Nødvendig å beregne mengde skyllevann?

Jeg forsøker å estimere meskeeffektiviteten for dagens brygg og kommer til 80-85%.

Mengde malt 5.85kg
Vørter til kok 29/30 liter (har regnet for begge verdier)
SG: 1.048/1.050 (har regnet for begge verdier).

Ettersom jeg er fersk i gamet vil jeg forholde meg til ferdige ølsett en stund til. I oppskriftene står det at de er basert på 75% meskeeffektivitet. Om min effektivitet fortsetter å ligge i området 80-85% bør jeg da forvente at jeg får litt høy OG på disse bryggene?



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Ja, eller du kan tynne ut med litt kokt vann ved kokeslutt eller i gjæringsbøtta og få mere øl.
Var forøvrig en artig diskusjon angående dette i Grainfather forumet, se denne og påfølgende poster
https://forum.norbrygg.no/threads/grainfather-beersmith-profil.28499/page-2#post-327068
 
Jeg forsøker å estimere meskeeffektiviteten for dagens brygg og kommer til 80-85%.

Mengde malt 5.85kg
Vørter til kok 29/30 liter (har regnet for begge verdier)
SG: 1.048/1.050 (har regnet for begge verdier).

Ettersom jeg er fersk i gamet vil jeg forholde meg til ferdige ølsett en stund til. I oppskriftene står det at de er basert på 75% meskeeffektivitet. Om min effektivitet fortsetter å ligge i området 80-85% bør jeg da forvente at jeg får litt høy OG på disse bryggene?



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Hvordan regnet du ut det der? Ikke for å være gledesdreper, men jeg tror det må være feil. Jeg la inn tallene dine i denne: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ , og får ut mellom 74 og 79%, alt ettersom hvilke tall jeg bruker. (Det kommer litt an på sammensetningen av oppskriften, også. Er det mye mørk malt, går prosenten noe opp, er det bare basismalt, går den ned.
 
Hvordan regnet du ut det der? Ikke for å være gledesdreper, men jeg tror det må være feil. Jeg la inn tallene dine i denne: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ , og får ut mellom 74 og 79%, alt ettersom hvilke tall jeg bruker. (Det kommer litt an på sammensetningen av oppskriften, også. Er det mye mørk malt, går prosenten noe opp, er det bare basismalt, går den ned.
Jeg benyttet denne kalkulatoren http://www.glennrlie.net/kalk_effektivitet

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
he he, jeg prøvde å være mer diplomatisk og peke på Grainfather diskusjonsfora der dette med ølsett og meske effektivitet på spesielt GF er grundig diskutert:D

Når du brygget et ølsett med basert på 25L i gjæringskaret og 75% effektivitet og fikk 23L til gjæring samt to liter grums med riktig OG (i det øvre skiktet for settet), dvs. 25L totalt så er nok din effektivitet i overkant av 75% rent logisk, uten å bruke kalkulator. Enten er det feil i kalkulatoren du har brukt, eller du har tastet feil.

Enig med tallene som Finn har kommet fram til, de stemmer med mine egne beregninger, samt den enkle logikken ovenfor, 25L med riktig OG på det settet skal du være godt fornøyd med.

Ølbrygging er fin hjernetrim også, hvis en synes det er moro å drive med den slags.
Kan jo bli så komplisert som du har lyst til å gjøre det, eller du kan holde det enkelt.
Begge metoder er kjent for å gi godt øl:)
 
jo? og her ble resultatet 25L (23L i karet +2L trub) etter det jeg forstår, spot on altså med OG i den høyere ende av settets oppskrift.

Ølsettene regner med null tap til trub og ev. andre tap fra kok til kar, eller som du sier det er etter kok som gjelder

Fra Vestbrygg ølsett sin definisjon
Sluttvolumet er talet som står bak namnet på ølsetta(22-25L). Dette er mengde ferdig kokt vørter i kjelen etter koking. Ein må og rekne med at eit par liter «svinn» på grunn av trub (restar av humle og proteiner)
 
Sist redigert:
Prøver ikke å skryte på meg noe her nei - så jeg skylder på kalkulatoren.

Ønsker å forberede meg til neste brygg slik at jeg kanskje vet hva jeg skal foreta meg når noe uforutsett skjer.

Skal lese tråden du linket til. Takk!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
jo? og her ble resultatet 25L (23L i karet +2L trub) etter det jeg forstår, spot on altså med OG i den høyere ende av settets oppskrift.

Ølsettene regner med null tap til trub og ev. andre tap fra kok til kar

Ja. Mente at noen over her skrev sett som var beregnet ferdig på dunk. Ellers det det ut til at TS traff riktig så bra.
 
Jeg benyttet denne kalkulatoren http://www.glennrlie.net/kalk_effektivitet

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Interessant. Jeg har aldri prøvd den der, og det blir et klart avvik.

Jeg bruker å komme opp i 82/83% på batch sparging med brewersfriend-kalkulatoren når jeg gjør en del sprell for å få opp effektiviteten (har vært høyere, også), og det er vel lite sannsynlig at den skal være 3-4% høyere enn det igjen. Jeg har lagt inn dagens brygg, der jeg definitivt ikke gikk for optimal effektivitet, det var vel nærmest en slags no sparge. Kalkulatoren til Glenn gir meg en effektivitet på 73%, mens jeg får 70% på Brewersfriend.
 
Mener jeg prøvde den kalkulatoren til Glenn en gang, og fant den ikke tilstrekkelig nøyaktig. Stemmer ikke med andre bryggeprogram og kalkulatorer såvidt jeg husker.

Den har jo også en note som sier at den ikke er spesielt nøyaktig,
NB! Denne kalkulatoren bruker en forenklet måte å beregne effektivitet på. Forskjellig malt har forskjellig potensielt utbytte, noe denne kalkulatoren ikke tar høyde for. Den gir dog en god pekepinn på din effektivitet.

Nå skal det jo sies at de fleste har større problemer med å måle volum,OG,kg malt mm. tilstrekkelig nøyaktig til at et par prosent opp eller ned gir mening, men Glenn sin kalkulator har en forenklet beregning av malten, som bare gjør beregningene ennå mere usikre.
 
Sist redigert:
Har lest litt nå om hvordan jeg kan benytte resultatet fra før-kok SG videre i bryggedagen. Er det korrekt oppfattet at dersom jeg på dette tidspunkt har 30 liter og en SG på 1.040 og vet at jeg kommer til å koke ned til 25 liter så skal min OG bli (40*30)/25 = 1.048?

Skal man ta noe hensyn til volumøkningen som varmen gir ved før-kok målingen?
 
Har lest litt nå om hvordan jeg kan benytte resultatet fra før-kok SG videre i bryggedagen. Er det korrekt oppfattet at dersom jeg på dette tidspunkt har 30 liter og en SG på 1.040 og vet at jeg kommer til å koke ned til 25 liter så skal min OG bli (40*30)/25 = 1.048?

Skal man ta noe hensyn til volumøkningen som varmen gir ved før-kok målingen?

Det er riktig, ja. (For den som ikke gidder å regne sjøl: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/ Kan brukes på flere måter, og er ofte god å ha.)

Du kan ta hensyn til volumøkningen - men med de volumene vi brygger, blir det jo små forskjeller.

For å planlegge fra start til mål, er denne kjekk: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ Et enkelt alternativ til en komplett oppskriftbygger - som selvfølgelig gjør mer.
 
Det er riktig, ja. (For den som ikke gidder å regne sjøl: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/ Kan brukes på flere måter, og er ofte god å ha.)

Du kan ta hensyn til volumøkningen - men med de volumene vi brygger, blir det jo små forskjeller.

For å planlegge fra start til mål, er denne kjekk: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ Et enkelt alternativ til en komplett oppskriftbygger - som selvfølgelig gjør mer.

Takk for svar og link til kalkulator!

Jeg setter stor pris på all bistand.
 
Husk at det er forskjell på meskeeffektivitet og brewhouse efficiency.

80-85% meskeeffektivitet kan stemme, 75% brewhouse efficiency kan også stemme.
 
Husk at det er forskjell på meskeeffektivitet og brewhouse efficiency.

80-85% meskeeffektivitet kan stemme, 75% brewhouse efficiency kan også stemme.

Det er snakk om meskeeffektivitet her, og det er ikke så interessant hva som kan stemme, men hva som faktisk gjør det. Det er nokså klart avvik mellom brewersfriendkalkulatoren og Glenns. Glenn sier jo at den bare er til å gi en pekepinn. Du legger kun inn total mengde malt i kalkulatoren hans , mens du i brewersfriendkalkulatoren legger inn nøyaktig spesifisert maltmix. Jeg regner nokså rolig med at den er den riktige - også fordi jeg får urimelig høy effektivitet om jeg legger inn mine egne brygg på Glenns.

Det kan jo være greit å operere med en realistisk effektivitet når man kalkulerer hva man trenger av malt for å nå en gitt OG til slutt.
 
Fikk i dag bekreftet at det er flere grunner til ikke å fokusere så mye på volum...

Skulle i dag flaske en Belgian Blonde og gjæringskaret viste ca 24 liter.

Jeg tappet om ifm tilsetting av sukkerlake (3 dl kanskje). Når jeg så leser av mengde på det nye karet har jeg plutselig over 25 liter til tross for at jeg lot et par liter gjær/humle bli igjen i gjæringskaret.

Det er åpenbart stor forskjell på de to karene og (minst) ett av dem er garantert ikke nøyaktig.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg foretrekker Europriskarene. Mer solide, og med en trykt literskala som jeg tror er riktig. (NB; "tror"). De der påklistrede skalaene kan nokså åpenbart være klistret på feil.
 
Jeg foretrekker Europriskarene. Mer solide, og med en trykt literskala som jeg tror er riktig. (NB; "tror"). De der påklistrede skalaene kan nokså åpenbart være klistret på feil.
Interresant, gjæringskaret mitt var i dette tilfellet fra europris og jeg tror det viser feil.

"Tappekaret" mitt er fra Young's...

Skal prøve en kontrollmåling en dag...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp