Noob karbonering på fermentasaurus.

Kenneth Nødset

Norbrygg-medlem
Skal karbonere en cream ale på 2.5vol
Og har noen spørsmål rundt fremgangsmåten jeg tenker.

Er kombinasjon av CC og karbonering mulig?

±0 °c @ 0.56bar burde vel være riktig?
Da får jeg jo både CC og karbonering på plass med en gang? Eller...

Alle disse tallene skulle passe ganske bra med beergun og flasker, da de oppgir maks 0.8 trykk og mener og ha lest at alt over 2.5vol er flott hvis man ønsker kun skum... Noe jeg ikke ønsker...

Videre så vet jeg heller ikke hvor lenge jeg skal holde 0.56bar, eller om deadspace, som det er mye av med 22l ølpå tanken har noe og si?
Karbonering på fat har jo normalt veldig lite deadspace...

Noen som vil guide meg litt her?
 
CC og karbonering funker gull på Fermentasaurus. Jeg spunder til rundt 0,7bar ved gjæringstemp (lar stormgjæringen gå uten trykk og stenger når jeg ser krausen begynner å avvta). Sparer litt tid på karboneringa da. Kan fort ta en uke å karbonere men det greie med trykksettet er jo at du kan prøvesmake underveis for å sjekke karboneringa :)
 
CC og karbonering funker gull på Fermentasaurus. Jeg spunder til rundt 0,7bar ved gjæringstemp (lar stormgjæringen gå uten trykk og stenger når jeg ser krausen begynner å avvta). Sparer litt tid på karboneringa da. Kan fort ta en uke å karbonere men det greie med trykksettet er jo at du kan prøvesmake underveis for å sjekke karboneringa :)

Nice. Hvilken temp har du ved 0.7 bar?
Trykket synker jo betydelig ved CC.
 
Headspace har ingen betydning ved karbonering?

Ikke med en "utømmelig" kilde som en hel batch som blir spundet. Du bare setter ventilen til det trykket du vil ha og hele tanken din vil holde dette trykket, såfremt det er nok gjærbart ekstrakt igjen i vørteren.

Hvis du derimot hadde tilsatt en viss mengde sukker så hadde det hatt noe så si da CO2 vil finne et ekvilibrium mellom headspace og øl. Så hvis du hadde hatt en flaske fylt med 2/3 øl, og tilsatt mengden sukker for å karbonere 2/3 av flaska (selve ølet), så ville 1/3 av co2'en endt opp i headspace, og du ville fått 1/3 "flatere" øl enn det som var meningen.
 
Den er grønn!

Jeg har sodastream også, så om jeg spunder for sent, så fikser det seg.

Appropos spunding (liker det ordet merkelig godt kjenner jeg)
Når vet man man at man kan starte spunding (igjen der altså) når man ikke har muligheten til oeschle under gjæringen?

Eks:
Gjærer sakte men sikkert wlp029 på 15 grader ved 0.25 bar.
Skrur opp til 18° 48t etter gjæring har startet.
Skru opp trykket 72t etter 18° steget?
Eller la være, pga ukjent oeschle, og bruke sodastream isteden?
 
Den er grønn!

Jeg har sodastream også, så om jeg spunder for sent, så fikser det seg.

Appropos spunding (liker det ordet merkelig godt kjenner jeg)
Når vet man man at man kan starte spunding (igjen der altså) når man ikke har muligheten til oeschle under gjæringen?

Eks:
Gjærer sakte men sikkert wlp029 på 15 grader ved 0.25 bar.
Skrur opp til 18° 48t etter gjæring har startet.
Skru opp trykket 72t etter 18° steget?
Eller la være, pga ukjent oeschle, og bruke sodastream isteden?

Hvis du liker det ordet så liker du sikkert "kolonnenspundung" enda bedre :D

Hvorfor kan du ikke måle? Du kan jo bare safe og spunde tidligere, men det vil i praksis si at du tar en del av gjæringen under trykk.
 
Hvis du liker det ordet så liker du sikkert "kolonnenspundung" enda bedre :D

Hvorfor kan du ikke måle? Du kan jo bare safe og spunde tidligere, men det vil i praksis si at du tar en del av gjæringen under trykk.



Så lenge det ordet ikke omhandler tykktarm eller funksjoner denne kanalen innehar Evt måtte mangle [emoji23]


Tar en safe på denne da jeg har for lite erfaring med trykk, gjærtyper og estere.
Vil ikke gå på en schmell på denne som jeg har skikkelig troa på! Følger med på flokkulering og bobbler og prøver og se og lære hvor primær/sekundær skillet går, og når den begynner og gå i dvale.

Men for all del, hvis du vil fortsette dialogen her så er jeg helt klar for mer spunding jeg altså [emoji16]

Jeg har målt OG, og traff strøkent på 1.054, men har ikke satt meg inn i alkohol/oeschle måling, samt at jeg har den "det blir som det blir" holdningen foreløpig da dette er en egen oppskrift og mitt andre brygg og 100% for at jeg tror learning by doing er min måte og knote på.

Boka yeast er i postkassa, og skal ta den innover meg før jeg justerer videre på denne hybrid/cream ale/kölsch greia jeg kikker på 9 ganger om dagen...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp