Noen som har humlestiklinger å bytte mot hjemmebrygg?

Jeg bestilte fra Willingham Nurseries i fjor, og de kom rett i postkassa uten noe videre seremoni fra den ene eller andre etaten.  :ilike:
Lå for øvrig noe sertifikatgreier i den også, mulig noen har vært og inspisert det i tollen.
 
Fikk brev fra posten at jeg måtte innhente godkjenning fra mattilsynet selv, før de sendte pakken videre. Dama på posten sa at de hadde sluttet å sende "sertifikatet" til mattilsynet. Jeg var sikkert bare heldig og ble plukket ut denne gangen.

Sent from my HTC One S using Tapatalk
 
Andersrene skrev:
Fikk brev fra posten at jeg måtte innhente godkjenning fra mattilsynet selv, før de sendte pakken videre. Dama på posten sa at de hadde sluttet å sende "sertifikatet" til mattilsynet. Jeg var sikkert bare heldig og ble plukket ut denne gangen.

Sent from my HTC One S using Tapatalk

Det er ikke så uvanlig at man i diverse offentlige etater ikke er helt oppdatert når det gjelder lover og regler. Som privat-person er det ikke nødvendig å kontakte mattilsynet for import av stiklinger. Men det er fremdeles et krav at et helse-sertifikat skal følge med sendingen.

Heller ikke firmaer som importerer i større mengder trenger å innhente godkjenning på forhånd lengre. Men dem er derimot pliktige i melde ifra til Mattilsynet om at det ankommer en last. Da senest 24 timer før den ankommer grensen.
 

Det er ikke så uvanlig at man i diverse offentlige etater ikke er helt oppdatert når det gjelder lover og regler. Som privat-person er det ikke nødvendig å kontakte mattilsynet for import av stiklinger. Men det er fremdeles et krav at et helse-sertifikat skal følge med sendingen.
[/quote]

Pratet med mattilsynet i dag. Man skal egentlig melde inn forsendelsen til mattilsynet, og legge ved sertifikat.

Edit: Kilde, http://www.mattilsynet.no/planter_og_dyrking/import_av_planter_mm/Privat_import_av_planter_og_fro/
Sent from my HTC One S using Tapatalk
 
Jeg bestilte Cascade, Saaz og EKG fra Willingham i januar, og de har vært åpnet i tollen. Måtte også betale fem pund tror jeg, for plantesertifikat, I tillegg til tollens satser. Så billig ble det ikke, men de vokser som faen. Har pottet dem innendørs så lenge, men EKG er i ferd med å bli "Little Shop of Horrors". Har tre andre i hagen som sikkert gir stiklinger etterhvert, men vet ikke enda om disse duger til øl. Det finner jeg ut i høst.

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Bestilte fra Homebrewstuff for 2 år siden, de vokser og trives bra.
Bestillinger for 2014 er åpnet: http://www.homebrewstuff.com/beer-ingredients/beer-ingredients-hops/hop-rhizomes.html?utm_source=Hop+Rhizome+pre-order&utm_campaign=March+Homebrew+Madness+March+2014&utm_medium=email
 
Ser det er mange som har stiklinger å gi/selge. Om ikke alt er gitt vekk, ønsker jeg gjerne noen stiklinger.
Bor i Vestby, så kan hente i Oslo, Akershus og Østfold.
 
StoreMy skrev:
pernod skrev:
Vet dere noenlunde når det begynner å bli aktivitet i humleplantene her til lands?



Jeg har to Northern Brewer stående ved hytten i Sunnhordland.
Sjekket dem for halvannen uke siden og da var den ene begynt å spire.

Jeg, eller snarere min kone, kjøpte dem på den lokale planteskolen og plantet dem i fjor og jeg har ennå ikke sett blomster på dem.
Om dette skyldes at de bruker første sesong til å få orden på røttene eller om det er av feil kjønn gjenstår å se.

Har selv en challenger og en Northern Brewer gerilia plantet i boretslaget bedd utenfor verandaen min i oslo .Northern Brewer døde desverre i fjord sommer og ser ikke ut til å komme tilbake  men challebgeren er ca 35 cm alerede Første spirene så jeg 21.mars dette er andre året så håper virkelig på litt humle blomster i år  ;D
 
Tilbake
Topp