noen pumpe/flowkyndige ved gardermoen?

Prøv å strupe på utløpet fra pumpa, slik at den jobber under trykk og inne sug. Kanskje det løser problemet.

Noe helvetes til priming, risting og tilting på kjele og løfting av silbunn ser ut til å være løsningen. Ser ut til at man bør gå til det steget å leie inn en assistent, for det virker som at det blir en økt bare å preppe bryggeriet.

Vedder på at jeg (igjen) jinxer det men vi får nå se.

Sist redigert av en moderator:
Ser ut til at man bør gå til det steget å leie inn en assistent, for det virker som at det blir en økt bare å preppe bryggeriet.

Det er vel ikke så dumt. Så får du tid til å preppe mens assistenten brygger.

Sist redigert av en moderator:
Siden dette ser ut som "tråden for pumpeutfordringer" så kaster jeg meg på med et spørsmål (si i fra hvis det er for off topic/trådkapring og bør flyttes til en ny tråd).

Jeg driver og bygger opp et bryggeri i kjelleren med 2 kjeler + en ekstern HERMS i 5 liter bøtte.
For å flytte og sirkulere veske har jeg kjøpt en 15 Watt kinapumpe av impellertypen:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6451361272.html?orderId=65437301124725
Når jeg i går testet opplegget så opplevde jeg at pumpen har seriøse problemer med å komme i gang.
Slange er koblet fra kram på kjele direkte til pumpe, fra pumpe gjennom HERMS og videre fra HERMS tilbake i kjele.
Kjelen var fyllt med relativt lite vann (ca 15l) så vanntrykket inn til pumpa var lite.
Når jeg starter pumpa så fylles slangen inn til pumpa raskt med vann, og pumpa begynner å pumpe vann videre, men så starter problemet:
Pumpa klarer ikke å pumpe vannet gjennom resten av systemet. Disse slangene er selvsagt fylt med luft når jeg starter, men burde det egentlig ha noe å si så lenge pumpa får nokk vann å jobbe med.
Jeg klarte å få flow i gang ved å legge slanger så vannrett som mulig og senke HERMS så pumpa ikke må løfte så høyt.
Når slangene først var fylt med veske så klarte pumpa greit å sirkulere vannet.
Så da er spørsmålene:
Er dette normalt?
Er pumpa for svak?
Bør jeg ha en annen type pumpe (i så fall hvilken)?
Jeg er jo bekymret for at problemet skal oppstå under brygging når jeg flytter rundt på slanger (Mash in, mash out osv.)

Oppsett (se bilde):
Pumpa er plassert under benkeplaten mellom kjelene. Den blå bøtta er HERMS'en

Bryggeri_liten.jpg

Det står at pumpa kan plasseres i "any direction". Gjelder det center-inlet pumper generelt? Jeg synes da det ser ut som at det vil samle seg luft øverst i huset når den er orientert slik som på bildet.

Det står at pumpa kan plasseres i "any direction". Gjelder det center-inlet pumper generelt? Jeg synes da det ser ut som at det vil samle seg luft øverst i huset når den er orientert slik som på bildet.
Da har jeg testet forskjellige orienteringer på pumpa og kan konstatere at "the pump can be placed in any direction" ikke stemmer.
Når jeg orientere den så motoren peker nedover og inntaket dermed er på top så fungerer den fint. Var nok noe luft i pumpehuset som ikke ville ut.
Takk for tips @Miguel.

Inntaket er øverst? Det burde egentlig være nederst. Du må bare kunne ventilere ut luften i pumpehuset og luft stiger. Men funker det så funker det.

Inntaket er øverst? Det burde egentlig være nederst. Du må bare kunne ventilere ut luften i pumpehuset og luft stiger. Men funker det så funker det.
Jeg prøvde å ha det nederst først, men det virket som pumpa slet litt mere da. Mulig det egentlig vil fungere like bra eller bedre og at det bare var jeg som ikke var tolmodig nok. Er enig i at det virker mere logisk å ha inntaket nederst så luften stiger og lettere kommer seg ut. Jeg får prøve å snu den hvis jeg får problemer igjen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tilbake
Topp