Nødvendig å beregne mengde skyllevann?

Liter angivelse på plastkar er notorisk unøyaktige, er min erfaring. Setter karet på en vekt, det synes jeg er greit
 
Interresant, gjæringskaret mitt var i dette tilfellet fra europris og jeg tror det viser feil.

"Tappekaret" mitt er fra Young's...

Skal prøve en kontrollmåling en dag...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Takk for det:). Du fikk meg til å sjekke.

Jeg har to kjeler med literskala. De stemmer overens - men de stemmer ikke med europriskaret. !0 liter i Europriskaret er i virkeligheten 10,5 liter - forutsatt at skalaene i kjelene er riktige, og det er vel grunn til å anta det. Så de 24 literne i europriskaret ditt var altså egentlig 25,2 liter.

Det kan nesten virke som om begge karene dine har feil skalaer:). (Hvis kjelene mine har riktig.)
 
Takk for det:). Du fikk meg til å sjekke.

Jeg har to kjeler med literskala. De stemmer overens - men de stemmer ikke med europriskaret. !0 liter i Europriskaret er i virkeligheten 10,5 liter - forutsatt at skalaene i kjelene er riktige, og det er vel grunn til å anta det. Så de 24 literne i europriskaret ditt var altså egentlig 25,2 liter.

Det kan nesten virke som om begge karene dine har feil skalaer:). (Hvis kjelene mine har riktig.)
De selger to ulike på europris. Har du karet med eller uten tappekran?

Det jeg brukte i går har tappekran. Jeg har også ett fra europris uten tappekran, men det er nå benyttet til gjæring så jeg får ikke sjekket det på noen dager.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg må bare beklage til hele Europriskonsernet at jeg feilaktig har sådd tvil om nøyaktigheten av deres gjæringskar.

Jeg tok en kontrollmåling av mitt kar i dag og den viste at karet var helt nøyaktig på 25 liter.

Målingen ble utført på følgende måte:

1. Fylle opp 1.5 liter mål med 3*0.5 litersmål for å sjekke at 1.5 litermålet er korrekt. Disse stemte nøyaktig så jeg antar at 1.5 litermålet er nøyaktig.

2. Jeg fylte europris karet med 16×1.5 liter + 1 liter. Dette viste nøyaktig 25 liter i karet fra europris.

Jeg forstod på dette tidspunkt om mulig ennå mindre enn i går så jeg tømte de 25 literene over i karet fra Youngs. Feilkilden viste seg umiddelbart da vannet steg langt over det jeg hadde tolket som 25 litermerket på dette karet. Plutselig gikk det opp for meg at 25 liter ikke var avmerket på dette karet i det heletatt og at punktet jeg trodde viste 25 liter i faktisk er 5 gallon merket...



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg må bare beklage til hele Europriskonsernet at jeg feilaktig har sådd tvil om nøyaktigheten av deres gjæringskar.

Jeg tok en kontrollmåling av mitt kar i dag og den viste at karet var helt nøyaktig på 25 liter.

Målingen ble utført på følgende måte:

1. Fylle opp 1.5 liter mål med 3*0.5 litersmål for å sjekke at 1.5 litermålet er korrekt. Disse stemte nøyaktig så jeg antar at 1.5 litermålet er nøyaktig.

2. Jeg fylte europris karet med 16×1.5 liter + 1 liter. Dette viste nøyaktig 25 liter i karet fra europris.

Jeg forstod på dette tidspunkt om mulig ennå mindre enn i går så jeg tømte de 25 literene over i karet fra Youngs. Feilkilden viste seg umiddelbart da vannet steg langt over det jeg hadde tolket som 25 litermerket på dette karet. Plutselig gikk det opp for meg at 25 liter ikke var avmerket på dette karet i det heletatt og at punktet jeg trodde viste 25 liter i faktisk er 5 gallon merket...



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

D var som bare:(. Jeg må kjøre en ny test, skjønner jeg. Men jeg har vondt for å forstå at det jvar noe ved det jeg gjorde i går, som var galt. Begge kjelene målte likt, mens europriskaret trengte en halvliter mer før vannet steg til 10-litersmerket.
 
Det er riktig, ja. (For den som ikke gidder å regne sjøl: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/ Kan brukes på flere måter, og er ofte god å ha.)

Du kan ta hensyn til volumøkningen - men med de volumene vi brygger, blir det jo små forskjeller.

For å planlegge fra start til mål, er denne kjekk: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ Et enkelt alternativ til en komplett oppskriftbygger - som selvfølgelig gjør mer.
Fikk bruk for denne nå :)

Hadde pre boil SG på 1.046 og oppskriften sier OG bør være 1.047-1.051.

Ser ut til at jeg bør tilsette ca 3 liter vann for å treffe OG. Bør jeg gjøre det så raskt som mulig?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Ja, for å treffe riktig med IBU-kalkulasjone dine. Du får mer ut av bitterhumla med en tynnere vørter. Men det er neppe fryktelig viktig.
 
he he, jeg prøvde å være mer diplomatisk og peke på Grainfather diskusjonsfora der dette med ølsett og meske effektivitet på spesielt GF er grundig diskutert:D

Når du brygget et ølsett med basert på 25L i gjæringskaret og 75% effektivitet og fikk 23L til gjæring samt to liter grums med riktig OG (i det øvre skiktet for settet), dvs. 25L totalt så er nok din effektivitet i overkant av 75% rent logisk, uten å bruke kalkulator. Enten er det feil i kalkulatoren du har brukt, eller du har tastet feil.

Enig med tallene som Finn har kommet fram til, de stemmer med mine egne beregninger, samt den enkle logikken ovenfor, 25L med riktig OG på det settet skal du være godt fornøyd med.

Ølbrygging er fin hjernetrim også, hvis en synes det er moro å drive med den slags.
Kan jo bli så komplisert som du har lyst til å gjøre det, eller du kan holde det enkelt.
Begge metoder er kjent for å gi godt øl:)

Jeg legger meg for hugg igjen :)

Brygget i går ABC CCCPale Ale fra Brygg Selv https://www.bryggselv.no/råvarer/øl...le-Allgrain-ølsett-25-liter102291-p0000019525

Fremdeles ivrig etter å lære og forstå (har en veldig lang vei å gå, men det hjelper gradvis) så jeg måler og noterer det jeg kan underveis.

I går endte jeg faktisk opp med 30,7 liter nedkjølt vørter (inkludert trub) og OG på 1,050/51. Med mindre jeg har lagt inn feil type "grain" i kalkulatoren hadde jeg da en effektivitet på 94%, noe som høres veldig høyt ut. Så - er det noen som ser noe feil her?
 

Vedlegg

  • CCCP Ale Efficiency.jpg
    CCCP Ale Efficiency.jpg
    140,5 KB · Sett: 29
Her burde noen som brygger på GF svare, men siden du har tagget mitt innlegg så gir jeg mine 5c :)

Regnestykket du viser er nok helt iorden, forutsatt at du har tastet inn det faktiske volumet du oppnådde.

Angående volumet på 30.5L i en GF etter kok så er det noe rart, da denne jo er oppgitt til maksimum 30L før kok, og de fleste fyller den til ca. 28L før kok for å unngå overkoking. Og det damper av rundt 2.8L timen og oppskriften sier kok i 90 minutter, så her har du ikke fortalt hele historien. Enten målefeil i volum eller tilsatt vann på slutten av koketiden, men tar kokeren i GF 30.5L overhodet... Ikke vet jeg men den er oppgitt til maks 30 etter det jeg har lest.

Som du selv sier, en effektivitet på 94% etter kok på GF høres urimelig ut. Har lest at noen ligger på 80-85% på dette systemet med tilsvarende OG.

Effektiviteter på nitti tallet pluss oppnåes kun på systemer med kontinuerlig skylling, skal du helt opp til 94% må den være utført helt etter boka. På GF heiser du såvidt jeg vet opp maltrøret og heller skyllevannet over malten.
Dette gir ikke samme effektivitet som på systemer med kontinuerlig skylling.

Jeg synes derfor det er grunn til å betvile at du faktisk oppnådde 94% effektivitet etter kok, og ville sett på om spesielt målingen av volum, ev. andre målinger.
 
Har kommet til at feilkilden må være volumet. Jeg tømte vørter og trubb over i ett annet kar mange timer før jeg målte hvor mye det var. enten må det ha vært væske i dette karet fra før ellers må jeg ha helt noe annet oppi der før jeg målte mengde.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Her burde noen som brygger på GF svare, men siden du har tagget mitt innlegg så gir jeg mine 5c :)

Regnestykket du viser er nok helt iorden, forutsatt at du har tastet inn det faktiske volumet du oppnådde.

Angående volumet på 30.5L i en GF etter kok så er det noe rart, da denne jo er oppgitt til maksimum 30L før kok, og de fleste fyller den til ca. 28L før kok for å unngå overkoking. Og det damper av rundt 2.8L timen og oppskriften sier kok i 90 minutter, så her har du ikke fortalt hele historien. Enten målefeil i volum eller tilsatt vann på slutten av koketiden, men tar kokeren i GF 30.5L overhodet... Ikke vet jeg men den er oppgitt til maks 30 etter det jeg har lest.

Som du selv sier, en effektivitet på 94% etter kok på GF høres urimelig ut. Har lest at noen ligger på 80-85% på dette systemet med tilsvarende OG.

Effektiviteter på nitti tallet pluss oppnåes kun på systemer med kontinuerlig skylling, skal du helt opp til 94% må den være utført helt etter boka. På GF heiser du såvidt jeg vet opp maltrøret og heller skyllevannet over malten.
Dette gir ikke samme effektivitet som på systemer med kontinuerlig skylling.

Jeg synes derfor det er grunn til å betvile at du faktisk oppnådde 94% effektivitet etter kok, og ville sett på om spesielt målingen av volum, ev. andre målinger.
Du rakk dessverre å komme meg i forkjøpet her. Jeg satt og skrev mitt forrige innlegg når du skrev ditt ;-)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp