No sparge med nogo attåt

Finn Berger

Moderator
Jeg mesker på en 36-literskjele for tida. Den er i grenseland når det gjelder kapasitet for no spparge, og ofte er situasjonen slik: Kjelen blir full, og jeg sitter ennå med en del vann som skal med. Så jeg lar maltsenga sette seg, og begynner å tappe, og etter hvert som det blir ledig rom i kjelen, etterfyller jeg til jeg har fått med alt vannet. Det er jo i prinsippet kanskje kontinuerlig skylling, men det er ikke snakk om å fylle opp med så mange liter. Så hva blir effekten? Nokså no sparge'sk - eller har jeg vannet ut for mye? Hva blir egentlig forskjellen fra om jeg hadde hatt en 50-literskjele, og fått plass til alt med det samme?

Aha. Da er jeg med. Stilig rom forresten, likte særdeles godt velour-tapeten og enveisspeilet ;)

Det er jo en form for skylling.

Forskjellen ville vel kanskje blitt på effektiviteten, og kontroll over pH/ mineraler i mesken, siden det ikke er så mye så får du nok ikke nevneverdig pH-drift.

Men kontinuerlig skylling, mtp effektivitet må foregå rimelig sakte, forskjellen på 15 min og 45 min er en del poeng.

hehe - ikke så ofte jeg får ros for innredningsdesign:). Men enveisspeilet var med tanke på at andre også kunne ha spekulert på det samme.

Jeg senker ph i alt bryggevannet mitt, så noen fare for tull med ph, med tanninuttrekk som resultat, er det nok ikke, som du sier. Jeg tenkte mer på om jeg reduserte kvalitetseffekten av no sparge - men egentlig ville jeg ikke tro det, så lenge det ikke er snakk om mye vann.

Det ville vel vært noe annet om jeg tappet ut til vørteren bare sto noen centimetere over maltsenga, og så strupte tappehastigheten og tilsatte de få literne som ved ordinær kontinuerlig skylling? Da ville jo det siste som strømmet gjennom være betraktelig tynnere, og du ville fått noe effekt på effektiviteten - og kvaliteten?

Tror jeg sliter med å skjønne dette ordentelig. Men i praksis er jeg rimelig rolig i forhold til det jeg gjør - inntil jeg får meg en større kjele å meske i.

Tilbake
Topp