Nødhjelp bb30

Hadde gjort alt klart til brygging av Kølsh i dag. Satte i gang bb30 med vann i. Så etter hvert at varmeelementene ikke sto på,så jeg skrudde på disse. Det reagerte som normalt, men stoppet etter noen minutter. Ser nå ikke ut til at jeg får apparatet til å virke igjen. Noen som kan hjelpe med denne? :)
 
Det luktet litt svidd under varmeelementet. Er dette en sikring mon tro, og eventuelt hvor sitter denne? Er ingen elektriker...... :
 
Ingen sikring du kan bytte selv. Enten er autosikring gått. Skru av, vent 30 min, prøv igjen. Ellers har termosikring røket, og bør byttes av folk med medium el-kompetanse.
 
Dette har jeg opplevd selv. Har BB30 2.gen.

Det som mest sannsynlig har skjedd her er at du har svidd mesken og at du har fått et fastbrent belegg i bunn av kjelen. Dette gjør at overopphetingssikringen slår ut. På 2. Generasjon tror jeg dette er på 175 grader.

Du må bare tømme kjelen og vaske bort all dritt i bunn. Kölschen din er det bare å servere draugen..

Et tips er å være veldig forsiktig med å bruke full effekt på kjelen. Vi bruker nå kun 1,5 kWh elementet.
Et annet tips er å heve maltrøret, slik at det blir større avstand mellom bunn av maltsengen og varmeelementet..
 
Takk for svar. Det er litt fastbrent i kantene på elementet. Skal skrubbe dette å se hva som skjer. Det som er litt rart er at ingen av lampene lyser når jeg setter i kontakten. Har forøvrig generasjon 2.
 
Da er det termosikring. Den er engangs, og må byttes. Ikke vanskelig håndtverksmessig, men det er greit å være trygg. Heller ikke dyrt. Hvor bor du?
 
Det som kunne være interessant å vite, er hva som gjorde at den høy-temp. sikringen røyk...

Det er jo en sikring til som skal slå ut ved lavere temp (rundt 135C?), som kobler seg inn igjen automatisk; hvorfor slo ikke den ut?
Den slo ut flere ganger sist gang jeg brygget en juleøl fra Ølbrygging.no; ved full guffe, vel og merke, men den oppførte seg ved lavere effekt. Den bryggerunden var den eneste gangen jeg har hatt problem med svidd bunn på varme-elementet. :)
 
Det eneste som jeg gjorde her var å fylle opp med vann, satte på strømmen, men oppdaget så at elementene var av. Sikringen røyk noen minutter etter at jeg skrudde på disse.
 
Tilbake
Topp