Noen nybegynnerspørsmål

Hei

Er ny på dette med brygging, og er på min 3. batch. Brygger en Lucky Jack klone etter oppskrift fra boken Ølbrygging fra hånd til munn. Der finer man hele oppskriften direkte fra Mike hos Lærvig. Har fulgt oppskriften med to unntak: Caragold maltet er byttet ut med Caramunich type 1 og gjæren er byttet fra WLP060 tl WLP001. Begge disse endringene skal være "the next best thing" ifølge Vestbrygg, da de ikke hadde disse ingrediensene.

Men det er to ting med oppskriften jeg stusser på. For det første skal gjæringen kun vare i 4-5 dager ifølge boka. Stemmer dette? Skal gjære fra 1.046 til 1.010 på så kort tid? Er dette en egenskap i gjæren WLP060, og må kompenseres for ved bruk av annen gjær? Skal jeg la den gjære ut til jeg når 1.010, eller skal den stoppes etter 5 dager?

Det andre jeg lurer på er at det står at det skal tørrhumles i sekundærgjæring, uten at dette forklares nærmere. Hva er sekundærgjæring? Skal ølet stikkes om etter en viss tid? I så tilfelle, når skal dette gjøres og hva må jeg ta hensyn til ved en slik operasjon?

Håper noen kan hjelpe meg her :)

Mvh René
 
Takk... da gjør jeg det. Men er det noen som har noen forklaring på hvorfor det står kun 4-5 dager gjæring i oppskriften? Når jeg ser nærmere etter, har alle oppskroftene til Lervig kort gjæretid. White Dog: ikke oppgitt, Hoppy Joe: 4-5 dager, Barly Whine: 7-10 dager, Pilsner: 5-6 dager. De fleste andre oppskriftene i boka har minst 2 uker eller mer.

Men når jeg først har startet en nybegynnertråd, kan jeg like godt lufte noen andre spørsmål som jeg har.

Min andre batch var en blonde ale (7 Fjell Småtøs klone) som jeg har flasket for 2 uker siden. Når jeg nå åpnet en flaske for å smake, var det lite kullsyre i flaskene. Det var litt kullsyre, men ikke mye, og det var nesten ikke skum. Da jeg flasket ølet, tilsatte jeg 100 gram farin som jeg kokte i 10 minutter sammen med litt vann, som jeg tilsatte flaskene ved tapping. Disse 100 grammene ble fordelt på 45 flasker (0,33l). Dette tilsvarer 2,2 gram pr flaske, eller 6,6 gram pr liter. Jeg lot flaskene stå mørkt i romtemperatur i 4 dager før jeg satte de kaldt i kjelleren i snart 2 uker. Hva kan være galt her? Kan jeg redde dette ved å tilsette nytt sukker og korke på nytt? Kan gjæren være død, eller er den gått i dvale da flaskene ble satt kalt (ca 15 grader)?

Når jeg brygget denne Lucky Jack klonen, er jeg redd for at jeg har bommet stygt på temperaturen under meskingen. 2 minutter etter at jeg tilsatte maltet i vannet, sa det digitale termometeret mitt kvelden. Måtte derfor stole på den innebyggede temperaturmåleren på Beer Brew 30 gen 3. apparetet mitt, som er mildt sagt upålitelig. Da jeg fikk tak i ett steketermometer etter ca 20 min, viste dette rundt 70 grader, som er for høyt i forhold til det jeg skal ha. Ifølge oppskriften skal jeg meske 20 min på 67 grader, 20 min på 72 grader og utmesking i 5 min på 78,5 grader. Da jeg fikk målt temperaturen, fikk jeg senket den til 67 grader og startet "meskeprogrammet som planlagt". Spørsmålet mitt er om at den høye temperaturen i starten av meskingen har ødelagt for meg? Hvilke konsekvenser har dette for meskingen?

Mvh René
 
Tar det siste først: mesketemp er ikke allverdens viktig, ingen krise. Blir kanskje litt søtere enn forventet. Ville ikke kastet vekk nattesøvnen på dette.

Du skal/bør sette flaskene varmt/romtemperaturen i to uker før du setter dem kaldt. Ta flaskene tilbake i varmen. Stakk du om og blandet sukkerlaken i det nye karet? Eller fordelte du i hver flaske?
 
Det enkleste når du skal tilsette sukker for karbonering er å.
Koke opp 3 dl vann og tilsette den mengden sukker du skal ha oppi gryta. Koke dette i 15 min. Så heller du dette i en gjærings bøtte med tappekran. Bruker hevert å fyller ølet fra gjærings dunken det har stått på i nå to uker.

til karet med sukker laken. Rører lett. Her skal det ikke røres voldsomt da vi ikke vil ha oksen inn i ølet nå. Og tapper dette på flaskene. Da skal du ha ca lik mengde sukker i alle flaskene.
 
Er litt redd for infeksjoner og okygenering når man stikker om. Dessuten har jeg hørt at det fort kan bli lagdeling i sukkermengden om man ikke rører godt. Har fått anbefalt å tilsette sukker direkte på flaska. Men uansett har jeg tilsatt over 6 gram pr liter i alle flasker...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det enkleste når du skal tilsette sukker for karbonering er å.
Koke opp 3 dl vann og tilsette den mengden sukker du skal ha oppi gryta. Koke dette i 15 min. Så heller du dette i en gjærings bøtte med tappekran. Bruker hevert å fyller ølet fra gjærings dunken det har stått på i nå to uker.

til karet med sukker laken. Rører lett. Her skal det ikke røres voldsomt da vi ikke vil ha oksen inn i ølet nå. Og tapper dette på flaskene. Da skal du ha ca lik mengde sukker i alle flaskene.
Bifaller. Også det med at man ikke vil ha oksen inn i ølet.
 
Jeg vil absolutt anbefale å lage sukkerlake å stikke om til nytt kar. Hvis du bruker star san på alt så er ikke infeksjon noe problem. Jeg har brygget i mange batcher og har aldri hatt problem med infeksjon.

Bruk ei god sleiv som er desinfisert og rør rundt. Da blir sukkeret gjevnt fordelt. Og så lenge du rører rolig. Slipper du oksigenering.
 
Tilbake
Topp