Norbrygg og ekstraktbrygging

Her jobber vi oss oppover og ingenting skal være uprøvd før vi flesker til med knusing av malt, mesking, kjøling og gud vet hva.
Vel, ølsett stadiet er et tilbakelagt stadium og jeg er blitt et hyggelig bekjentskap rikere. Nå står ekstraktbrygging for døren. I skrivende stund leser jeg artikkelen på http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=70 og bestillingssiden til Petit er beleilig åpnet i et annet vindu. Forløpig ser handlelisten slik ut:

Maltekstrakt medium 1,5 kilo
Saaz Pellets løs vekt 100 gram (alpha 3 til 5)
Danstar, Nottingham overgjær til 25 liter (11 gr)

Dette med det nødvendige utstyr skal i følge ovennevnte link være nok til å sette i gang et brygg som vil ta meg til nye høyder i forhold til ølsett.
Det nevnes også i artikkelen at vi kan tilsette spesialmalt og slik jeg tolker det har jeg ingenting å tape på å tilsette akkurat det. Det leder meg til følgende frågan. Spesialmalt...om jeg går til innkjøp av dette må jeg da også kjøpe en "maltknuser" eller er det mulig å kjøpe dette knust "out of the box"? Jeg forestiller meg at fabrikknust malt VS selvknust vil ha en viss kvalitetsforskjell. Finnes der alternative måter å få knust maltet på? Jeg formoder et kjøkkenhåndkle og hammer ikke vil strekke til. Helt til slutt, hvor mye spesialmalt ville det være naturlig å tilsette oppskriften her og for en som liker øl med både fylde og litt tyngde; hvilken malt vil DERE anbefale?
 
Hei.

Dette har vel blitt diskutert her for ikke så lenge siden (søkefunksjonen er din venn :) ), men jeg kan forsåvidt svare her også. De fleste som selger malt til hjemmebryggere tilbyr seg å knuse den. Den får litt lavere holdbarhet, men er ellers helt fin. Kjenner jeg salgsvolumet til Petit, VinOgBar etc rett, benytter de sikkert ei mølle temmelig lik oss hjemmebryggere. Det går også, men etter min erfaring er det MYE hard jobb, å knuse selv med en sleiv, kjevle, morter etc. Jeg selv gikk til innkjøp av ei maltmølle etter to-fire forsøk, men så det som en investering mot mulig fullmalt brygging. Etter en god del brygg, har jeg funnet ut at det fortsatt er nok å lære/forbedre med ekstraktbrygging (flytende gjær og lufting bare for å nevne et par ting) til å fortsette ei stund til. Jeg har riktignok gått over fra flytende ekstrakt til 5 kilos posene med spraymalt fra VinOgBar.

Et tips. Hvis du går for spesialmalt, bytt til den lyseste maltekstrakten butikken du kjøper fra selger. Alle virker å mene at det blir bedre å tilføre all farge fra spesialmalten.

Jeg selv har aldri brygget fra ølsett, men gikk rett på ekstraktbrygging i følge boka "Moderne Hjemmebrygging". Den er forøvrig å anbefale. Etter en to-tre brygg, tilsatte jeg spesialmalt for første gangen. Siden du alt har litt erfaring med maltekstrakt, gjæring, etc, kan det nok være greit å ta dette steget nå.
 
AndersBolager skrev:
Kjenner jeg salgsvolumet til Petit, VinOgBar etc rett, benytter de sikkert ei mølle temmelig lik oss hjemmebryggere.

Vin og Bar selger ikke knust malt.
 
Hei igjen.

Takk for gode tilbakemeldinger og tips!

Det er vel bare å innse at innkjøp av en mølle er på sin plass da det ikke ser ut til at jeg kommer til å legge bryggehobbyen på hyllen med det aller første  :yes:
 
Tilbake
Topp