Nøgne Ø brown ale. Noen som har oppskrift?

Ja, dette hadde vært spennende:)
Håper det lar seg gjøre å få stabla en oppskrift på beina!
 
Her er hvordan jeg ville kjørt denne, på bakgrunn av hva Nøgne-Ø avslører. (Er litt usikker på sammensetningen av Caramel/Crystal, Amber, og Brown malt)
EDIT: Mulig jeg er helt på jordet mtp. humle-skjemaet og mengdene. Det kan virke som NØ er en stor fan av late-hopping, men for å i det hele tatt få bitterhet ut av Crystal med sine ynkelige 2.8% alfasyre bør man kanskje ha en solid dose bitterhumle.

Nogne O Brown Ale Clone-Trial
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                   Category: English Brown Ale
                Subcategory: Northern English Brown Ale
                Recipe Type: All Grain
                 Batch Size: 23 L
              Volume Boiled: 27.5 L
            Mash Efficiency: 78 %
        Total Grain/Extract: 5.00 kg
                 Total Hops: 118.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
           3.9 kg Maris Otter Pale Ale Malt
          0.42 kg British Crystal 55°L
           0.3 kg Amber Malt
           0.3 kg Brown Malt
          0.08 kg Chocolate Malt
             58 g Crystal (Pellets, 2.8 %AA) boiled 60 minutes.
             30 g Crystal (Pellets, 2.8 %AA) boiled 15 minutes.
             30 g Crystal (Pellets, 2.8 %AA) boiled 1 minutes.
           Yeast: White Labs WLP007 Dry English Ale

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash 1 Hour @ 68*C

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
 Original Gravity: 1.049
 Terminal Gravity: 1.014
            Color: 17.52 SRM
       Bitterness: 27.4 IBU
Alcohol (%volume): 4.6%
 
Jeg har en kjenning som ønsker å begynne med ølbrygging, og skal kjøpe inn utstyr ganske snart (foreløpig kun ekstrakt-brygging, men all-grain kommer etterhvert). Han kunne tenke seg å lage noe lignende Nøgne Ø sin Brown Ale som sin første øl, men altså basert på ekstrakt, med steeping av spesialmalt.

Man kan vel ikke forvente noe utbytte fra spesialmalten som blir steepet (trekke i en bh-pose på knappe 70 grader i en halvtime), og man kan kun beregne utbytte fra maltekstrakten, right? Om jeg setter brewhouse efficiency til 0% vil den kun regne med ekstrakten. Og siden ekstrakt ikke gjærer like godt ut som ved all-grain, bør jeg kanskje satse på litt høyere OG enn 1,050 for ikke å risikere ned mot 4% til slutt? Med en OG på 1,057, og utgjæring til 1,018-20 så vil den havne på litt i overkant av 5% alkohol, og uansett ikke mer enn litt over 5,5% om den skulle gjære ned mot 1,014.

Jeg har prøvd å sette opp en oppskrift i beersmith basert på den over her, og lurer egentlig bare på om det er noen grunn til at dette ikke skal bli godt, og om jeg eventuelt har bommet totalt med logikken min her? ;)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 22,00 L     
Boil Size: 27,00 L
Estimated OG: 1,057 SG
Estimated Color: 41,0 EBC
Estimated IBU: 27,9 IBU
Brewhouse Efficiency: 0,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
0,50 kg      Light Dry Extract (15,8 EBC)              Dry Extract  9,80 %       
3,60 kg      Pale Liquid Extract (15,8 EBC)            Extract      70,59 %     
0,40 kg      Caramel/Crystal Malt - 40L (78,8 EBC)    Grain        7,84 %       
0,25 kg      Amber Malt (100,0 EBC)                    Grain        4,90 %       
0,25 kg      Brown Malt (128,1 EBC)                    Grain        4,90 %       
0,10 kg      Chocolate Malt (886,5 EBC)                Grain        1,96 %       
75,00 gm      Crystal [2,80 %]  (60 min)                Hops        22,6 IBU     
30,00 gm      Crystal [2,80 %]  (15 min)                Hops        4,5 IBU     
30,00 gm      Crystal [2,80 %]  (2 min)                Hops        0,8 IBU     
1 Pkgs        Dry English Ale (White Labs #WLP007)      Yeast-Ale
 
Jeg testet oppskriften fra boken for et par uker siden. I boken står det 1.046 men min ble 1.047, men fargen er helt feil og ble alt for lys.
63,1% Maris otter
12,2% Munich 28ebc
9,2% wheat malt
7,1% amber malt (110ebc)
5,5% crystal 78ebc
2,9% brown malt

Med denne oppskriften beregner beersmith fargen til 22,5EBC, mens den man kjøper på flaske sikkert er dobbelt så mørk som oppskriften over gir, muligens rundt 37-40 EBC

Oppskriften sier 25 IBU, mens beersmith regner dette ut til ca. 35 IBU. Dette stemmer nok sikkert ganske bra og at større bryggerier har bedre utnyttelse av humlen.

Det mangler en hel del på smaken også.

Er det feilskrift i boken? Noen som har forslag til en oppskrift som er nærmere orginalen?
 
Sikker på det ikke skal være crystal 80 L tilsvarende ca 150 EBC Det vil nok i alle fall gjøre noe med fargen. Var på NØ og kjøpte alle ingrediensene og brygget denne på onsdag. Kommer tilbake med oppdatering om ca to uker!
 
Ta en titt på hjemmesidene til NØ
dette ser mer ut til å være maltsammensettingen for Imperial Brown Ale, ikke Brown Ale
 
Da sitter nok du på mer informasjon enn oss vanlige dødelige, Gahr. I følge oppskriften som er presentert i boka skal det ikke være sjokolademalt. Men, jeg stusset selv på at vørteren så mye lysere ut enn hva jeg hadde forventet, så det kan godt være du har et poeng. Hvor mye sjoko snakker vi i så fall om tror du?
 
Jo, sannelig skal det være sjoko. "Ingredients: Maris Otter, wheat, chocolate, brown, amber, and caramel malt, Aurora and East Kent Goldings hops, English ale yeast, and our local Grimstad water."

Hvor mye?
 
Da får jeg prøve en batch nr 3 med denne. Den første bommet jeg på OG. Den andre gikk helt etter planen, men mangler tydeligvis sjoko og riktig farge. Dette er favorittøla til kona, så denne må jeg få til!

Akkurat nå ser jeg at det ikke bare er fordeler med å brygge 50 liter i slengen...

Edit: Hmm, ikke noe munich heller nei... Erstatte mengde munich med marris otter?
 
Lurer på hvor mange av de andre oppskriftene i "Øl brygging fra hånd til munn" som er feil...  :bank2: dette var første jeg testet oppskrifter fra denne boken og brygget heldigvis bare 18 liter, mot normalt 110
 
Tilbake
Topp