Hei,
hvis du bruker to pakker gjær: tilsett alltid all gjær i begynnelsen.
Når det gjelder å avgjøre om én pakke er nok er det mer enn OG som spiller inn. Produksjonsdatoen på gjærpakka og volumet på batchen din har også stor betydning.
Jeg vil som vanlig henvise deg til Jamil's pitching rate kalkulator:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Som et eksempel i ditt tilfelle: Hvis du skal brygge 20 liter og har en relativt fersk pakke med gjær (fra starten av Mars) trenger du faktisk 3.6 pakker!
Jeg vil anbefale deg å alltid, eller tilnærmet alltid, lage en gjærstarter. Kalkulatoren kan da hjelpe deg å bestemme hvor stor starter du trenger i hvert tilfelle.
Hvis du er medlem av Norbrygg har du tilgang på
denne flotte artikkelen om gjærstartere. Det kan også være lurt
å søke etter gjærstartere på forumet.
Hvis du har to (eller flere) pakker gjær liggende ville jeg ha brukt de i stouten. Det blir nok øl av det selv om du ikke har optimal mengde gjær, men du kan få dårlig utgjæring og også endel diacetyl.
Hvis det ikke er for seint ville jeg vurdere å endre oppskriften litt. Enten ved å endre volumet til du kommer nærmere en korrekt pitching-rate, eller ved å endre oppskriften slik at du får en lavere OG. Jeg gjetter på at du har en slags all-round gjær når du skal brygge stout, kanskje du først kan lage en engelsk bitter eller brown ale eller noe slikt? Så kan du samle gjær fra gjærkaka til dette brygget å bruke i stouten om et par uker.
Personlig synes jeg det er en flott måte og skaffe meg mye fersk og sprek gjær til et stort brygg å brygge et mindre brygg som et slags "starterbrygg".
Lykke til!