Noen som har laget braggot?

Og har en oppskrift? Ble det godt?:)

Vet ikke hva det heter på norsk men det i alle fall en blanding av malt og honning, som ligger fra 30% til 60% honning av det jeg har sett.

visstnok vanlig i vikingtiden å blande øl og mjød, mens braggot er at man blander før gjæringen:)
 
Har noen oppskrifter der jeg bruker honning og malt. En ingefærøl og en weissbier. Funker bra begge to, men vet ikke om jeg kan kalle det Braggot.
 
Oi, nå måtte jeg bla langt tilbake i notatene mine, helt til 14. mars 2004. Dog, da brygget jeg en braggot av maltekstrakt og honning. Oppskriften var:
1,8 kg Muntons medium maltekstrakt
1,0 kg Sommerhonning (fra en lokal birøkter)
1,5 kg Ekte honning (de blikkboksene med orangt plastlokk med en blanding av sommer- og lynghonning)
40 g Hallertau Hersbrucker (3,2 %, blomst) ved -60 min
15 g Hallertau Hersbrucker (3,2 %, blomst) ved -30 min
15 g Hallertau Hersbrucker (3,2 %, blomst) ved -2 min
2 ts gjærnæring
1 vinsovlingstablett

Brukte Kargus vingjær nr. 1 (tørrgjær)
Totalt volum 12 l
OG: 1.110
FG: 1.022

Jeg har noen flasker fremdeles. Den er god, men nå har den tydlig sherry-aktig oksidert preg. Søt er den også. Fargen er mørk kobber med vakert rødskjær. Gjæringen var nok ikke helt patent siden den hadde noe alkohol og løsemiddelpreg når den var ung (eller, det er det jeg har notert i boken - husker ikke alle detaljer lengre...). Den hadde, og har forsåvidt, en fin malt- og honningsmak. Men på grun av sødmen er det ikke noe jeg drikker mye av. En 0,33 l flaske er fin å dele med 2-3 stykker etter en god middag.

I dag hadde jeg nok utført gjæringen anderledes. Les deg opp på "staggerd yeast nutrient additions" selv om malte nok tilfører mye mer næringsstoffer enn det som er vanlig i mjød. Jeg kokte forøvrig ikke honningen, den tilsatte jeg under nedkjøling. Vingær er heller ikke heldig siden den ikke kan spise alle sukkertypene du får fra malt.

Til sist, som altid når det gjelder mjød vil jeg anbefale boken "The complet meadmaker" av Ken Schramm. Jeg tror det er der oppskriften over er fra.
 
Tilbake
Topp