Nødt (Southern English Brown Ale)

Duckboot

Norbrygg-medlem
Dette skal jeg brygge i morgen:

Kode:
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 10.21 l
Post Boil Volume: 8.32 l
Batch Size (fermenter): 16.00 l   
Bottling Volume: 16.00 l
Estimated OG: 1.036 SG
Estimated Color: 54.2 EBC
Estimated IBU: 16.5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 60.00 %
Est Mash Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
2.00 kg               Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)         Grain         1        66.7 %        
0.30 kg               Caramel/Crystal Malt - 80L (157.6 EBC)   Grain         2        10.0 %        
0.15 kg               Caramel/Crystal Malt - 30L (59.1 EBC)    Grain         3        5.0 %         
0.15 kg               Special B Malt (354.6 EBC)               Grain         4        5.0 %         
0.10 kg               Carafa III (1034.2 EBC)                  Grain         5        3.3 %         
0.10 kg               Pale Chocolate Malt (394.0 EBC)          Grain         6        3.3 %         
0.20 kg               Honey (2.0 EBC)                          Sugar         7        6.7 %         
20.00 g               Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 60.0 Hop           8        15.0 IBUs     
10.00 g               Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 5.0  Hop           9        1.5 IBUs      
0.6 pkg               Nottingham (Danstar #-) [23.66 ml]       Yeast         10       -           

Malten er kjøpt inn og blandet klar, så den kan ikke justeres.
Men jeg er mer usikker på tidsskjemaet for humlingen - Noen tanker?
Honningen er litt for å gi litt fylde i smaken. (Og så hadde kjerringa kjøpt Akasiehonning, som hun ikke likte).

Meningen er å få en Lettdrikkelig, Lavalkohol, Mørk ale med litt fyllde. Kan dette fungere?

Jeg vet at Southern English Brown Ale er en lite brukt øltype, men er det ingen som har noen meninger om denne?

Honningen vil ikke gi ølet fylde, snarer gjøre det tørrere, siden den vil gjære helt ut. Tradisjonell sørengelsk brown har en del sødme i smaken, til tross for lav alkoholstyrke. Jeg hadde også vurdert å bytte ut Special B med en mørk engelsk krystallmalttype (f.eks. dark crystal fra Thomas Fawcett). Mesk på en relativt høy temperatur for ikke å få for høy utgjæring. 

Gahr skrev:
Honningen vil ikke gi ølet fylde, snarer gjøre det tørrere, siden den vil gjære helt ut. Tradisjonell sørengelsk brown har en del sødme i smaken, til tross for lav alkoholstyrke. Jeg hadde også vurdert å bytte ut Special B med en mørk engelsk krystallmalttype (f.eks. dark crystal fra Thomas Fawcett). Mesk på en relativt høy temperatur for ikke å få for høy utgjæring.  
70-72 grader da?

Edit:
Mener da vitterlig å ha lest at honning gjærer dårlig?
Tror dette var i forbindelse med Mjød.

Duckboot skrev:
Gahr skrev:
70-72 grader da?

Edit:
Mener da vitterlig å ha lest at honning gjærer dårlig?
Tror dette var i forbindelse med Mjød.
Svarer meg selv - Nei - Honning gjærer helt ut.

Da er spørsmålet mitt - 70-72 grader?

Det er antlkelig litt høyt, jeg ville ikke gått over 69 C hvis du gjøre en ettstegs infusjonsmesk. Eventuelt gjort et steg på 68 C og et på 72 C før utmesk på 77 C.

Gahr skrev:
Det er antlkelig litt høyt, jeg ville ikke gått over 69 C hvis du gjøre en ettstegs infusjonsmesk. Eventuelt gjort et steg på 68 C og et på 72 C før utmesk på 77 C.

Tror jeg prøver 69 C. BIAB med sånn passe dårlig effektivitet.
Men - Sånn til en seinere gang - Burde jeg ha liggende litt Maltodextrin da, for slik tilfeller der jeg vil tvinge opp FG?
Jeg sliter litt med at gjæren jeg bruker er litt steinhard på utgjæring.
Siste batchen som var en kaffestout gjæret fra 1.072 til 1.004. (En del brunsukker i den, men allikevel).

Honningen vil gi god smak på ølet dittmen selvfølge øke alkoholinnhold i ølehonning er nok blit brukt i øl siden evigheten.
Honning inneholder en masse forskjellige sammensetninger og er ikke bare sukker men over 180 forskjellige sammensetninger
Mjød er jo veldig søt med god fylde,uten honning ingen mjødihvertfall det eg har smakt.

Honning,pollen og vann er alt en bie består av

Hilsen en birøkter som er glad i øl

Gahr skrev:
Er termometeret du bruker skikkelig kalibrert?
Tja?
Helt sikkert ikke.

3 forskjellige termometer (2 forskjellige steketermometre + 1 glasstermometer) viste da samme temperatur, så jeg tror det er ganske riktig.

Glømte å si at du skulle ha brukt lyng honnigdet er den honning som har mest smak i seg,finnes bare i nordeuropa og i alpene

Jærbrygg skrev:
Glømte å si at du skulle ha brukt lyng honnigdet er den honning som har mest smak i seg,finnes bare i nordeuropa og i alpene
Joda, men jeg bare fant litt Akasiahonning som kona ikke likte, og tenkte at det kunne passe i brygget mitt i morgen.

Duckboot skrev:
Jærbrygg skrev:
Joda, men jeg bare fant litt Akasiahonning som kona ikke likte, og tenkte at det kunne passe i brygget mitt i morgen.

Ja ja ikke noe gale med Akasiahonningden har de siste åra blit enormt populær her på bergethar sin opprinnelse i sør-øst Europa og kommer fra akasiatreeter tyntflytende og smørevillig

Nei, da er det senga - Brygging i morgen. Hvis jeg holder oppe dette tempoet, så er jeg på 2 batcher i måneden, men jeg brygger da bare 16L batcher foreløpig på grunn av utstyret jeg har.
En del folk i slekta som er glad for at jeg plukket opp denne hobbyen i høst.

Duckboot skrev:
Nei, da er det senga - Brygging i morgen. Hvis jeg holder oppe dette tempoet, så er jeg på 2 batcher i måneden, men jeg brygger da bare 16L batcher foreløpig på grunn av utstyret jeg har.
En del folk i slekta som er glad for at jeg plukket opp denne hobbyen i høst.

Ja ja du får ha goa nåttå som vi sier her på Jæren men med det samme så må eg sei at fortsetter du i dette tempoet ut måneden så har du godt å vell ca. 8 batcher denne måneden

Rettet:8

Forresten. Jeg fant ut at jeg hadde liggende noe Maltodextrin. Så vidt jeg har forstått så gjærer ikke det? Hvis så, så kan jeg kanskje bruke det for å få litt mer fylde og sødme?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Da var den brygget.
Som vanlig så ser jeg ting i skapet som jeg har lyst å slenge i:
10g Chai Te
7g Maltodextrin

Endte 3 poeng over forventet gravity: OG = 1.039

Er spent på hvordan det virker med min nyvaskede Nottingham.

Edit: Kokte den også i 15 minutter ekstra for bedre humleutnyttelse.

Da er første måling foretatt:
1.010 SG. Smakte så vidt på tunga. Utrolig spennende uhumlet bittersmak. Og en fylde som jeg ikke helt klarte plassere. Gleder med til å kjenne smaken når det tappes på flaske om litt over 1 uke.

Spennende.

" Nødt fra DuckBoot Nanobryggeriet er en brun ale på 4,6% og 18,6IBU. Brygget 7.2.2014 og tappet på flaske 18.2.2014. Skummet er lysebrunt i passe mengde, men som forsvinner ganske raskt. Artig "plopp" da korken ble åpnet, heldigvis gikk det greit uten å skumme over. Fargen på ølen er halvhjennomsiktig mørk brun, nesten som cola. Ingen synlige sedimenter. Under middels kullsyre. Aromaen består av brent malt og en anelse honning(?). Smaken er mildt brent malt og godt skjult honning. Mild ettersmak. Artig etikett. En god og balansert brun ale. Karakter: 6,5/10"
En som jeg ikke kjenner som sendte meg sin dom over denne. Kjenner at jeg ble litt stolt.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Tilbake
Topp