Noen her som sliter med utbytte på netthandel 30L?

Midgard_Brygghus

Norbrygg-medlem
føler jeg sliter med utbytte på denne jokeren, pbg og OG er alltid mye lavere enn når jeg brygger med Speidel.

Kan dette ha noe med mesketemp og gjøre? Forøvrig ingen sirkulasjonspumpe, her tapper jeg over ganske ofte for å få jevn temp

Hvor lang tid bruker du? Det er den eneste faktoren jeg kan tenke meg du kan få effekt av å variere. Mulig du kan trenge noe lenger tid i netthandelen, siden du ikke sirkulerer kontinuerlig.

Det skulle jo egentlig ikke være noen grunn til ikke å få samme pbg - men volumet vørter du får ut, og dermed meskeeffektiviteten, kan jo godt bli mindre.

Netthandelen brygger er den uten pumpe , husker ikke navn i farten.

Mesker på 60-90min , men mulig tempen er litt ujevn i begynnelsen, det er dette som kan spille inn tenker jeg.

Så neste gang må jeg begynne tiden når tempen er jevn

Jeg har kjøpt pumpe og kjører koninuerlig sirkulasjo, og får veldig godt utbytte, ofte i overkant av oppskrift, men tilfører bare vann rett fra kran for å få rett OG

Jeg har kjøpt pumpe og kjører koninuerlig sirkulasjo, og får veldig godt utbytte, ofte i overkant av oppskrift, men tilfører bare vann rett fra kran for å få rett OG

Stort sett vil det gå bra, men jeg ville ikke gi det som et generelt råd å gjøre det. Og jeg ville ikke gjort det hvis jeg var deg, heller. Plutselig en dag er det noe i det vannet som ikke pleier å være der.

Kontinuerlig sirkulasjon skulle ikke påvirke utbyttet - men kanskje gi litt raskere gelatinisering av stivelsen, og dermed litt kortere mesketid enn du vil trenge om du lar det hele stå i ro.

Stort sett vil det gå bra, men jeg ville ikke gi det som et generelt råd å gjøre det. Og jeg ville ikke gjort det hvis jeg var deg, heller. Plutselig en dag er det noe i det vannet som ikke pleier å være der.

Kontinuerlig sirkulasjon skulle ikke påvirke utbyttet - men kanskje gi litt raskere gelatinisering av stivelsen, og dermed litt kortere mesketid enn du vil trenge om du lar det hele stå i ro.
Er det ok om vannet kokes først da?

Er det ok om vannet kokes først da?

Billig forsikring, ja:).

De første bryggene mine var et par sånne ferdighumlede ekstraktsett. Ingen koking, vann rett fra springen i store mengder. Og det gikk bra det - i alle fall ble det ingen infeksjoner. Vannet mitt er visst veldig reint, og jeg har vaska gjær med vann rett fra springen, også.

Men det er jo greit å vite, da, at om noe skulle gå gæ'ernt, så er det ikke fordi jeg tappa vann rett fra springen. Så jeg gjør ikke det lenger.

Sorry, jeg tenker visst litt seint. Men om du har god styring på hvor mye væske du fordamper, så kan du beregne hva slags OG du får når du veit SG før kok, og hvor mye ekstra vann du trenger. (Bruk denne kalkulatoren.) Og da kan du jo like gjerne vanne ut før du koker, så slipper du styret med å koke vann til utspeing:).

En annen tanke, også: Om du måler noen minutter før du begynner å kjøle ned, kan du jo bruke vann fra springen. (Jeg gikk egentlig ut fra at du snakket om å vanne ut etter nedkjøling (?).)

Sist redigert:
Sorry, jeg tenker visst litt seint. Men om du har god styring på hvor mye væske du fordamper, så kan du beregne hva slags OG du får når du veit SG før kok, og hvor mye ekstra vann du trenger. (Bruk denne kalkulatoren.) Og da kan du jo like gjerne vanne ut før du koker, så slipper du styret med å koke vann til utspeing:).
Det kan jeg jo, men det blir som regel breddfullt, men kan vel kanskje tilsette halveis ut i kok når det har fordampet en del. Edit, jeg har tilsatt vann fra spring rett i gjæringskar for å få rett OG.

Sist redigert:
Tilbake
Topp