Nøgne Ø - Imperial Brown Ale og Imperial Stout

Hehe ... bra!  ;D
Jeg leser i tråden at flere har "mislykkes" med dette ølet, så jeg vet ikke hvorfor min ble bra. Lucky shot, I guess. Men det er jo bare å prøve og se hvor det bærer. Lykke til!  :ilike:
 
Jeg brygget dette ølet (NØ Imp Brown Ale)for drøyt 2 mnd siden. Har smak på det nå og da og synes det smaker forskjellig for hver gang. Til det bedre that is. Jeg brukte dog DME som basemalt og hvetemalt. Føles ut som om det er alfa-omega å lagre det. Det er ikke helt likt originalen da, men ikke så alt for langt unna. Nærmer seg med tiden!
 
Jens Martinsen skrev:
Litt pussig satt med samme problemstilling i går kveld. Slik blir min (tror jeg) som skal brygges i morgen. Innspill i siste liten mottas med takk...

Hey! Nice skin på Beersmith du har, finner man det som skin eller noe?
 
Når jeg går igjenom porfolion til NØ ser jeg at det bare er Imperial Stouten som vi enda ikke har oppskriften på
Er det ingen flere som er interessert i å brygge denne?
 
loebrygg skrev:
Når jeg går igjennom porfolion til NØ ser jeg at det bare er Imperial Stouten som vi enda ikke har oppskriften på
Er det ingen flere som er interessert i å brygge denne?
1+
 
Kunne dette vært en god tilnærming?

Volume: 24 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1093
BG: 1112
FG:
Alcohol: 9.2 % by vol.
Colour: 105 EBC (Black)
Bitterness: 84 IBU
BU/GU: 0.9
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 8300 g
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 500 g
Black Malt 1400 EBC 1400 EBC 300 g
Chocolate Malt 800 EBC 300 g
Roasted Barley 1100 EBC 300 g
Flaked Oats 4 EBC 300 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Columbus 16% alpha 80 g 90 minutes
Crystal 5% alpha 50 g 15 minutes
Columbus 16% alpha 50 g 1 minutes
Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale
Comments:

IMPERIAL STOUT 23°P 22 IBU 9% alc/vol
We think the Russian tsar would have liked his stout this way. A dark, rich ale in which a generous sweetness with roasted malt bitterness. Great with vanilla ice cream or dark chocolate.
Recommended serving temperature 10°C/50°F.
Ingredients: Maris Otter, Munich, roasted barley, oat, black, and chocolate malt, Columbus and Crystal hops, English ale yeast, and our local Grimstad water.
 
Tror jeg ville redusert ganske mye på bitterhumlen hvis det er riktig at Nøgne skriver 22IBU på etiketten. De regner vanligvis bare med den første humletilsetningen, så det kan være litt høyere, men 84 er nok langt over.

Jeg ville også brukt litt mindre roasted/black for å unngå brentsmak. Eventuelt bare legge de på toppen av mesken under skyllingen.
 
loebrygg skrev:
Jeg tror faktisk det er en miss print på nogne-o.com, label'en sier 75 IBU
Da var det ikke så galt like vel. Etter det jeg har hørt pleier Nøgne vanligvis å whirlpoole og la trub synke i en halvtime før kjøling. Det vil gi en del ekstra bitterhet, så hvis en starter kjøling umiddelbart etter kok må det legges på litt.
 
RuneS skrev:
Jeg har oppskrift på Imperial Brown Ale klone.

19L (ferdig) All-grain

OG: 1.079 FG:1.021
IBU: 36    SRM:32
ABV: 7,5%

5,5 kg Maris Otter Pale
0,77kg Hvetemalt
0,77kg Munichmalt
0,45kg Caramalt
0,18kg Ambermalt
90g Brown malt
90g Chocolate malt

Alt fra Fawcett antar jeg. Meskes med 66C i 45 min og heves til 72C i 15 min, eller enstegs på 66C i en time.

9 AAU Chinook@90 min (21g ved 12% alfa eksempelvis)
11 AUU East Kent Goldings @5min (65g ved 4,75% alfa eksempelvis)
16 AUU Columbus @1min (45g @ 16% alfa eksempelvis)

90 min koking

WLP 007 Dry English Ale som gjær
Pitches og gjæres ved 20C.

Bør lagres, helst 6mnd.
Kilde: BYO, Brew Your Own Magazine, May-June 2011, Vol.17, No 3.

Disclaimer: Jeg har ikke forsøkt oppskriften selv  :)

Hvordan blir dette ølet med gjenbruk av us05 tørrgjæren ?
 
OveAune skrev:
Puster liv i denne igjen . Jeg har kjøpt inn alle ingredienser til denne Imperial brown alen. Eneste som ikke stemmer er at gjæren er synonymt (håpe d går greit). Lurer på hvor mye vann jeg skal bruke.


Oppskrift:

19L (ferdig) All-grain

OG: 1.079 FG:1.021
IBU: 36     SRM:32
ABV: 7,5%

5,5 kg Maris Otter Pale
0,77kg Hvetemalt
0,77kg Munichmalt
0,45kg Caramalt
0,18kg Ambermalt
90g Brown malt
90g Chocolate malt

Alt fra Fawcett antar jeg. Meskes med 66C i 45 min og heves til 72C i 15 min, eller enstegs på 66C i en time.

9 AAU Chinook@90 min (21g ved 12% alfa eksempelvis)
11 AUU East Kent Goldings @5min (65g ved 4,75% alfa eksempelvis)
16 AUU Columbus @1min (45g @ 16% alfa eksempelvis)

90 min koking

WLP 007 Dry English Ale som gjær
Pitches og gjæres ved 20C.

Mvh

Ove

Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1. det står munich malt i oppskriften, hvordan kan man vite om det er lys eller mørk munichmalt?
2. det samme gjelder sjokolademalten
3. AAU vs IBU - hvordan kan jeg enkelt regne om fra AAU til IBU(som er den eneste jeg er kjent med)
4. Dobbeltmesking - jeg må dobbelmeske for å nå ønsket OG - (brygger på en bratberg), skal jeg ha i alle maltsortene i første mesk - eller skal jeg kun ha i basemalten i første mesk? evt skal den deles opp i like deler til begge meskene?
 
Denne har jeg veldig lyst til å prøve meg på, men når jeg fører oppskriften inn i Beersmith får jeg noen heeeelt andre verdier. Noen andre som har opplevd noe slikt? Fargen blir mye lysere, så må kompansere med black patent, og OG blir betydelig høyere enn hva oppskriften tilsier. Hva i svarte gjør jeg galt her nå?! :jaha:

Edit: Setter jeg den opp til 24 liter stemmer hvertfall OG.. Kjapt spørsmål: Er det jeg som roter nå, eller?


Har samme problemet med denne oppskriften i beersmith jeg også.
Kommer 100 gram Roast Barley til å sette mye preg på smaken i denne ølen hvis jeg tilsetter det for å treffe bedre på fargen?
 
Tilbake
Topp