Nokon som har laga cider? Tar gjerne imot tips!

Har akkurat satt 21 liter av samme sort, men med en pakke cidergjær. Hvordan går du frem for å tilsette gjærnæring underveis? Og hvilken mengde bruker du?

Oppløste en halv teskje wyeast gjærnæring i litt kokende vann på dag 1 av gjæringen. Gjorde det samme på dag 7. Usikker på om det virkelig var nødvendig med 2 tilsetninger, men mener å ha hørt et sted at cider og mjød trenger gjærnæring underveis.
 
Takk for innspill. Er spent på om denne blir i overkant tørr. Noen som har en ide om ca mengde lactose en kan tilsette for å få en viss sødme?
 
Nok et spørsmål i denne tråden, til tross for mager respons sist: Nå har cideren jeg satte for et par uker siden gjæret ned henimot null. Prøvesmaking virker svært lovende, og jeg tenker å benytte meg av tilbud på eplejuice og sette en ny batch. Er det mulig å gjøre dette så enkelt som å stikke om den første batchen, la gjærkaka være igjen i dunken og rett og slett bare tilsette juice i dunken? Ser en liten fare med mulig krypinn av bakterier under omstikking, men kan greie å minimere dette, tror jeg.
 
Det kan du truleg. Eg ville ikkje vore veldig bekymra for bakteriar, viss du er nøye med hygiena under omstikking. Ville kanskje vurdert å fjerne litt av gjæren viss det er veldig mykje av den. Di raskare gjæring, di mindre eplesmak, seiest det.
 
Takk for kjapt svar. Det med for mye gjær er selvsagt et poeng, så da kan jeg - selvsagt under kontrollerte omgivelser - høste en del av gjærkaka og ta vare på til senere bruk. Fordelen med denne gjærkaka er vel at det ikke er noe humlerester eller annet grums der.
 
Tilbake
Topp