Nøgne Ø God Jul oppskrift

Da blir det et forsøk i løpet av uken. Veldig spent! Har ikke laget noe så kraftig før. Planlegger å dele ca 30 liter i to med forskjellig gjær, WLP 007 som står på starter og WLP002 slurry fra en havrestout. Fikk ikke Melanoiden så da forsøker jeg Aromatic i stedet.
 
Endte med 32 L OG 1070 og delte i to dunker. Nå har den gjæret siden tirsdag. 007 var lynraskt i gang og har gjæret livlig i flere dager, 002 brukte ca et døgn på å komme i gang. 002 putrer jevnt og trutt, mens gjærlåsen på 007 har slått seg til ro i natt. Temperaturen ligger nå på 19.2 °C i rommet. Tok den i løpet av dagen opp fra omtrent 18.5 °C (temperaturen i dunken lå lenge rundt 20°C).

Skal jeg gjøre noe med 007, eller bare forholde meg rolig? Lurer på om den har lagt seg til ro for tidlig eller om den er ferdig. Har ikke sjekket SG.
 
Har i kveld smakt på både God jul 2011 og God jul 2009. Vel var 2011 versjonen bra, men årre steike! 2009 var ei openbering med (etter det eg kan merke) meir dempa røyksmak, meir sødme (krystallmalt) og enormt flott smakshumle (Columbus?)
 
Eivindrs skrev:
Endte med 32 L OG 1070 og delte i to dunker. Nå har den gjæret siden tirsdag. 007 var lynraskt i gang og har gjæret livlig i flere dager, 002 brukte ca et døgn på å komme i gang. 002 putrer jevnt og trutt, mens gjærlåsen på 007 har slått seg til ro i natt. Temperaturen ligger nå på 19.2 °C i rommet. Tok den i løpet av dagen opp fra omtrent 18.5 °C (temperaturen i dunken lå lenge rundt 20°C).

Skal jeg gjøre noe med 007, eller bare forholde meg rolig? Lurer på om den har lagt seg til ro for tidlig eller om den er ferdig. Har ikke sjekket SG.

Ble denne bra?
 
Ja, selv har jeg smakt en flaske og synes den ble meget god. God og fyldig og om ikke identisk med Ø, er den absolutt i samme stil.
Foreløpig en anelse røff i finishen, men har tro på at den vil rundes av (smakte den etter tre uker) og bli akkurat slik jeg selv liker det. Her er en av mine medbryggeres "anmeldelse".
http://smak.olseth.org/index.php?artikkelid=186 Han har til tider noen uvante samenligninger som vanligvis ikke er så negative som de høres ut  ::)

Edit: Vi måtte som sagt erstatte melanoidin med aromatic. Melaniodin skal etter det jeg har skjønt bidra med nyanser mot honning. Det tror jeg hadde gjort den enda mer snop.
 
Hei,

Jeg tenker å prøve meg på en juleøl basert på Nøgne Ø God Jul. Jeg har imidlertid lyst på litt mer røyksmak enn det er i originalen (jeg skal lage flere juleøl og har lyst på ett øl med ganske markant røyksmak). Har derfor også tittet litt på oppskriften til Nøgne Ø Sunturnbrew ( http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2082.0/all.html ).

Oppskriften til God Jul bruker peated malt, men det fant jeg ikke hos brygeselv, så jeg har tatt utgangspunkt i smoked malt fra BestMaltz
http://www.bryggselv.no/products/rokt-malt-1kg-knust
Etter hva jeg skjønner gir smoked malt en mildere røyksmak enn peated malt, og en må derfor bruke mer av denne? Det var ifølge tråden rundt Sunturnbrew 33% smoked malt i denne (før de gikk over til peated malt).

Tenkte da at jeg burde ha minst 10% smoked malt for å få nok røksmak. Har også justert opp OG og bitterhet litt, siden Suntrunbrew som har mer røyksmak også har høyre og og bitterhet..

Noen synspunkter på mengde smoked malt, kan jeg ha enda mer i den? Vil dette bli et drikkbart juleøl? Utkast til oppskrift nedenfor.

God Julesnu
Christmas/Winter Specialty Spice Beer
Type: All Grain Date: 28.08.2012
Batch Size (fermenter): 20,00 l Brewer: Kristoffer Jakobsen
Boil Size: 25,88 l Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min Equipment: My Equipment ( 5 Gal/19 L) - All Grain
End of Boil Volume 22,88 l Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Final Bottling Volume: 18,49 l Est Mash Efficiency 82,5 %
Fermentation: Ale, Two Stage Taste Rating(out of 50): 30,0
Taste Notes: 
Ingredients


Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
3,22 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 1 43,0 %
0,75 kg Melanoiden Malt (39,4 EBC) Grain 2 10,0 %
0,75 kg Smoked Malt (17,7 EBC) Grain 3 10,0 %
0,75 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 4 10,0 %
0,60 kg Rye Malt (Weyermann) (5,9 EBC) Grain 5 8,0 %
0,52 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118,2 EBC) Grain 6 7,0 %
0,37 kg Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett) (5,9 EBC) Grain 7 5,0 %
0,30 kg Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (1000,8 EBC) Grain 8 4,0 %
0,22 kg Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1199,7 EBC) Grain 9 3,0 %
18,00 g Chinook [13,00 %] - Boil 60,0 min Hop 10 22,1 IBUs
10,00 g Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 30,0 min Hop 11 10,2 IBUs
10,00 g Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 5,0 min Hop 12 2,6 IBUs
20,00 g Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 2,0 min Hop 13 2,2 IBUs
1,0 pkg Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35,49 ml] Yeast 14 -

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,085 SG Measured Original Gravity: 1,046 SG
Est Final Gravity: 1,015 SG Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 9,2 % Actual Alcohol by Vol: 4,7 %
Bitterness: 37,1 IBUs Calories: 427,1 kcal/l
Est Color: 88,3 EBC 
Mash Profile

Mash Name: Temperature Mash, 1 Step, Light Body Total Grain Weight: 7,50 kg
Sparge Water: 14,78 l Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C Tun Temperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: 5,20

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Saccharification Add 19,56 l of water at 71,2 C 65,0 C 75 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min
 
Jeg brygget en batch med Eivindrs oppskrift. Måtte dessverre bruke Nottingham Danstar tørrgjær fordi Posten rota bort min 007 på veien.
Måtte bare ta et lite glass i kveld. Har kun stått  to uker kaldt. Synes dette lover veldig bra. Fin fylde og virkelig god smak. Savner litt ettersmak, men dette er jo veldig ferskt ennå. Lenge siden jeg smakte NØ sin, så den kan jeg ikke huske. Synes jeg kjenner aner av Sunturn, og den er slett ikke dum. Jeg vil ikke ha mer smoked I neste batch. Dette holder for meg.

Neste forsøk blir stort sett samme oppskrift, men med 007.

Vet ikke om det bare var tilfeldig denne gang, men synes flytende gjær er litt flinkere til å rydde opp. Er vant til ei hardere og mindre kake i bunnen. Nå lå det 4-5 liter løs gugg igjen i gjæringskaret som gikk til draugen.
 
Hei.

Eg er ganske fersk i faget, og dette blir i tilfelle berre batch 3, men eg tenkte slenge meg på ein variant av Einvidrs oppskrift. Dette er jo allereie på høg tid, med tanke på at jula nærmar seg med stormskritt. Ser av oppskrifta at ein her får eit brygg med ganske høg OG, så det er jo interessant å forsøke få to brygg ut av dette.
Tidligare i veka flaska eg batch 2, og samstundes vann eg ut ein del av gjærkaka. Dette er WLP013, og denne gjæra står no i kjøleskapet og er klar for nye oppgåver. Er dette gjær eg kan nytte for formålet, og kva humle burde eg forsøke meg med for å få noko som smakar noko som helst i nærleiken av godt?

Som de gjerne forstår, eg har lite kjennskap til "partygyle", samt samansetning av forskjellige øltypar.
 
skulle teste en øl av dette brygget idag og det var dårlig kullsyre. Det har stått i romtemperatur i 14 dager og etter det har det stått i garasjen i 4 dager.
Hva gjør jeg nå ? Kan jeg åpne flaskene og legge opp i sukkerlake fra en sprøyte og evt hvor mye bør jeg bruke av vann og sukker ?
Er 5,5 g pr liter alt for lite til en juleøl (min første juleøl noensinne) ? 
Jeg har en batch til som jeg skal sjekke imorgen og hvis SG er lavt nok så tenkte jeg å flaske den imorgen eller på lørdag.

Kan også opplyse at jeg pleier å lage en sukkerlake og så vente til den er ca. romtemperatur og så legge den i et fat og så tapper jeg øl'en fra gjæringsfatet med en slange som går helt ned i bånn. Det er kun en gang tidligere jeg har slitt med dårlig kullsyre, men er det en annen måte jeg bør gjøre dette på ?

Skal teste en flaske til imorgen så jeg kan jo håpe på at det var en dårlig flaske....
 
5,5 gram per liter skal gi tilstrekkelig kullsyre, men om gjæren ikke var i god form ved flasking kan det ta lang tid før den dannes. Med et såpass sterkt øl som God Jul kan det godt hende at du heller burde tilsette noe frisk gjær.
 
Kjetil S skrev:
5,5 gram per liter skal gi tilstrekkelig kullsyre, men om gjæren ikke var i god form ved flasking kan det ta lang tid før den dannes. Med et såpass sterkt øl som God Jul kan det godt hende at du heller burde tilsette noe frisk gjær.

Hva er romtempen din?
 
Jeg hadde samme problem med mitt første brygg (ABA) som sto i flasker på kjellergulvet. Null futt etter to uker, men etter stuetemperatur et par uker til så tok det seg litt opp.
 
Da blir de tatt inn ikveld for å varme seg. takk for svar. Har hatt pils og en pale ale stående på samme sted og de ble veldig bra så jeg fryktet at når jeg gikk inn i ukjent terreng med juleøl at det skulle være noe annerledes.
 
FrodeSy skrev:
Er det nokon fleire som har brygga denne og som ev kan bidra med erfaring?

Hvis du tenker på karbonering, kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg bruker fat, og da blir det alltid bra.
Hvis du tenker på selve brygget, vil jeg si det blir veldig bra. 40 liter forsvant i løpet av julen, til stor jubel fra alle som fikk smake. Og det var mange.
Jeg synes egentlig dette kan brukes som en god mørk ale med mye smak hele året. Kan jo brygge et nå, og kalle det God Påske?
Nå har jeg lovt å brygge en batch til en kamerat som BARE MÅ HA DET!
 
Ketil skrev:
FrodeSy skrev:
Er det nokon fleire som har brygga denne og som ev kan bidra med erfaring?

Hvis du tenker på karbonering, kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg bruker fat, og da blir det alltid bra.
Hvis du tenker på selve brygget, vil jeg si det blir veldig bra. 40 liter forsvant i løpet av julen, til stor jubel fra alle som fikk smake. Og det var mange.
Jeg synes egentlig dette kan brukes som en god mørk ale med mye smak hele året. Kan jo brygge et nå, og kalle det God Påske?
Nå har jeg lovt å brygge en batch til en kamerat som BARE MÅ HA DET!

Mange takk for gode erfaringar, Ketil.

Nei, tenkte ikkje på karbonering. Einastegongen eg har brukt 007 og tilsett ekstra gjær for karbonering på flasker, enda det med at ølet ikkje kunne kome fort nok ut av flaskene. Så eg får heller satse på naturleg karbonering. Ølet er jo "ikkje meir enn" 8,5 %.

Er samd med deg i at dette kan vere eit "året rundt" øl av den mørke sorten. Tenker eigentleg ikkje på NØs God Jul som juleøl, men eit veldig godt øl - mellom mine favorittar. Er hypp på å brygge eit øl som skal lagrast eit stund. Men Old ale frister ikkje sidan 2012-juleølet framleis ikkje er godt sjølv om det har stått på flasker sidan august... (Ja, det kan vere bryggaren sin feil...) og barley wine blir for vinøs for meg. Er mest glad i engelske øl, så det er muleg eg endar opp med å bruke engelsk humle til bitter og smak, og amerikansk til aroma.
 
Blåser liv i denne tråden igjen siden tiden for julebrygging er her. Ble så besnæret av tanken på å putte 12 typer malt i juleølet at jeg har gjort ett forsøk på å sette opp en oppskrift som inkluderer alle sortene.
Har noen innspill på maltmengder og humleskjema?

Til 40L Regner 75% utbytte.

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
6894,54 g Munich Malt (17,7 EBC) Grain 1 49,9 %
1349,33 g Melanoiden Malt (39,4 EBC) Grain 2 9,8 %
1349,33 g Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 3 9,8 %
809,60 g Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 4 5,9 %
809,60 g Rye Malt (9,3 EBC) Grain 5 5,9 %
620,51 g Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 6 4,5 %
620,51 g Crystal Rye (190,0 EBC) Grain 7 4,5 %
376,52 g Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 8 2,7 %
251,94 g Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 9 1,8 %
251,94 g Coffee malt pale (250,0 EBC) Grain 10 1,8 %
251,94 g Pale chocolate malt (600,0 EBC) Grain 11 1,8 %
242,91 g Peat Smoked Malt (5,5 EBC) Grain 12 1,8 %
47,00 g Chinook [13,00 %] - Boil 60,0 min Hop 13 30,1 IBUs
20,00 g Centennial [10,00 %] - Boil 5,0 min Hop 14 2,0 IBUs
50,00 g Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 1,0 min Hop 15 1,5 IBUs
3,0 pkg Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35,49 ml] Yeast

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,078 SG Measured Original Gravity: 1,046 SG
Est Final Gravity: 1,015 SG
Est Color: 67,1 EBC
 
Tilbake
Topp