Noen nybegynnerspørsmål om gjær, temperatur, hygiene m.m.

Du bør nok bruke ekte humle før du kan sette igang, med humlearomatabletter alene kommer man ikke i mål. Coopers sin gjær er forresten aktuelt å bruke, ingen fare.

Dersom du blir medlem i Norbrygg får du forresten også adgang til et ekstra underforum som inneholder en velkomstpakke med en slags kom-i-gang-veiledning. Men jeg regner med at How to Brew behandler det meste av det og vel så det uansett så det er bare å sette igang! :)

Er du i tvil: spør først på forumet, stor sjanse for at du får svar med en gang  :yes:
 
Fikk akkurat besøk av vin og bar  :skitbra:

Men vet ikke om jeg kan vente (med humle) så får nesten bare lage fra ekstrakt og spraymalt, ekstrakten skal jo inneholde litt humle bare at jeg ikke kan koke den.

Det er det vel bare å koke spraymalten? Skal jeg legge til 1 kilo eller mer spraymalt? Litt usikker om jeg skal bruke hele coopers ølsettet til 20 liter eller gjøre det mindre tynt ved å nedskalere til 10-15 liter? Hm.. får gå igang med å desinfisere utstyr.. :)
 
Få tak i en gjæringsbøtte fra Europris + gjærlås, da har du ihvertfall plass nok til hele brygget. :) Hvis du deler opp ølsettet så vil resten fort bli oksidert og ikke gi like gode resultater som ellers. Hvis du velger å ikke tynne ut ølsettet nok så risikerer du at brentsmaken, samt humlesmaken, vil komme mye tydeligere frem, noe som kan føre til et for beskt øl. Så jeg ville nok holdt meg i det minste noenlunde til anbefalingene i bruksanvisningen som følger med.
 
Kjøpte en gjæringsbøtte hos vin og bar, men nedskalerte likevel. (oppskalerer når jeg vet hva jeg får så slipper å flaske 80 flasker med lite inspirerende øl..) Delte ølsettet i to og helte resten i et syltetøyglass. Noen måte å redusere oksideringen mest mulig på?

Ellers venter jeg bare på nedkjølingen, så er snart del 2 av min bryggekarriere igang :)
 
Har lyst selv til å sette det så fort så mulig men må bare få tak i en ny behodler og kanskje noen kegger.. :) Så får vel starte med frysern.. Takk Gahr!

Ploppa bra idag tidlig, circa et plopp hver annet sekund.

Leste igår at John Palmer anbefaler og ikke flaske med engang etter at hovedgjæringen er over men la gjæringet "rydde litt opp etter seg selv" http://www.howtobrew.com/section1/chapter8-2-3.html. Ser at mange likevel flasker før 2 uker er gått. Har noen noe formening om dette?
 
La det stå 14 dager på gjæringskaret før tapping. Da får gjæren som regel den tiden den trenger. Dette er imidlertid bare en tommelfingerregel! Gjæren er ferdig når den er ferdig, man lærer å se dette etterhvert som man får mer erfaring, men den trenger mer tid enn bare de par dagene selve stormgjæringen tar. Tålmodighet er en dyd!
 
Ja tålmodighet er en dyd. Skal prøve å vente 14 dager, eller 13 er det vel nå snart :) Jeg har sett at det er en diskusjon om man skal tappe det først i en annen dunk og la det stå litt før man går videre med tapping på flasker. Er vel fordeler og ulemper som med alt annet.

Gjæringen er nå skikkelig igang. Kommer endel skum gjennom vannlåsen. Virker som om det ble endel overtrykk av dette så skiftet til en såkalt duplex vannlås får å se om det blir noe forskjell (edit: det ble værre siden lokke blåste bort av skummet så skiftet tilbake til vanlig). Hva er egentlig definisjonen på gjæringstemperaturen, det man måler i omgivelsene eller selve temperaturen i vørteren? Romtemperaturen holder 19 mens utsiden av gjæringsdunken holder 21 så er vel ikke noe krise, men greit å ha definisjonen på plass.

Finnes det en forresten en fin samling med te oppskrifter, dvs øl lagd på spesialmalt i og maltekstrakt (ikke all-grain)? Må begynne å planlegge til neste brygg :)
 
De fleste oppskrifter her på forumet er nok oppskrifter til helmalt, men det hender du finner noen ekstraktoppskrifter. Ellers så er det ikke så vanskelig å konvertere de fleste oppskriftene til maltekstrakt+té. Det er bare å ta vekk basismalten (pilsmalt, pale malt, munichmalt) og erstatte det med maltekstrakt. Man må da huske på at man trenger mindre flytende maltekstrakt enn malten man erstatter, og for den enda mer konsentrerte tørre maltekstrakten er det enda mer tilfellet. Lek evt med www.beercalc.dk , der du legger inn en vanlig oppskrift og så erstatter malt med maltekstrakt med de mengdene det skal til for å havne på samme OG. (det finnes vel noen omregningsfaktorer også).
 
For å bekrefte tidligere innlegg her er jeg også en som holder fast ved å la det stå til primærgjæring i 14dager.

Vil anbefale deg å skaffe "brewing classic styles" av Zainasheff og Palmer.
En bok som omfatter alle ølstiler å gir noen gode oppskrifter til hver stil.
Disse oppskriftene er i hovedsak basert på ekstrakt med tilsetning av "malt-te" og humle.
Men har også valget for all-grain hvist ønskelig.
Den gir også en kort og god beskrivelse av hver ølstil og litt tips om bryggingen av hvert øl.
I allefall for mindel er jeg meget fornøyd med alle ølene jeg har brygget fra denne boken.

Som nevnt tidligere kan du konvertere de fleste all-grain oppskriftene du finne til ekstrakt oppskrifter ved å bytte ut basismalten.
Bruker selv ett program som heter "beersmith" med å sette opp oppskrifter.
Hvist du plotter inn en all-grain oppskrift, kan du ved to tastetrykk konvertere den til en ekstrakt oppskrift.
 
Ikke la ølet stå over tid på en ny dunk før flasking. Kok opp sukkerlake med en tilmålt mengde sukker og noen desiliter vann. La dette koke under lokk i ca 15 min. Hell det så i e rengjort dunk og stikk ølet om til denne. Tapp det så direkte på flasker. La flaskene stå i romtemperatur i et par uke. Smak en flaske for å sjekke kullsyren. Om det er nok futt, kan du sette ølet kjølig, om det fortsatt er litt dødt, kan du la det stå litt lenger.
 
Takk for tipsene, skal følge dem!

Lekte litt men en nanomesk (1 liter) med rein pilsnermalt igår. Må si at selv om temperaturene og kverningen (kjøkkenmaskin) sikkert var på trynet smakte jeg en helt annen ferskhet i "vørteren". Så gleder meg til å prøve meg på en skikkelig minimesk snart.

Må sende av gårde en bestilling til humlegården eller maltbazaren slik at jeg får forsendelsen til hotellet til neste mandag/tirsdag. Men jeg går meg litt vill blant alle disse forskjellige typene. Finnes det et godt allround aroma og bitter humle som det er fint å starte med?

Og keg.. Har lest at de fleste ikke anbefaler disse 5 liters alminium "party" keggene. Det at de buler burde vel disse sikkerhets ventile fikse? Er det absolutt ikke en ok løsning for kegging for folk som ikke har plass til et ekstra kjøleskap? Hm.. Ser jo for meg at vasking blir klønete. Men de er jo i hvert fall nokså lufttette. Og er det andre ting som absolutt lønner seg å bestille fra søta bror så tar jeg gjerne imot tips :)
 
Jeg er nok en av dem som ikke anbefaler disse partykeggene. I ditt tilfelle så anbefaler jeg flasking enn så lenge, og for å lette litt på flaskevaskingen så kan man bruke store plast- eller glassflasker en liten stund. Hvis du er litt uheldig så varer en partykeg bare 1 brygg, mens corneliusfatene som står hjemme hos meg er fra 1975 og fungerer som om de var nye. Investeringen er større, men man får tilbake i formen av glede, (be)handling, robusthet, lett for å rengjøre og greie mengder med øl per fat. Det finnes forøvrig også 9 og 12 liters corneliusfat, dem får man nok trykket inn i et kjøleskap uten å måtte 'ommøblere' hele skapet.

Angående humle: Det kommer helt an på hva slags øl man tenker å lage. I korte (subjektive) trekk:

Pils: tsjekkisk humle (Saaz) eller tysk aromahumle (Hallertauer, Hersbrucker, Tettnanger, Spalt)
Belgisk øl: oftest tysk eller tsjekkisk humle
Engelsk: East Kent Goldings, Fuggle, Bramling Cross
Amerikansk: C-humlene (Cascade, Centennial, Willamette). Mange amerikanske humletyper er ganske sterke og kan lett brukes som bitterhumle også.

Jeg er veldig glad i Saaz og Hallertauer Mittelfrüh, så det går gjerne mye i dette her hjemme. Cascade synes jeg er veldig godt i litt bitrere og lysere ales. Legg humlen i fryseren (se om du har nok plass til det) så holder den lengre.
 
Takk for tips!

Fant ut at www.maltbua.no har endel ok priset humle og kan sende til 25 kr hvis det er under 350 gram. Får 3 x 100 grams pakker og litt goldings pellets innenfor det :) Så tror jeg bestiller humlen her ikveld!

Nå må jeg bare finne ut om det er noe annet jeg bør bestille til Sverige.. Trenger humlepose, gjerne til te/mini-meske bruk også. Mange fullgode maccgyver versjoner av dette? Litt skeptisk til å bruke sokker.. :)
 
Té/minimesk: BH-poser fra dagligvarebutikken eller noe sånt. Men jeg bruker vanlig dørslag over en gryte etter å ha trukket téen. Etterpå så kan man skylle ut malten med litt varmtvann, et voilà!  :yes:
 
Jeg anbefaler heller ikke å basere deg på party kegs.
Problemene med disse fatene er att når du karbonerer naturlig vil man lett få problemer med gjær i ølet, dette siden det er utrolig lite som skal til for att bunnfallet virvles opp i disse fatene, spesielt hvist du allerede har tappet noen glass. Hvist du har planer om å la de stå i ro etter att ølet har bunnfellt og satt kjølig, går dette greit.
Ett annet problem er att de kan ha en tendens til å lekke co2 etter att du har tatt hull på dem, dermed kan man ende opp med underkarbonert øl, å på disse fatene har man ikke noen måte å tilføre ny co2. (har stortsett oppdaget hva problemet er her. Du kan lese noe mer om mine erfaringer her)

Selv er jeg forholdsvis glad i disse fatene, men jeg bruker å tappe ferdig klarnet og karbonert øl over på de fra corneliusfatene mine.
Da unngår man det som jeg ser på som det største problemet med disse fatene, bunnfall.
Bruker somregel å ta med ett eller to slike fat når jeg reiser hjem siden de nesten ikke veier noe, å jeg dermed får med meg mange liter ekstra øl i bagasjen.
Har også brukt de en del i sommer på grill og badeturer siden de passer perfekt i en liten kjøleveske som jeg har.
Stas med en tappekran på stranden  8)
 
Slenger på et spm. eller to her da det ser ut som om det "meste" er diskutert under denne tråden  :).

Forrige fredag satte vi en Kuppern Kölsch fra nybegynner boka. Tenkte å stikke om dette ølet i morgen og prøve å sette et nytt brygg basert på samme gjærtypen og slå den rett i dunken etter omstikking.

1. Noe spesielt å passe på annet enn at brygge har omtrent samme OG og om dette i det hele tatt er lurt?
2. I oppskriften til brygget som skal settes er det oppgitt 0,5g med "Rice hulls". Hva er dette ? Har ikke ..., men har mye anna på varastyret. Kan jeg benytte noe annet ?

Takk,

"If beer and women aren't the answer, then you're asking the wrong questions." -Annonymous
 
Kan ikke hjelpe med spørsmålene over dessverre.

Men tilbake til mini keg. Fatene skal nok stå for det meste stille i kjøleskapet og det må passe kjøleskapet mitt. Er jo begrenset hvor mye man kan flytte på ettergjærete flasker også. Har tenkt til å bruke co2 til etterfylle slik at oksidering ikke er et problem. Liker kullsyrevann så har allerede en wassermax/sodastream som bruker 425 (tror jeg) grams co2 flasker (100 kr for "etterfylling" hos clas ohlson). Hadde vært knall og kunne brukt samme co2 flasker.. "Teknologien er jo der" men spørsmålet er hva som finnes på det kommersielle markedet. En kamerat av meg snakket om at han hadde fått kjøpt 3-4 liters (jeg gjetter på 1 gallon) fat lagd av plastikk med tappehane. I min leten etter dette fant jeg "5 litre party keg with dispensing tap" som jeg ikke ser diskutert enda ( Burde kanskje fortsette å diskutere dette i 5 liters fat tråden.. hm..)

candirect.de selger en versjon for hjemmebryggere her: http://www.novanorm.net/ec-shop/index.html?5_litre_party_kegs_mini_kegs.htm
På den tyske siden er det litt mer utstyr : http://portal.gs-shop.de/200/cgi-bin/portal.dll?anbieterid=1888&seite=frameset.htm Ser ut som de har litt spesieltilpasset konvertere får å gjøre det om mini-keger til et "semi cornelius system".
(digresjon: her er også noen som har lagd et tilsvarende system for kommersielle ølforpakning www.huber-packaging.com/?id=304, merk den med integrert co2 kapsell)

Hadde vært digg å få tak i et kjøleskap vennlig system.. Men ja, blir vel flasking en stund fremover selv om jeg merker at jeg har litt lyst til å prøve dette. Har noen forresten målene til disse mini-kegene? :)

(nå må jeg jobbe litt..)
 
Martinsen skrev:
Slenger på et spm. eller to her da det ser ut som om det "meste" er diskutert under denne tråden  :).

Forrige fredag satte vi en Kuppern Kölsch fra nybegynner boka. Tenkte å stikke om dette ølet i morgen og prøve å sette et nytt brygg basert på samme gjærtypen og slå den rett i dunken etter omstikking.

1. Noe spesielt å passe på annet enn at brygge har omtrent samme OG og om dette i det hele tatt er lurt?
2. I oppskriften til brygget som skal settes er det oppgitt 0,5g med "Rice hulls". Hva er dette ? Har ikke ..., men har mye anna på varastyret. Kan jeg benytte noe annet ?

Takk,

"If beer and women aren't the answer, then you're asking the wrong questions." -Annonymous

1: Bruk mr malty sin kalkulator til å beregne mengden gjærslurry, bruk i hvert fall ikke hele gjærkaken det blir for mye gjær.
2. Til en kolsh trenger du ikke rice hulls. Blir brukt til øl med over 50% hvetemalt for å hjelpe til slik at man ikke får tett mesk. Kun et hjelpemiddel tilfører ikke smak eller sukker til mesken.
 
Tilbake
Topp