Siden dette ser ut som "tråden for pumpeutfordringer" så kaster jeg meg på med et spørsmål (si i fra hvis det er for off topic/trådkapring og bør flyttes til en ny tråd).
Jeg driver og bygger opp et bryggeri i kjelleren med 2 kjeler + en ekstern HERMS i 5 liter bøtte.
For å flytte og sirkulere veske har jeg kjøpt en 15 Watt kinapumpe av impellertypen:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6451361272.html?orderId=65437301124725
Når jeg i går testet opplegget så opplevde jeg at pumpen har seriøse problemer med å komme i gang.
Slange er koblet fra kram på kjele direkte til pumpe, fra pumpe gjennom HERMS og videre fra HERMS tilbake i kjele.
Kjelen var fyllt med relativt lite vann (ca 15l) så vanntrykket inn til pumpa var lite.
Når jeg starter pumpa så fylles slangen inn til pumpa raskt med vann, og pumpa begynner å pumpe vann videre, men så starter problemet:
Pumpa klarer ikke å pumpe vannet gjennom resten av systemet. Disse slangene er selvsagt fylt med luft når jeg starter, men burde det egentlig ha noe å si så lenge pumpa får nokk vann å jobbe med.
Jeg klarte å få flow i gang ved å legge slanger så vannrett som mulig og senke HERMS så pumpa ikke må løfte så høyt.
Når slangene først var fylt med veske så klarte pumpa greit å sirkulere vannet.
Så da er spørsmålene:
Er dette normalt?
Er pumpa for svak?
Bør jeg ha en annen type pumpe (i så fall hvilken)?
Jeg er jo bekymret for at problemet skal oppstå under brygging når jeg flytter rundt på slanger (Mash in, mash out osv.)
Oppsett (se bilde):
Pumpa er plassert under benkeplaten mellom kjelene. Den blå bøtta er HERMS'en