Nøgne Ø brown ale. Noen som har oppskrift?

Hansenbrygg skrev:
Lurer på hvor mange av de andre oppskriftene i "Øl brygging fra hånd til munn" som er feil...  :bank2: dette var første jeg testet oppskrifter fra denne boken og brygget heldigvis bare 18 liter, mot normalt 110

Den boken skjemmes av feil.
 
Ole Mørkved skrev:
Hansenbrygg skrev:
Lurer på hvor mange av de andre oppskriftene i "Øl brygging fra hånd til munn" som er feil...  :bank2: dette var første jeg testet oppskrifter fra denne boken og brygget heldigvis bare 18 liter, mot normalt 110

Den boken skjemmes av feil.
Enig! Noen av feilene er jo ganske grove.

Jeg brygget Ægir-IPA-en som står i boka, men det er ikke én eneste ting med det ølet som minner om originalen. Den minner faktisk ikke om en IPA i det hele tatt. Jeg hadde på ingen måte forventet å lage et øl som var identisk til Ægir IPA, men trodde jo at det i det minste ville bli i samme nabolag. Kan jo være at bryggerne har holdt litt tilbake når de har gitt oppskriftene til forfatteren...

I dag skal jeg flaske en Kinn Vestkyst, som er laget etter oppskrift fra boka. Jeg har ikke de store forventningene...
 
Hva med å lage en ''sticky'' tråd på oppskrift-feilene i denne boka?
Tror at svært mange nybegynnere (slik som meg) har kjøpt denne boka, både som håndbok men kanskje særlig for oppskriftene. Hadde vært greit å hatt én plass å gå til for å sjekke feilene, slik at man kan rette dem for hånd i boka, og så mange folk som vi er her så burde det være mulig å finne alle.

Glimrende bok, men Kagge forlag burde ha opprettet en nettside for lenge siden der man kunne finne info om feilene.
 
Glimrende, jeg har fått med meg den tråden.
Hadde vært greit med en sticky samlepost, som ble redigert etterhvert som nye feil ble funnet, og med ev. info om hvilket opplag av boken de har blitt rettet i. Har selv 2. opplag og ser at de har rettet noen feil, men på langt nær alle som har blitt referert til her.
 
TommyH skrev:
Har selv 2. opplag og ser at de har rettet noen feil, men på langt nær alle som har blitt referert til her.

Nytt opplag, og de har ikke klart å luke ut feilene? Da kan det i hvert fall ikke skrives på kontoen for sløvskap lenger. Vel vel, det er ikke verdens undergang, og snart er det jul :)
 
Jeg henvendte meg til Kagge Forlag angående dette, og fikk (fra en hyggelig forlagsredaktør) tilsendt en pdf-fil med alle rettingene som skal med i neste opplag. Regner med at denne er kopibeskyttet (den inneholder rene kopier av mange hele sider), så jeg ønsker ikke å poste denne her. Om noen i de indre sirkler her hadde fått tillatelse og gjort den tilgjengelig i en ''sticky'', så hadde jo det vært glimrende. Alternativt så er det vel bare å henvende seg til Kagge, for de som har kjøp boken.

Imidlertid ser ikke Nøgne Ø sin brow ale oppskrift ut til å ha blitt rettet.
 
Hei, takk for tilbakemeldinger av oppvakte hoder på forumet.

Vedr Nøgne Ø sin Brown Ale og maltsammensetning fikk jeg dette svaret fra Kjetil Jikiun:


Her har det nok sneket seg inn en feil, Colin.

Riktig sammensetning er:
62% Maris Otter
12% Munich 25
9% hvetemalt
7% pale crystal malt
4% amber malt
3% brown malt
3% chocolate malt

Mvh
Kjetil




Utover dette jobbes det i disse dager med et skjema som inneholder alle korrekturer.

Den vil postes på forumet og kan lastes ned til eget bruk,



mvh Colin Eick
 
Colin E skrev:
Hei, takk for tilbakemeldinger av oppvakte hoder på forumet.

Vedr Nøgne Ø sin Brown Ale og maltsammensetning fikk jeg dette svaret fra Kjetil Jikiun:


Her har det nok sneket seg inn en feil, Colin.

Riktig sammensetning er:
62% Maris Otter
12% Munich 25
9% hvetemalt
7% pale crystal malt
4% amber malt
3% brown malt
3% chocolate malt

Mvh
Kjetil




Utover dette jobbes det i disse dager med et skjema som inneholder alle korrekturer.

Den vil postes på forumet og kan lastes ned til eget bruk,



mvh Colin Eick

Lurer på om oppskriften er rett ennå.

På Nøgne Ø står ikke Munich malt i listen:
http://www.nogne-o.com/year-round-production/brown-ale.html Ingredients: Maris Otter, wheat, chocolate, brown, amber, and caramel malt, Aurora and East Kent Goldings hops, English ale yeast, and our local Grimstad water.

Har de glemt munich på etiketten eller er oppskriften feil..  :attevar:
 
Må bare spørre siden tråden angående ølet jeg hadde en kjip opplevelse med her om dagen. Er det virkelig meningen at denne skal være overdrevent karbonert? Ølen fresa og hadde så tett skum etter å ha helt ca1-2dl i glasset at det mer eller mindre ødela ølet helt. Ikke ristet eller behandlet av meg på noe uheldigvis, stått og venta på meg i 5-6 timer etter handlen på butikken var gjort xD

Den var såpass karbonert at det kjentes ut som villmanns sprudlevann i munnen.  :talktohand:

Skal den være slik eller er det rett å tro at denne flaska hadde for mye av det gode til ettergjæringa si? :p (handlet fra prix, stått i romtemp der ei god stund tror jeg.) Handlet en GPA og, steingod ikke noe humbug.
 
Høres ut som om du må på butikken igjen og kjøpe ny. Tror det går dårlig å komme etter helga og prøve det som en reklamasjonssak. Har også fått men sånne flasker fra NØ, men delt er  lenge mellom hver. Godt å se at proffene også bommer innimellom:)
 
Denne oppskriften ser ut til å fungere, den er tett opptil orginalen, beersmith regner ut ibu til 35, 30 er oppgitt fra NØ, men for mitt bryggeri skal jeg legge meg på det beersmith sier er rundt 40ibu og hente de siste 5 ibuene fra siste humletilsetning :)
 
Maltmengdene i denne oppskrifta som var publisert i boka "Ølbrygging fra hånd til munn" var feil, men vart justert her. Her er det oppgitt pale crystal, amber og brown malt. Er det nokon som veit kva produsent og rougly ebc som Nøgne Ø brukar i brown alen?
 
Tilbake
Topp