry Hop)
0.8 g/L Warrior (17% Alpha) @ 7 Days (Dry Hop)
0.6 g/L Warrior (17% Alpha) @ 4 Days (Dry Hop)

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with Safale US-05[/tt]

Du bør nok erstatte noe av maltekstrakten med sukker om du skal brygge en så sterk IPA, for å sikre god utgjæring. Ellers er jo IPA noe av det greieste for en ekstraktbrygger. Men, du må ha mye mer av humlen mot slutten av koketiden for  å sikre skikkelig aroma. Skyv 45 minutter til 15 minutter, 30 minutter til 5 minutter og 15 minutter til etter at du har slått av varmen, og hiv i litt ekstra bitterhumle for å erstatte tapt IBU.

Og så tror jeg Warrior er litt svak som aromahumle, så det er mulig du bør erstatte den med noe annet. Men jeg snakker jeg ikke av erfaring, bare etter rykter som jeg tror jeg har hørt.

Takk for inspill.

Vel, kan selvsagt tilsette sukker, selv om jeg ikke liker tanken. Har sett at de fleste bruker sene humletilsetninger, og dette er vel kanskje ennå viktigere, siden jeg koker bare 9 liter, og topper opp resten. Skal endre humleprofilen etterhvert.

Warrior er jo 17% AA. Min tanke er at høyt alfasyrenivå=god bitterhumle, men kan være jeg tar feil her. Skal lese litt mer om det.

Som nevt tidligere. Flytt en del av humla til etter 15 min (5, 2 og 0 f.eks.) Å humle mye mot slutten vil gi en fantastisk humlesmak og humlearoma.

Jeg er ingen expert på IPA men har nå en ipa brygget med cascade, citra og summit. den blandingen er noe av de råeste jeg har smakt, jeg sier bare tropisk juice :sikle. jeg prøvde å tørhumle tre flasker med en basick øl jeg hadde stående med hver av de tre humlene for å finne ut litt mere om blandings forholdene. og min konklusjon var at selv om jeg likte summit varianten, så vant cascade varianten med god margin. så jeg valgte å bruke minst av summit og mest av cascade. Summit humlen ble på ingen måte borte i smaks bildet. det er som i matlaging noen krydder er så kraftige at man ikke trenger å bruke så mye av dem. så mitt råd er å velge deg en klasisk sitrus aromahumle som du blander med sumit cirka i forholdet 3(4)/1 (eksempel 50g cascade og 15g summit)

Warior vet jeg ikke noe om så der for du bedømme selv. men en god regel kan være å bruke mest av lav alfa% humler og mindre høy alfa% humler i blandingen til Smak/aroma og tørrhumling.

Jeg tok denne helt ut jeg, og lagde ett forsøk på en Black IPA. Hadde en del maltrester i frysen, og jeg tenkte at hvis dette går til helvete, så er det en grei erfaring. Hvis det går bra, så kan jeg begynne å stole på intuisjonen min :)

Oppskriften (18 liter):

2,2 kilo Lys DME
0,5 kg TF 2 row Pale
0,5 kg Lys Munich
0,3 kg Pale crystal
0,3 kg Dark Crystal
0,2 kg Black Patent
0,2 kg Roasted Barley
0,2 g Sukker

Humle:

50 g Simcoe@60 m
25 g Citra@30 m
35 g Simcoe/25 g Citra@15 m
25 g Simcoe@5 m
35 g Simcoe@0 m
35 g Simcoe/25 g Citra@5 dager (tørrhumle)

Gjæret med Safale US05

OG var 1,076, SG etter 3 dager var 1,048.

Hvis noen synes det er for mye humle, så har dere ikke stemmerett!! :) :godtoel:

Enig.

Ryktes forresten at du skal på Melkebaren i kveld. Spørs om jeg må ta meg en liten sving til Sandnes :)

Tilbake
Topp