Noen få spørsmål ang kegerator

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Startet en tråd tidligere ang sodastream vs co2 tank og falt forsåvidt ned på sodastream enn så lenge. Som nevnt i tråden kan det uansett være en fin "på hytta" løsning og dermed ikke bortkastet uansett.
Jeg må bare beklage hvis det blir mye dobbeltposting her, men jeg prøver å lete gjennom gamle tråder etter det jeg lurer på. Det må sies at jeg som oftest finner svar. Men noen ganger er det bedre å spørre en gang for mye...

1. Ang ball lock ser jeg det finnes med både gjenger og nippel. Hva er å foretrekke?

2. John Guest. Delte meninger etter hva jeg har funnet, noen lovpriser det mens andre dømmer det nord og ned. Hvis det i utgangspunktet er bedre en andre løsninger mtp lekkasjer kan det da være en fordel og "terminere" alle ender med JG?

3. PET/PEX? hipp som happ? fordler og ulemper?

4. Skal ha to fat i kegatoren med tilhørende kraner (perlick 650ss hvis det ikke er helt håpløst?). Bør jeg ha regulator med to individuelle utganger?

Prøver her å høste erfaringer som kan tilpasses min kegator, så jeg ikke nødvendig vis tråkker i samme salaten som mange før meg. Kjøp kvalitet og gråt èn gang leste jeg her på forumet et sted og er føler det var et ålreit uttrykk/ordtak.

Gjenger. Lettere å rengjøre siden du kan ta slange av og på. Samt at du kan ha nippler av forskjellige dimensjoner som passer forskjellige slange. Versatilitet. Og så bør du få deg en ekstra ball-lock kobling som du bare kan sette på ball-locken og skylle igjennom slik at ventilen i ball-locken er åpen, Ellers må du stå der med en finger nedi den for å åpne den mens du skyller gjennom.

Har ingen dårlige erfaringer med john guest. De har også veldig mange produkter så du vil finne det du trenger, Standardisering.

PET

Hvis du vil ha to forskjellige karboneringstrykke, f.eks hefe vs engelsk mild, så bør du det. Eller hvis du er fornøyd med samme grad av karbonering på begge så trenger du bare en splitter (manifold). Ellers er det mulig å kjøpe en reducer fra Biltema du kan sette foran det fatet du vil skal ha mindre trykk.

Mine tanker, andre vil ha andre..

Beste er å ha med ventiler på hvert utløp..

F.eks ved purging av fat, eller hurtigkarbonering.

Leste et sted at PEX kunne være å foretrekke da disse er stivere og tettet bedre i John guest koblingene, mulig jeg misforsto. Men om PET er bra så er vel det mykere og mer håndterbart i et lite kjøleskap..

Beste er å ha med ventiler på hvert utløp..

F.eks ved purging av fat, eller hurtigkarbonering.
Er forsåvidt enig, men selv har jeg en hurtigkobling, alla hannsenkobling, som på luftverktøy) på slangen inn til maifoilen. Egen slange med ballock og hurtigkobling hann for purging og tvangskarbonering. Men som du sier altid bra med en kran, koster litt med en lekasje på en slange som ikke er tilkoblet

Er forsåvidt enig, men selv har jeg en hurtigkobling, alla hannsenkobling, som på luftverktøy) på slangen inn til maifoilen. Egen slange med ballock og hurtigkobling hann for purging og tvangskarbonering. Men som du sier altid bra med en kran, koster litt med en lekasje på en slange som ikke er tilkoblet

Høres egentlig fornuftig ut. Jeg har og en løs tamp nå som er en BT luft-kobling, som "skal" være stengt når ikke noe er tilbkoblet. Har testet i vann og det virker som at ikke noe lekker. Men likevel, kanskje personlig preferanse. Men liker å kunne vite helt at noe ikke lekker pga stengt ventil og så er det for å se hva som er i bruk ved å se hvilken orientering håndtakene på ventilene har.

Sant, fant ut at for meg blir det å bruke T-stykke for nå. Om jeg bare bruke en, så kobler jeg slangen rett på regulatoren i stedet. Bruker dette når jeg skal bruke motrykksfylleren, funker strålende.

Tilbake
Topp