nok enzymer i stouten til 60min mesk?

Tenker på Guinness: Drøyt 60% pale malt, resten er malt uten enzymer. Holder det da virkelig med 60min mesking, spesielt med tanke på at den skal meskes så lavt som mulig på 64'C?
 
Det skal vel holde med 50% Pale malt med 60 -70 L


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok. Jeg mesket nemlig en Guinness på 64'C i 60 minutter, og hadde ganske god kontroll på temperatur, og bommet på SG med 2-3 punkter. Dvs 1.012 istedefor 1.009. Syns temperaturen på gjæringen gikk bra, også. Gjorde en jod-test, men ikke lett å se med en såpass mørk øl. Tenkte at siden det var i absolutt nederste temperaturgrense for konvertering, og lite basemalt, så burde jeg kanskje satset på noe lengre mesketid.
 
Her er noe jeg tydeligvis ikke har fått med meg. Klarer noen med to setninger å forklare dette?

Er det slik at (all?) spesialmalt ikke inneholder enzymene som skal til for å konvertere stivelsen til sukker?

Så om jeg hadde mesket 100% chocolate malt så hadde jeg fått veldig lav eller ingen OG?

Vi brygget en stout nå med ca 16 % spesialmalt og fikk rekordlavt utbytte (ned mot 50%). Regner med lite skyllevann har hovedskylden for dette men andelen spesialmalt har også betydning?
 
Skulle gjærne også vist mer om dette selv,
men slik jeg har forstått det så er stivelsen i spesialmalt allerede konvertert til sukker
Så du får trukket ut sukkeret uansett,
men hvis du mesker med basemalt med nok dialistisk kapasitet vil du kunne trekke ut mer gjærbart sukker ifra de lysere spesialmaltene
der ikke all stivelsen allerede er konvertert
Det tror jeg ikke gjelder de mørkeste maltslaga, da meste parten allerede har gjenomgått milliardreaksjon

Om ikke med to setninger ;)
 
Stivelsen i en del typer spesialmalt er konvertert. Typer som f.eks. amber, brown, aromatic, melanoidin trenger mesking. Maillard-reaksjonene har ikke noe med dette å gjøre.
 
Ørnegård, ang 100% chocolate.
Slik jeg tenker så vil du først og fremst få en vørter som har lite gjærbart sukker.
Men antar at hydrometeret ikke skiller mellom gjærbart og ikke gjærbart sukker.
Tror at OG med chocolate kontra vanlig basemalt vil være lavere. Hvor mye vet jeg ikke.
 
Ahh, takk
var igrunn det jeg tenkte
Men i tilegg er det vel slik at der Maillard-reaksjonene har gått veldig langt
så nesten alt sukkeret er karamelisert/brent vi uansett ikke det sukkeret være gjærbart?
 
Karamellisering og maillard-reaksjoner er to forskjellige ting. Men karamellisering gir lavere utgjæring.
 
Stivelsen i en del typer spesialmalt er konvertert. Typer som f.eks. amber, brown, aromatic, melanoidin trenger mesking. Maillard-reaksjonene har ikke noe med dette å gjøre.
Hva er det som kjennetegner hvilke malttyper som trenger mesking? Er det bare noe man kan slå opp? Og hva ser man etter da?
 
Crystalmalt / karamellmalt er omdannet og trenger ikke mesking. Disse er først dampet og så "stekt" i ovner for å oppnå ønsket karamellisering. Med andre ord, du har karamell inne i hvert korn. De mørkeste maltene er vel ikke omdannet.

I guinness er det store mengder røstet bygg og flaket bygg, og såvidt jeg vet er de verken omdannet eller har noe enzymer igjen. Av den grunn ble jeg litt usikker på om brygget trengte mer tid på seg. Og, mesken var ganske tynn, hvilket gjør at enzymene spres i en større mengde væske.
 
I guinness er det store mengder røstet bygg og flaket bygg, og såvidt jeg vet er de verken omdannet eller har noe enzymer igjen. Av den grunn ble

Akuratt litt det jeg mener, når Maillard-reaksjonene/karameliseringen/brenningen går så langt, er det et fett om det på forhånd
er "dampet" eller ikke
 
Og hvordan er det egentlig med Black malt vs. Roasted barley igjen?
Den ene er bare røstet og den andre er først "kilned" også røstet :confused:
 
Tilbake
Topp