Nøgne Ø #100

Noen som kjenner til en tilsvarende oppskrift? Et klart favoritt øl, og det hadde vært moro å få litt kjenskap til hvordan man går frem og lager et tilsvarende :)
 
Har ikke prøvd noen som ligner, men det er jo basically en kraftig humlet amerikansk barleywine. Står en ganske bra artikkel om det i jan-feb utgaven av Brew Your Own samt et par oppskrifter. Du får tak i det hos petit-agentur bl.a. Er jo en del som må gjøres annerledes når det blir så høy gravity. Bl.a. prime´er man av og til med fersk gjær i stedet for sukker på grunn av mye restsukker og det bør stå i secondary opp til en mnd. osv. og ettergjære. Tenker meg på å prøve meg på no barleywine etterhvert, men jeg har et par ting på gang først...  ;)
 
Jeg tror ikke det er noe i veien for å kontakte Nøgne Øs brygger, heller. Ingenting er hemmelig der i gården  :ilike:
 
Denne står høyt på bryggelista mi også! Må bare få kjørt inn bryggeriet med noen enklere batcher først..
 
Flott, da vet jeg at oppskrifta er noenlunde riktig. I en annen tråd her som omtaler #500, som ikke er så ulik(lav mesketemperatur og mye av... alt) er det mesket "restebrygg" på malten etter produksjon. Slik jeg forstår det skal ikke #500 spyles, men det skal altså #100.

Spørsmålet blir da om det går å gjøre noe lignende på restemalten også her, selv om denne skal spyles. I tilfellet dere mener at det går så hadde det vært morro med tips fra dere. Har ikke så veldig erfaring, så jeg tror jeg må ha det litt konkret om jeg skal forstå det...  :roedme: Det er jo egentlig malt til to runder i BB'en her, så om jeg får dette til kan det bli rene kinderegget.  :amen:
 
Hans Einar skrev:
Flott, da vet jeg at oppskrifta er noenlunde riktig. I en annen tråd her som omtaler #500, som ikke er så ulik(lav mesketemperatur og mye av... alt) er det mesket "restebrygg" på malten etter produksjon. Slik jeg forstår det skal ikke #500 spyles, men det skal altså #100.

Spørsmålet blir da om det går å gjøre noe lignende på restemalten også her, selv om denne skal spyles. I tilfellet dere mener at det går så hadde det vært morro med tips fra dere. Har ikke så veldig erfaring, så jeg tror jeg må ha det litt konkret om jeg skal forstå det...  :roedme: Det er jo egentlig malt til to runder i BB'en her, så om jeg får dette til kan det bli rene kinderegget.  :amen:
Det ølet er "konge", men siden jeg er nybegynner så får jeg nøye meg med å kjøpe den(bestillingsvare ca 1 uke), min en kasse(12 flasker) på systembolaget for 57.90 SEK ca 50 NOK stk :yes:

Og man kan ta med seg 5 L øl tollfritt  :ilike:


http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=n%c3%b8gne+%c3%b8&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=277456&varuNr=89403&filters=searchquery%2c
 
Hans Einar skrev:
Flott, da vet jeg at oppskrifta er noenlunde riktig. I en annen tråd her som omtaler #500, som ikke er så ulik(lav mesketemperatur og mye av... alt) er det mesket "restebrygg" på malten etter produksjon. Slik jeg forstår det skal ikke #500 spyles, men det skal altså #100.

Spørsmålet blir da om det går å gjøre noe lignende på restemalten også her, selv om denne skal spyles. I tilfellet dere mener at det går så hadde det vært morro med tips fra dere. Har ikke så veldig erfaring, så jeg tror jeg må ha det litt konkret om jeg skal forstå det...  :roedme: Det er jo egentlig malt til to runder i BB'en her, så om jeg får dette til kan det bli rene kinderegget.  :amen:

Jeg løfter denne opp en gang til. Håper det er ok.
Kan noen se for seg et restebrygg på denne malten? Kanskje tilsette noe spesialmalt? humle forslag? Og evt tips til mesking og gjær? Eller har det ikke noe for seg?
 
Skulle ikke være noe problem det... Bare å prøve og se hvilken OG du havner på. Jeg gjorde dette på #500 som du nevnte og brukte kun Cascade og humlet den kraftig. Jeg fikk OG på 1,050. Ble veldig bra synest jeg. Man kan jo leke seg litt hva gjelder humle på et slik brygg :)
 
Minner om at Nøgne Ø selv selger et Beer Kit de har satt sammen av den velkjente #100

Dette settet jeg prater om: http://www.nogne-o-shop.no/products/beer-kit--100
Du får med en grei beskrivelse på fremgangs måte, men hele "manualen" begynner med å liste opp ingredienser. Har ikke selv prøvd settet, og kjenner dessverre ikke til original oppskriften, så tar nå bare utgangspunkt i hva Nøgne Ø selv sier.

Maltblanding:
Maris Otter
Wheat Malt
Chocolate Malt

Totalt 2700 G

Det nevnes ikke så mye om eksakte malttyper, og vil nesten tro at #100 inneholder fler enn 3 typer malt. Men så er det fult mulig at jeg tar feil...
Delen med humlen er dåg mer detaljert. Så mulig at dette hjelper dere litt mere.

Chinook 60 min (80IBU) 12 gram
Centennial 15 min 10 gram
Centennial 5 min 10 gram

Etter koking:

Columbus WP 10 gram
Chinook DH 15 gram

Alt er da hentet fra https://www.dropbox.com/s/abiaqq4asin9xol/#100_nov12.pdf
 
Har nå nådd 1.025 ifra 1.100 på bare en uke

Vel og bra,

men det jeg stusser over fra bilder på nettet, den gang jeg smakte den i høst og da jeg brygget den selv fra Brewkitten til NØ
er fargen
Min ser nå ut til å være lys brun, men skal den ikke heller tendere mot mørk brun, nesten sort?
Ikke kan jeg skjønne hva kun 2% sjokko malt kan gjøre av all verden heller...
 
Tilbake
Topp