Nøgne Ø - Imperial Brown Ale og Imperial Stout

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Noen som har prøvd seg på å lage noe lignende disse?

Nøgne Ø - Imperial Brown Ale
Nøgne Ø - Imperial Stout

Evt har laget noe som har vært i nærheten og har en oppskrift de har lyst og dele?
Syntes disse er fantastisk balanserte og gjennomførte øl, hadde vært fint og ha noe slikt til vinteren blir som kaldest.

Hvordan er feks de to imp stout oppskriftene Gahr skriver om i Stout artikkelen i medlemsseksjonen i forhold?
 
Imperial brown og imperial stout er to relativt vidt forskjellige ting.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Imperial brown og imperial stout er to relativt vidt forskjellige ting.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Men trådstartar lurte vel på om nokon har oppskrift på den eine og/eller den andre?
 
Er også enig i trådstarter om at begge disse to er gode øl, hadde vært morsomt å få til noe i nærheten av disse. (Selv om det er to helt forskjellige øl)

Ryktene har det vel til at Nøgne's bryggedager til våren kommer til å dreie seg rundt Mikkeller BeerGeek breakfast?, lurer på om jeg må fikse noe transport for å bli med på det.. kanskje lære noe :)
 
Stemmer protto, jeg har prøvd å søke etter begge her på forumet uten og finne noen tråder rundt dette.
Beer geek breakfast er også et veldig godt øl :)

Når er de dagene neslekim?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Og jeg leste selvsagt feil i originalposten og overså galant at du faktisk spurte om oppskrifter på imp. stout også, ikke bare brown ale. Syntes det var litt vel merkelig at du skulle sammenlikne Nøgne Ø Imperial Brown med stout-oppskriftene fra artikkelen... My bad.

Oppskriftene fra artikkelen er ikke ment som noen kloninger av NØ, men om du f.eks. bruker White Labs WLP007, vil du få øl som har elementer av Nøgne Ø.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Fredrik J skrev:
Når er de dagene neslekim?

I fjor var de andreuka i februar, men finner ikke igjen infoen, mente det sto skrevet noe om det på forumet her, håper virkelig ikke jeg har drømt igjen... :)
 
Gahr skrev:
Oppskriftene fra artikkelen er ikke ment som noen kloninger av NØ, men om du f.eks. bruker White Labs WLP007, vil du få øl som har elementer av Nøgne Ø.

Takk Gahr, da prøver jeg meg på det. Så får jeg bare prøve litt forskjellig utover utifra hvordan jeg syntes det smaker. Det er jo halvparten av morroa med brygging  :ilike:

Neslekim: Det kommer vel mer info når det nærmer seg, så får vi bare håpe at datoene passer :)
 
Jeg har oppskrift på Imperial Brown Ale klone.

19L (ferdig) All-grain

OG: 1.079 FG:1.021
IBU: 36    SRM:32
ABV: 7,5%

5,5 kg Maris Otter Pale
0,77kg Hvetemalt
0,77kg Munichmalt
0,45kg Caramalt
0,18kg Ambermalt
90g Brown malt
90g Chocolate malt

Alt fra Fawcett antar jeg. Meskes med 66C i 45 min og heves til 72C i 15 min, eller enstegs på 66C i en time.

9 AAU Chinook@90 min (21g ved 12% alfa eksempelvis)
11 AUU East Kent Goldings @5min (65g ved 4,75% alfa eksempelvis)
16 AUU Columbus @1min (45g @ 16% alfa eksempelvis)

90 min koking

WLP 007 Dry English Ale som gjær
Pitches og gjæres ved 20C.

Bør lagres, helst 6mnd.
Kilde: BYO, Brew Your Own Magazine, May-June 2011, Vol.17, No 3.

Disclaimer: Jeg har ikke forsøkt oppskriften selv  :)
 
Drakk Nøgne Imperial Brown Ale for første gang idag, synes den var veldig god. Har noen prøve oppskriften over?
 
Jeg har oppskrift på Imperial Brown Ale klone.

19L (ferdig) All-grain

OG: 1.079 FG:1.021
IBU: 36    SRM:32
ABV: 7,5%

5,5 kg Maris Otter Pale
0,77kg Hvetemalt
0,77kg Munichmalt
0,45kg Caramalt
0,18kg Ambermalt
90g Brown malt
90g Chocolate malt

Alt fra Fawcett antar jeg. Meskes med 66C i 45 min og heves til 72C i 15 min, eller enstegs på 66C i en time.

9 AAU Chinook@90 min (21g ved 12% alfa eksempelvis)
11 AUU East Kent Goldings @5min (65g ved 4,75% alfa eksempelvis)
16 AUU Columbus @1min (45g @ 16% alfa eksempelvis)

90 min koking

WLP 007 Dry English Ale som gjær
Pitches og gjæres ved 20C.

Bør lagres, helst 6mnd.
Kilde: BYO, Brew Your Own Magazine, May-June 2011, Vol.17, No 3.

Disclaimer: Jeg har ikke forsøkt oppskriften selv 

Noen som har prøvd denne her nå?
Jeg vurderer å lage denne her som en slags juleøl. Noen som har forslag til modifikasjoner av oppskriften slik at den får et hint av Jul?
 
Bruk nisselue mens du brygger. ;) Jeg hadde ikke endret på et så godt øl som Nøgne Ø Imperial Brown!
 
Haha, nei det skulle tatt seg ut. Det er et svar jeg kan leve med.  Jo mindre rosiner og nellik jo bedre.

Et lite spørsmål angående lagringen. Er det mening at dette skal lagres i gjæringskaret i 6 måneder? S
 
Nei, du bør ikke lagre det i gjæringskaret. La det gjære ut som normalt (ca. to uker) og tapp det deretter på flasker eller fat. Så lar du det lagre så lenge det trenger.
 
Gahr skrev:
Bruk nisselue mens du brygger. ;)

Nisselue, skjegg og korte kakibukser, så kommer du ganske nær originalen (som jeg også er veldig glad i. Muligens et noe undervurdert øl).
 
Jeg planlegger å prøve denne oppskriften i helga. Når jeg sjekker mrmalty får jeg oppgitt at jeg trenger en starter på 5 liter. Virker litt mye på meg. Noen som har noen innspill her?
 
Tilbake
Topp