Noen spørsmål etter første brygg

Heisann

Første brygg (etter et ølbryggekurs for et års tid siden) ble endelig utført i kveld, og da med Beer Brew 30

Vi brygga Lys Pils settet som vi bestilte med maskinen, men i bruksanvisningen står det at vi skal starte med kjelen 3/4 full,
og akkurat det er jo ikke så lett å si hva er, men vi fant ut at den sikkert skal ta 30 liter, så 3/4 full skal da være 22,5 liter, som vi fylte i.
Vi skylla så med 7 liter, men etter koking endte vi bare opp med 20 liter i dunken.... Og malten var rimelig "tørr" når jeg helte den ut.

Har det fordampet så mye? Settet sier at det skal være til 25liter, burde vi starte med mer vann?

Litt usikker på meskingen som ble beskrevet, slik vi forstod det og gjorde så skulle det meskes i følge bruksanvisningen på 52grader i 20 min, 60min på 63grader og 60min på 80grader.. er ikke det lenge?
Fikk OG 1055

Men vørteren smaka bra, så nå står det å koser seg i et kjøleskap på 9grader
 
Skyllevann bør være omtrent lik bryggets ferdige volum.
Mesketemperaturen ser i mine ikke så veldig erfarne øyne bra ut :)
Har dere kompensert OG for temperatur på mesken?  http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/hydrometer.html
 
Unødig lang mesketid ja. Ville kjørt med hvert steg på 20 min. Regner med at det hadde vært tilstrekkelig.
Mengden vørter er enklest å beregne mesking x kilo malt plus x*2,5 liter vann. Skylling til ønsket volum blir meskevann-1liter pr kilo malt.
F.eks. 7 kilo malt gir 17,5 liter vann i mesk. Avtapp der blir 17,5-7=10,5. For 25 liter vørter blir det 25-10,5=14,5 liter skyllevann. Da er ikke fordamping medregnet, men 10% avkok gir 2,5 liter ekstra. Og da ender du med17 liter skyllevann.
 
målte fg 1.015 i dag, det har gjæret 4 uker i morgen. Er veeeldig lite aktivitet i gjærlåsen, går 5min+ mellom hver boble...
skulle tilsi 5% alkohol nå, noe som er etter oppskriften.

Burde det stå lengre på dunk, eller er det greit å ha det i flaske nå?
 
Tilbake
Topp