noen som har erfaring med WLP 775 ?

Hei allihopa..

Jeg har lyst til å teste å lage en cider, og driver nå og vurderer gjær. Jeg ser at Wyeast V4766 og White Labs English Cider Yeast WLP 775 er anbefalte, men den første er utsolgt fra vinogbar, mens den andre er jeg usiker på gjæringstiden. Er det noen som har noen erfaringer å dele ? Jeg så forresten at Gahr hadde brukt det for noen år siden i et annet forum, men jeg fant ikke ut hvor lenge den stod til gjæring. Det virker som folk lar den stå alt fra 2 uker til 6 måneder, selv med vandlig romtempgjæring med tilsatt gjær og ikke "au naturell" på en ca 10.

So... noen tips ? så jeg slipper å veie cidern hver dag i flere måneder ?

Takker for alle svar

Hei!

Har laget sider en del ganger for min fru, som ikke liker øl.

V4766 og 775 er noenlunde lik. Regn rundt 3 uker på utgjæring, litt avhengig av temperatur. Siste resten går saaakte, så du bør måle for å unngå flaskebomber.

Uansett, begge disse gjærtypene gjærer langt ned. Lager du av eplejuice fra butikken, ender du gjerne opp med en veldig syrlig sider. Følgende har slått godt an her:

15 liter eplejuice (Lerum, f.eks.)
1 kg sukker + gjærnæring kokt ut i 1.5 liter vann
Sweet Mead - WYEAST XL 4184

Denne pleier å gjære ned til ca. 1.015 - 1.020, og gir litt rundere/søtere smak. Du er uansett milevis unna søtsmaken på det meste i butikken.

ok takk for svar!

Jeg tenkte å la juicemastern min få kjørt seg litt. Endelig blir den brukanes til noe :) Så jeg kjøper en haug epler og juicer dem. Vil helst unngå sån butikkcider og flaskebomber ja. Takk, da måler jeg :) Den gjærer i stua, så sikkert en 20 grader. Har ikke så mange alternativer uten at det blir store temperatursvingninger.

eskilrl skrev:
Så jeg kjøper en haug epler og juicer dem. Vil helst unngå sån butikkcider og flaskebomber ja. Takk, da måler jeg :) Den gjærer i stua, så sikkert en 20 grader. Har ikke så mange alternativer uten at det blir store temperatursvingninger.
Noen tips:
ikke bruk smakløse epler.  
Ved å gjære kaldere får du noe mer aroma og sødme, vanligvis vil soverommet være noe kjøligere enn en stue? Det beste er en kjeller.
Husk å vaske eplene (sprøytemiddel).
I og med at du tenker å bruke presset råsaft, hvorfor ikke også prøve en batch "au naturel" som du nevner i innlegget, enig i at dette tar tid (6-15 måneder) men resultatet kan bli veldig bra.

Soverommet er nok litt kjøligere ja, men det blir nok ikke godkjent av samboern, da det er rett før hun går på veggen av pluppelydene.

Ja appropos vasking av epler. Tror dere det er lurt å koke det opp, evt. pastorisere det før gjæring?

Ved naturell gjæring er det ikke kritisk med lav temperatur for å slippe unna en del bakterier osv?

Heima i hardanger gjære me cider med villgjær. Og da går bare råsafta rett på dunk og gjærlåsen på uten noko koking/desinfisereing av safta. Men hvis du skal lage cider med ein kjøpt gjærkultur som wlp sin cidergjær, kan det vere ein idé å desinfisere safta ved koking, eller så rekner eg med du får med villgjær i batchen. Har ikkje kokt cider før og veit derfor ikkje korleis aroma og smakstoffene vil bli påvirka, men hvis du koker i kun 20 min med lokk, så går det vel bra...

Såvidt jeg har forstått koker man ikke cideren for å pasturisere den, men varmer den opp til en viss temperatur og holder den der en viss samhørende  tid.

Jeg har lest om eple råsaft produsenter i Hardanger som bruker 84*C i 15 sekunder, andre 68-70*C i lang tid (30 minutter?)
Et lite sidespor, og mulig jeg husker tempen feil, men mener at bl.a Hansa pasturiserte ølet de (30 år siden)  tidligere eksporterte til USA med 84*C metoden. Ølet smakte godt etter pasturiseringen.

oeng skrev:
Såvidt jeg har forstått koker man ikke cideren for å pasturisere den, men varmer den opp til en viss temperatur og holder den der en viss samhørende  tid.

Jeg har lest om eple råsaft produsenter i Hardanger som bruker 84*C i 15 sekunder, andre 68-70*C i lang tid (30 minutter?)
Et lite sidespor, og mulig jeg husker tempen feil, men mener at bl.a Hansa pasturiserte ølet de (30 år siden)  tidligere eksporterte til USA med 84*C metoden. Ølet smakte godt etter pasturiseringen.

Det kan godt hende at det holder med å varme safta opp til ein viss temp i ein viss tid. Det er jo berre å prøve seg fram :).

Dei som produserer slik saft (det er ikkje råsaft lengre etter den er behandla, og pasteurisering er jo ein behandling) lager den nok med tanke på produksjon av kommersiell cider (eller andre saft produkt) der man må ha god kontroll over det ferdige produktet, og ikkje kan gamble på villgjæren sin smaksprofil. Fordi den kan variere fra år til år, fra kor eplene er høsta, pressinga av eplene og kor cideren er gjæra. Før var det også vanleg og gjære cideren hos naboen hvis ikkje din villgjær/husgjær var god. Og nokre gårder hadde rykte på seg av å ha veldig gode ciderkjeller.

Edit: kom på at bror min har laga god cider med ølgjær. tror han har prøvd safale-04, 05 og kansje noko anna også. Uannsett så er det jo like mange variasjonsmuligheiter med cider som med øl. treng ikkje bruke cidergjær. men hvis man skal lage ordentlig gamaldags cider, så må man nok invitere mr.villgjær :). Og hvis man får tak i fersk råsaft og har litt tolmodigheit, kan det bli VELDIG god cider av det.

Jeg har flere ganger brukt Wyeast V4766 og den fungerer veldig bra i cider, det eneste er at den gjærer veldig bra ut så sideren blir av det tørre slaget, men det fikser du lett med litt sukkerlake før du flasker.
Jeg har laget cider i noen år nå og det jeg har best erfaring med er å bruke råsaft, og relativ kjølig gjæring. i fjor så laget jeg cider på 30 liter råsaft, lot den stå i romtemperatur i 2 dager så satte jeg gjærlåsen på. Når gjæringen er godt i gang så tilsatte jeg sukker(varierer hvor mye alt etter hvor søte eplene er ca 1 kg pr liter ) slik at mostvekten viser under 80, dette er viktig for jeg har erfart at villgjær ikke gjærer så bra hvis sukkerinholdet blir for høyt, Dette lar jeg gjære  ut (ca 4 uker), så stikker jeg om vinen i en vinbalong av glass og setter den rundt 10-12 grader i 70-80 dager, deretter stikker jeg den om igjen, smaker til med søtstoff og flasker. Det som er viktigt å merke seg at rensligheten spiller en like stor rolle i det ferdige produktet som i øl brygging. og jeg fyller også opp vinballongen med co2 før jeg stikker om cideren og fyller alltid fra bunnen. Ellers risikerer du at den blir oksidert, og det er ekstra kjipt å vente 6-9 mnd så viser det seg at den er ødelagt.

Så jeg vil sterkt anbefale deg å prøve med naturlig gjær, bare husk renslighet, renslighet og renslighet..

Happy making

Har laga sider på den "naturlege" måten som Torvald beskriver mange ganger. Det fungerar utmerka med fersk pressa råsaft rett på dunk og gjærlåsen rett på. Syns resultatet blir best utan sukker, eller moderat mengde. Maks 2 kg på 25l.
Har ein dunk ståandes med WLP775, den satte eg i januar av pasteurisert juice og det er første gang eg prøver det. Uansett metode er fruktsukkeret veldig gjærbart og resultatet blir veldig tørt om ein ikkje stoppar gjæringen på ein eller anna måte. Personleg likar eg sideren tørr, gjerne med litt co2.

Ein kan og bruke tilsatt gjærkultur i upateurisert saft, dette er beskreve i litteratur om emnet. Tanken er vel at den tilsatte gjæren er i fleirtal og vil dominere gjæringa.

en lite update nå som jeg er "ferdig" .
legger bare ut notatende jeg har gjort underveis

Søndag 1.5.2011
5 fruktposer / ca 125 epler
juica dem og silde det gjenom forkle. oppkok. blei ca 15 l.
ren eplejuice hadde OG på ca 1020  eller noe. kokte det ned over en times tid. OG ar nå på 1060/1070 eller noe (ca 7 liter).
Vanna det ut for å få mer til OG 1030.
VIl ha mer alko, la til ca 500g sukker. OG 1040 bruker det (om det gjærer til 1000 blir det ca 5%).
Mandag 2.5.2011 plopper det ca 1per.sek.
Tirsdag 3.5.2011 Samme omtrent i dag (en dag)
Onsdag 4.5.2011 1plupp per 2 sek (2 dager)
Søndag 8.5.2011 1plupp per 2 min (en uke)
Fredag 27.5.2011 stille i en ukes tid. flasker nå. la på 13-15 sukkerbiter (kokt opp og helt på dunk.)
FG 992 , så 1040-992/7,5= 6,4%
Flasket og prøvesmakt rett fra dunk. Smaker som en lett hvitvin, eller mer sjampis uten kullsyre. litt slimete i ganen. blir vel sjampis dette her. :)
Tirsdag 31.05.2011 etter 4 dager til karbonering og en liten tur i kjøleskapet til nedkjøling så: ikke karbonert. mild hvitvinsmak. leskende, ikke slimete i ganen. god. skal vente litt fler dager, prøve en ny. skal jeg tilsette sukker?

gikk forresten for 775

eskilrl skrev:
en lite update nå som jeg er "ferdig" .
legger bare ut notatende jeg har gjort underveis

Søndag 1.5.2011
5 fruktposer / ca 125 epler
juica dem og silde det gjenom forkle. oppkok. blei ca 15 l.
ren eplejuice hadde OG på ca 1020  eller noe. kokte det ned over en times tid. OG ar nå på 1060/1070 eller noe (ca 7 liter).
Vanna det ut for å få mer til OG 1030.
VIl ha mer alko, la til ca 500g sukker. OG 1040 bruker det (om det gjærer til 1000 blir det ca 5%).
Mandag 2.5.2011 plopper det ca 1per.sek.
Tirsdag 3.5.2011 Samme omtrent i dag (en dag)
Onsdag 4.5.2011 1plupp per 2 sek (2 dager)
Søndag 8.5.2011 1plupp per 2 min (en uke)
Fredag 27.5.2011 stille i en ukes tid. flasker nå. la på 13-15 sukkerbiter (kokt opp og helt på dunk.)
FG 992 , så 1040-992/7,5= 6,4%
Flasket og prøvesmakt rett fra dunk. Smaker som en lett hvitvin, eller mer sjampis uten kullsyre. litt slimete i ganen. blir vel sjampis dette her. :)
Tirsdag 31.05.2011 etter 4 dager til karbonering og en liten tur i kjøleskapet til nedkjøling så: ikke karbonert. mild hvitvinsmak. leskende, ikke slimete i ganen. god. skal vente litt fler dager, prøve en ny. skal jeg tilsette sukker?

gikk forresten for 775

Grunnen til at man får en tynn og litt slimete smak på cideren er at du har kokt den.. Eplesaften må aldri kokes hvis den skal brukes til å lage cider av. For å drepe bakterier/villgjær etc kan man bruke svoveldioksid tabletter som tar knekken på det meste eller pasteurisere den ved rundt 80 grader(dette forutsetter dog at man tilsetter gjær). Dermed bevarer man den friske og gode smaken på saften og får dermed en cider som det smaker mye eple av :)

OK, takk,

Nå har det en stund siden dette her, og cidern smaker forsåvidt godt, bare tynnt. Skulle droppa kok ja. Men det viktigste jeg skulle ha gjort er å tilsette mer "sukker" og gjær etter gjæringa, for den er helt tam.

eskilrl skrev:
Men det viktigste jeg skulle ha gjort er å tilsette mer "sukker" og gjær etter gjæringa, for den er helt tam.

Jeg har akkurat samme resultat med den cidergjæren: Absolutt null karbonert. Jeg hadde den også ca 4 uker på gjæringsdunk i romtemp før den ble flasket. Hva kommer dette av? Er det gjæren som dør, eller er det mulig at vi ikke har fått med nok gjær over i flaskene? Annen årsak? Grrr.
Jeg har da hatt øl på dunk i mer enn 4 uker og fortsatt fått fin karbonering...

kortulf skrev:
eskilrl skrev:
Men det viktigste jeg skulle ha gjort er å tilsette mer "sukker" og gjær etter gjæringa, for den er helt tam.

Jeg har akkurat samme resultat med den cidergjæren: Absolutt null karbonert. Jeg hadde den også ca 4 uker på gjæringsdunk i romtemp før den ble flasket. Hva kommer dette av? Er det gjæren som dør, eller er det mulig at vi ikke har fått med nok gjær over i flaskene? Annen årsak? Grrr.
Jeg har da hatt øl på dunk i mer enn 4 uker og fortsatt fått fin karbonering...
Jeg har prøvd å karbonert øl før i romtemperatur, men det skjer aldri noe. Men etter å ha hatt det på badegulvet der det er varmt og godt så har jeg aldri hatt problem med karboneringen.

Takk for tips Peter A. Skal prøve det, selv om WAFen for dette er farlig nære 0 inne på det lille badet der >:D

Tilbake
Topp